Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting zonder koolzuur

Gestart door kleine Minstreel, 11-01-2011 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

kleine Minstreel

Ik heb op de een na laatste dag van 2010 nogmaals voor mij bekende tripel gebrouwen.
Start was 20 Brix (sg=1080) vergist met Westmalle gist die ik 3 maanden geleden heb opgekweekt en al 3 maal gebruikt heb.
Na 12 uur volop feest en het waterslot wipt meer dan 1X per seconde. Na 3 dagen bijna stil gevallen dus op dag 4 overhevelen naar schone mandfles Brix was 11 (sg=1019). Een nieuw waterslot ditmaal gewoon 3 bolletjes in een rubberstop boven op de fles maar geen enkel belletje wel ontstaat er een mooie schuimlaag van een paar centimeter dus dit deed mij al vermoeden dat er nog vergisting plaats vindt. Vandaag dus dag 6 gemeten Brix 10,4 (sg=1015) maar waarom geen koolzuur meer. Ik ben zeker dat de fles dicht is heeft iemand hier een verklaring voor.

MM

Wat gebeurd er als je je ouden waterslot op de mandfles stopt? Misschien dat de stop van de mandfles lekt met je nieuwe waterslot.

RobinB

Er is geen (alcoholische) vergisting zonder koolzuurvorming. 
Je ziet en meet vergistingsactiviteit, dus er wordt koolzuur gevormd.

Conclusie is dat er een lek moet zijn. :)

kleine Minstreel

Ik heb een schone rubber stop gebruikt en een nieuw waterslot alles is gedesinfecteerd en sluit de glazenhals echt voor 100% af.
Deze spullen gebruik ik al vanaf het begin dat ik brouw zonder een probleem.

Jacques

Cor,

Wat voor soort rubberen stop heb je gebruikt. Kun je daarvan een foto laten zien?

kleine Minstreel

Citaat van: Jacques op 11-01-2011  22:11 uCor,

Wat voor soort rubberen stop heb je gebruikt. Kun je daarvan een foto laten zien?

Een standaard stop van Brouwland.

Je ziet ook duidelijk het schuim wat nu inmiddels wel minder aan het worden is.

EBC

Die 3 bolletjeswatersloten bestaan uit twee op elkaar geplakte helften. De naden die ontstaan zijn meestal voelbaar en scherp.

Naden lek?
Lekkage tussen naden en stop? Het beste haal je die scherpe naden weg, want ze snijden in je stop, met bacteriegroei als gevolg.

Haal het waterslot er eens af, maak het leeg. Hou met je vinger een kant dicht en blaas op de andere kant...lek?
Doe hetzelfde met het waterslot in de stop.

JWVG

Het is een mooie dag vandaag, want ik ben het met zowel Jasper als Robin eens. Er moet inderdaad CO2 gevormd worden, dus moet er een lek zijn. Als dat niet zo is, hebben we hier een ontdekking van wereldformaat te pakken  ;). Ik moest ook meteen denken aan een lek tussen die twee helften van het waterslot - dat had ik zelf laatst ook, met precies hetzelfde effect als wat jij nu vindt.

:degroeten: JW.

Edgar

De rubber stoppen zijn redelijk stug. Ik heb ze ook al eens weten lekken langs de hals. Harder in de hals duwen.

kleine Minstreel

Bedankt daadwerkelijk een lek tussen de twee delen waar de koolzuur uit kon ontsnappen. Nu mijn oude vertrouwde glazen waterslot geplaats en een belletje per 90 seconde.
Wist niet dat dit een probleem kon zijn van die plastic dingen

JWVG

Mooi zo!

Ha, wat heerlijk. Iemand stelt een vraag, we reageren erop in harmonie, verschillende opties worden genoemd en de oplossing wordt gevonden. Dit smaakt naar meer  :-*.

:degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 12-01-2011  15:16 uIemand stelt een vraag, we reageren erop in harmonie, verschillende opties worden genoemd en de oplossing wordt gevonden.

Kijk eens aan...dat is constructief discussiƫren...Laten we in 2011 deze lijn volgen.... ;D ;D

Anton

Misschien is dit een gevolg van het knuffelmoment? ;)
Overigens, hoewel ik nooit op deze manier een lek had behandel ik nieuwe watersloten bij voorbaat op de door Jasper beschreven wijze.

Oscar

Citaat van: Anton op 12-01-2011  18:19 uMisschien is dit een gevolg van het knuffelmoment? ;)

Dat is pas de 29e.... :D

kleine Minstreel

En ik heb weer wat geleerd. Ga nooit uit van het verleden! In het brouwvak komt veel kijken.
Bedankt voor de positieve inbreng op een simpele vraag

Anton

Citaat van: Oscar op 12-01-2011  18:25 uDat is pas de 29e.... :D

Huh.... :weetniet:
Heb ik wat gemist?
of gebeurt het tijdens het forumuitje?

Oscar

Citaat van: Anton op 12-01-2011  23:57 uof gebeurt het tijdens het forumuitje?

yep... :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.