Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier op fust kunstmatig voorzien van koolzuur

Gestart door Johannes, 20-06-2011 20:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannes

Wie heeft er ervaring met kunstmatig koolzuur toevoegen aan bier op fust? Ik heb gisteren een rookbier op fust gezet. Hoe zorg ik nou dat ik precies de juiste hoeveelheid koolzuur krijg opgelost? Ik stel me zo voor dat je een bepaalde druk/temperatuur aan moet houden?

gr. Johannes

Herman

Ik zet 2 bar druk op het vat en ga dan rollen, duurt een aantal minuten voordat de koolzuur stopt met stromen. Vervolgens koelen naar taptemperatuur en de procedure herhalen en later nogmaals herhalen (indien nodig).

Johannes

Ok, met zo'n soort procedure was ik gisteren al begonnen. Ga ik daar zo mee verder.

RobinB

Als je voldoende tijd hebt, zou je in principe ook gewoon tijdens koelen je gewenste druk erop kunnen zetten en wachten.
Misschien nog ff via de bierleiding erin blazen (kegs) ipv de CO2 zodat je al een beetje mengt.

Tussendoor zal je waarschijnlijk nog wat moeten bij gassen, uiteindelijk ontstaat er een evenwicht.

Johannes

Tijd was juist de reden van de vraag. Morgen is er weer clubavond en dan wil ik het bier laten proeven. Al zullen ze niet in de rij staan... :D

Henielma

Wat ik normaal doe is voor het vullen van het fust het bier koelen naar 6 ºC. Hiermee het fust vullen, dan 2 bar koolzuur erop zetten en 1 minuut schudden met het fust.

Hierna zit er voldoende koolzuur op om het fust weg te zetten. Je kan dan al gaan tappen maar het is beter voor het gebruik het fust nog een paar dagen op 6 ºC te brengen en er continue 1,3 bar op laten staan met de koolzuurkraan open.

Het fustje met witbier dat ik op het Onk bij me had heb ik de avond ervoor gevuld en van koolzuur voorzien.

Johannes

Ok, dan zit er vast genoeg koolzuur in om morgen goed te kunnen proeven. Het bier is gelagerd bij 5graden dus er zat al redelijk wat koolzuur in.

EBC

Hier nog meer info, klik vooral ook op de link helemaal onderaan voor een pdf met meer info.

http://morebeer.com/content/kegging-homebrew

Adrie

Ha Johannes,

Lees ff DIT. Met de daar te downloaden spreadsheet kun je precies berekenen bij welke temperatuur en druk je welke koolzuurspanning krijgt. Overigens is dit ook ingebouwd in BrouwHulp.  ;)

Johannes

He Adrie,

Die had ik inmiddels ook gevonden, ik wist dat je iets had geschreven over leidinglengte en druk enz. ik wist alleen niet dat je hier ook wat over had gezegd (dom eigenlijk he ;-) )

Voor vanavond moeten we maar hopen dat er een goede druk op het vat zit.

BrouwHulp kan ik nog niet gebruiken op mijn nieuwe PC omdat ik een gratis versie heb van excel waarbij ik geen macro's kan gebruiken.

gr. Johannes

Adrie

Citaat van: Johannes op 21-06-2011  09:51 uVoor vanavond moeten we maar hopen dat er een goede druk op het vat zit.

Ah, dus je komt op de clubavond? Leuk!

Citaat van: Johannes op 21-06-2011  09:51 uBrouwHulp kan ik nog niet gebruiken op mijn nieuwe PC omdat ik een gratis versie heb van excel waarbij ik geen macro's kan gebruiken.

Dan neem je toch gewoon OpenOffice of liever nog, de nieuwste versie van LibreOffice. Werkt perfect.

Johannes

CiteerAh, dus je komt op de clubavond? Leuk!

Ik wil jullie mijnons (ook van Ben) rookbier niet onthouden  8) (en mezelf niet de fles smoking dog die ik van Jeroen kreeg aangeboden  :D Beiden zijn met 'mijn' rookmout gebrouwen.

CiteerDan neem je toch gewoon OpenOffice of liever nog, de nieuwste versie van LibreOffice. Werkt perfect.

Bedankt voor de tip, ik hoopte al op zoiets, maar ben nogal gewend aan pc's waar al een volledige office versie op zit...  ::)

Vergelijkbare Topics (7)

37265

Reacties: 12
Gelezen: 2346

28801

Gestart door paul.tap

Reacties: 37
Gelezen: 9553

18125

Gestart door orangeloo

Reacties: 4
Gelezen: 2426

10-08-2011 22:57 u
door orangeloo
40027

Reacties: 7
Gelezen: 1339

22898

Reacties: 23
Gelezen: 8751

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.