Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Witbier zonder schuim

Gestart door RGeraads, 12-07-2010 11:51 u

Vorige topic - Volgende topic

RGeraads

Hallo,

Voor onze vakantie hebben wij ons witbier gebotteld, datum 26 juni. Dit hebben we vervolgens in de woonkamer laten staan tot na onze vakantie. Gisteren hebben we het bier in de koelkast gezet op 10 graden voor verder te laten rijpen. Één flesje hebben we nog kouder gezet om 's middags tijdens het warme weer te kunnen proeven.

Het bier smaakte goed, alleen zat er geen schuim op. Zou dit kunnen komen door de rijping gedurende de eerste twee weken op een te hoge temperatuur (27 graden)? M.a.w. als we het witbier nog enkele weken in de koelkast door laten rijpen kunnen we dan wel schuim verwachten?

Alvast bedankt voor de reacties.

groetjes,
Raymond

RobinB

Apart.
De temperatuur is in ieder geval niet te hoog geweest.
Echter zou ik ze eerst weer uit de koeling halen en om de week een flesje proberen.
Geduld... ;)

Erick

Vette glazen gebruikt?
Zakje chips erbij?

;)

De-Geert

Volgens mij vrij cruciaal:
Had het bier alleen geen schuim of ook geen koolzuur?

RGeraads

Dank voor de reacties.

Het gekke is dat het bier wel degelijk koolzuur had. Daar kan het dus niet aan liggen. De dopjes op de flesjes stonden ook vrij 'bol' om het zo maar te zeggen. Het glas was schoon uit de kast en nog enkele malen gespoeld met water. Dien ik dit bier nu verder te laten rijpen op 27 graden (woonkamer temperatuur) of op 10 graden (speciale koelkast)?

Alvast bedankt.

groetjes,
Raymond

Joran

Om hergisting snel te laten verlopen gaat het beter bij kamertemperatuur. Het kan zijn (zeker wanneer je schepjes suiker gebruikt) dat er op de boven een laagje siroop komt te liggen waardoor de hergisting langer duurt. Het kan dan helpen om af en toe de flesjes even om op z'n kop te houden en weer in het krat te zetten.

Hopmans

De eerste 2 weken na bottelen is een temperatuur van 22-27 graden gewenst, dus dat is goed.
Daarna kan het koelgezet worden, maar gewoon de kratten in de schuur gooien is ook goed.

Meestal krijg je schuim na 3 weken, maar het hangt een beetje van de gist af.
T-58 gist is een waardeloze schuimer.
Ook is een te lange eiwitrust niet wenselijk.

Hoe zit het daarmee eigenlijk?

De-Geert

Hopmans geeft het al aan, er zijn meerdere mogelijke oorzaken. Zeker nu we weten dat er wel koolzuur in zit.
Langer hergisten lijkt me dan ook niet nodig.

Misschien kan je iets meer vertellen over het recept en proces.

RGeraads

Eiwitrust vond plaats op 52 graden celsius gedurende 10 minuten, niet heel erg lang lijkt mij. Als gist hebben we de Brewferm Blanche gebruikt, eerste keer met deze gist, dus hebben geen vergelijkingsmateriaal. Wel duurde het heel erg lang voor hij uitgegist was, bijna 2 weken. Misschien moeten we gewoon wel nog wat geduld hebben.

groetjes,
Raymond

RobinB

Was dat echt voldoende koolzuur of redelijke prikkeling?
Zoals Hoppie zegt heeft het eea wat tijd nodig.
Maak eens een foto?

Heb nog geen slecht schuim gehad met de blanche (2x gebruikt).

Vergelijkbare Topics (7)

42431

Reacties: 11
Gelezen: 1906

19327

Reacties: 46
Gelezen: 11369

16401

Reacties: 34
Gelezen: 10637

40031

Reacties: 45
Gelezen: 6080

29750

Reacties: 19
Gelezen: 5221

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.