Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te weinig koolzuur, mislukt bier?

Gestart door davadox, 16-11-2011 07:28 u

Vorige topic - Volgende topic

davadox

hmmzz,
Ik zit nu met een" mislukt "brouwseltje van mijn Tripel.
Van smaak is hij wel lekker maar te weinig koolzuur en bijna geen schuimkraag.
Maar ik doe net of ik gek ben en drink hem met zoveel passie op of dat hij net uitgeroepen is tot het beste biertje ter wereld.

Edgar

En je bent zeker dat 't geen gevalletje geduld is? Wat was je hergistingsprocedure?

davadox

Citaat van: Edgar op 16-11-2011  08:25 uEn je bent zeker dat 't geen gevalletje geduld is? Wat was je hergistingsprocedure?
Vergist op een steady 20 graden.
Hij zit nu 3 weken op fles en zou volgens de "vuistregel"nog een week of 4 moeten.
Dus ik heb nog goede hoop en beschouw hem nog niet als verloren.
De kratjes staan nu in het verwarmingshok.

Edgar

Raymond293

Met hoeveel suiker heb je gebotteld?
Na twee weken warm wegzetten zouden de flesjes wel op druk mogen zijn.

Edgar

Citaat van: Raymond293 op 16-11-2011  09:12 uMet hoeveel suiker heb je gebotteld?
Na twee weken warm wegzetten zouden de flesjes wel op druk mogen zijn.

Je kunt dat werkelijk niet als regel aannemen. Het hangt van veel factoren af.

Kleine_Schriek

Met het in gebruik nemen van Tcontrol was er een sensor blijven hangen en stond mijn bier na 26 uur op 30 graden te vergisten in plaats van 18. Ik dacht, o jee, dat wordt gootsteen. Maar het smaakte redelijk, wel wat rare bijsmaakjes. Dus de fusten maar even weggezet voor de verjaardagen over enkele maanden.

Maar de optie die hier in dit topic niet bijstond heb ik toen genomen: laten proeven door vrienden, meestal proeven die het niet.

En wat bleek. 3 maanden later waren de rara smaakjes compleet verdwenen.

Raymond293

Citaat van: Edgar op 16-11-2011  11:19 uJe kunt dat werkelijk niet als regel aannemen. Het hangt van veel factoren af.

Dat klopt, maar dan kun je dus ook niet stellen "dat het goed komt" ;)

Een logische vraag bij weinig koolzuur is hoeveel bottelsuiker er gebruikt is, lijkt me niet zo'n heel vreemde opmerking...

davadox

Citaat van: Raymond293 op 16-11-2011  09:12 uMet hoeveel suiker heb je gebotteld?
Na twee weken warm wegzetten zouden de flesjes wel op druk mogen zijn..

6,5 gram per liter.

Edgar

Citaat van: Raymond293 op 16-11-2011  15:02 uDat klopt, maar dan kun je dus ook niet stellen "dat het goed komt" ;)

Een logische vraag bij weinig koolzuur is hoeveel bottelsuiker er gebruikt is, lijkt me niet zo'n heel vreemde opmerking...

Niks mis met die vraag inderdaad, maar het komt toch werkelijk bijna altijd goed. Vandaar dat ik dat zeg. Maar ik had misschien beter 'komt bijna altijd goed' geschreven.

Hopmans

Citaat van: davadox op 16-11-2011  07:28 uhmmzz,
Ik zit nu met een" mislukt "brouwseltje van mijn Tripel.
Van smaak is hij wel lekker maar te weinig koolzuur en bijna geen schuimkraag.
Maar ik doe net of ik gek ben en drink hem met zoveel passie op of dat hij net uitgeroepen is tot het beste biertje ter wereld.
Warm wegzetten.
Net zolang tot er koolzuur op zit/staat.

Johannes

Deze berichten zijn afgesplitst van het 'Wat doe je met mislukt bier?' topic.

Kleine_Schriek

Citaat van: Hopmans op 16-11-2011  17:38 uWarm wegzetten.
Net zolang tot er koolzuur op zit/staat.
Inderdaad. Geduld. En als het 2 maanden vanaf nu nog niet wil, dan kun je altijd nog flesjes openen, gist+suiker erin doen en weer dopjes erop. Maar eerst WACHTEN.

Vergelijkbare Topics (7)

6249

Gestart door dwbrouw

Reacties: 26
Gelezen: 13354

36709

Reacties: 6
Gelezen: 1534

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.