Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hergisting zonder sediment?

Gestart door gert-jan, 21-08-2011 21:17 u

Vorige topic - Volgende topic

gert-jan

Hoe doen professionele brouwerijen hergisting zonder residu. Of hoe brengen ze koolzuurgas in de fles zonder dat er hergisting op de fles is.

Ik wil proberen een biertje te maken zonder residu in de fles.
Nu weet ik dat dit residu het rest product van de gisting is.

Gert-Jan

12345

Volgens mij brengen ze koolzuur uit flessen of vaten onder druk in het bier. Bottelen zal dan ook wel onder druk gebeuren. Ik weet me zelfs te herinneren dat ze die koolzuur verzamelen van een eerdere fase in het proces (bijvoorbeeld tijdens de gisting). Voor een amateur allemaal een beetje lastig. Er zijn voor de amateur wel drukvaten te koop om zonder hergisting op fles te werken. De koolzuur komt dan uit patronen.

http://www.Brouwmarkt.nl/catalog/bierdrukvat-beersphere-p-1140.html

Hoewel ik me afvraag of dat zo wel lukt. Dit vat lijkt me meer iets om onder druk mee te tappen. Moeilijk, hoor. Ben benieuwd wat hier uitkomt.

William

Onder druk koolzuur inbrengen met bv een tegendrukvuller is een manier om geen zichtbaar sediment in de fles te krijgen.

Maar ook zonder teveel hulpmiddelen is geen zichtbaar sediment best te realiseren. Laat het jongbier na de lagering voldoende lang staan en het liefts bij lage temperatuur zodat de gist en eiwitten de tijd krijgen om uit te zakken. Hevel dit af in je bottelemmer. Je zult zien dat er nog voldoende gist is voor de hergisting op de fles terwijl je vrijwel niets op de bodem van de fles ziet.

12345

Citaat van: William op 21-08-2011  22:59 uOnder druk koolzuur inbrengen met bv een tegedrukvuller is een manier om geen zichtbaar sediment in de fles te krijgen.

Maar ook zonder teveel hulpmiddelen is geen zichtbaar sediment best te realiseren. Laat het jongbier na de lagering voldoende lang staan en het liefts bij lage temperatuur zodat de gist en eiwitten de tijd krijgen om uit te zakken. Hevel dit af in je bottelemmer. Je zult zien dat er nog voldoende gist is voor de hergisting op de fles terwijl je vrijwel niets op de bodem van de fles ziet.

Klopt helmaal. Ik zie nooit enig sediment in mijn flesjes. Toch heb ik druk en koolzuur. En dan lager ik niet eens bij lage temperatuur: als je pas bottelt nadat je bier is uitvergist en als je heel voorzichtig overhevelt naar je bottelemmer (zonder geschud en geroer), zul je nauwelijks een sediment in je flesjes krijgen.

gert-jan

Ik ben een beginner, maar als je uitgegist bent heb je toch weer iets nodig om het gisten op gang te brengen?

gert-jan

Albertus

Citaat van: gert-jan op 22-08-2011  16:59 uIk ben een beginner, maar als je uitgegist bent heb je toch weer iets nodig om het gisten op gang te brengen?

Suiker.

Bert

12345

Citaat van: gert-jan op 22-08-2011  16:59 uals je uitgegist bent heb je toch weer iets nodig om het gisten op gang te brengen?
gert-jan
"Uitgegist" is dan ook een beetje een relatief begrip. Als er haast geen bubbels meer uit je waterslot komen, kun je eens gaan meten hoe hoog je SG is. Heeft dat de waarde van de in het recept genoemde eind-SG bereikt, dan is het "klaar".  Tot nu toe had ik die waarde niet (ik brouwde uit blik) en was ik tevreden als het tussen de 1015 en 1010 was en het waterslot haast niets meer deed.

Dan hevel ik voorzichtig over naar een bottelemmer (van waaruit je bottelt) waarin dan op de bodem een plasje ligt van 6 - 8 gram bottelsuiker (per liter wort) opgelost in 2 cc heet water per gram suiker. De hevelslang ligt in een bocht op de bodem zodat de zaak goed oplost. Een klein beetje "walsen" mag dan wel om de zaak goed te mengen, maar voorzichtig dat je geen zuurstof gaat oplossen.

En geloof me: in dat overgeheveld wort zit nog gist genoeg! (Mogelijk vermeerdert het zich nog een klein beetje, omdat er in het wort iets zuurstof is gekomen), maar hoe dan ook: het is genoeg. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad en ook nog nooit een (goed zichtbaar) depot in mijn flesjes gehad.

Als je echt alle gist wilt kwijtraken, moet je het wort meerdere weken op een zeer lage temperatuur lageren. Daarna moet je voor de hergisting inderdaad nieuwe bottelgist toevoegen.

Succes!

gert-jan

In weze doe ik het op de zelfde manier. Het is niet zo dat ik heel veel sediment heb maar op 0.5 liter toch ongeveer 1mm sediment.

gj

William

Citaat van: gert-jan op 22-08-2011  19:39 uIn weze doe ik het op de zelfde manier. Het is niet zo dat ik heel veel sediment heb maar op 0.5 liter toch ongeveer 1mm sediment.

Dat moet minder kunnen. Iets meer tijd nemen, eventueel koelen en voorzichtig hevelen.

RobinB

Bij hergisting op fles, zal je altijd een gistsediment krijgen.
Dat kan je tot een minimum beperken, maar een sediment hou je altijd.

Alleen wanneer je je bier filtert en afvult met tegendruk (zoals de commercielen), heb je geen sediment.

gert-jan

Maakt niet uit, ik stoor me er niet aan. Was er alleen benieuwd naar.

gert-jan

Vergelijkbare Topics (7)

15662

Reacties: 9
Gelezen: 2692

44819

Reacties: 4
Gelezen: 947

40157

Reacties: 309
Gelezen: 36162

4417

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 11
Gelezen: 5285

28-05-2006 22:34 u
door oranjeboombiertje
30145

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 11
Gelezen: 5800

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.