Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag over lageren

Gestart door remvs, 09-06-2010 11:37 u

Vorige topic - Volgende topic

remvs

Goede morgen allen,

Ben nu bezig met een brouwsel van een Brewferm pilspakket (blik).

Bij het vorige brouwsel van dit type bleek later dat er wel erg veel gist op de fles zat. Het bier is kraakhelder, maar bij de minste beweging v/d fles dwarrelt het gist weer rond en is het bier troebel. Dit wil ik bij het huidige brouwsel zoveel mogelijk tegen gaan.

Bij de eerste brouw hebben we na het gisten het bier van het bezinksel gehaald (overgeheveld in een schoon vat) en toen direct gebotteld.

Wat ik nu wil doen is het bier van het bezinksel halen, vervolgens een week of twee(?) lageren op kamertemperatuur. Na het lageren wederom het bier overhevelen in een schoon vat om nog meer bezinksel kwijt te raken. Daarna direct bottelen.

Is dit aan te raden? Of loop ik op deze manier het risico te veel gistcellen te verliezen voor de hergisting op fles?
Andere tips om minder bezinksel in mijn flesje te krijgen?

Tevens liep ik met de vraag rond of lageren op kamertemperatuur nadelig is. Op het forum heb ik echter al achterhaald dat dit in principe geen probleem moet zijn.

Met dank & groet,
Joris

MO

Lijkt me perfect zo. Zowel qua temperatuur en tijd doe ik het ook altijd zo. Het lastigste is dat je naar het 2e vat moet op het moment dat de gisting nog enigszins actief is. Dus ergens op het einde, maar als je nog niet zoveel gebrouwen hebt weet je dat misschien niet. Mocht je wat te laat naar vat 2 gaan (gisting is helemaal gestopt), dan kun je een paar schepjes suiker toevoegen. Het is belangrijk dat zuurstof verdreven wordt in vat 2 (oa ter voorkoming van kaam vorming), dit gaat het beste middels koolzuur dat vrijkomt bij vergisting.

Blauwe Brouwer

Als het bier lang genoeg gelagerd heeft en dus bijna alle gist bezonken is, kun je ook een bottelgist gebruiken die meer plakt. (bv een T-58)

Op die manier blijft het gist depot beter op de bodem van de fles plakken zodat je uiteindelijk minder in je bier krijgt bij het inschenken.

Mo

remvs

Citaat van: MO op 09-06-2010  11:41 uHet is belangrijk dat zuurstof verdreven wordt in vat 2 (oa ter voorkoming van kaam vorming), dit gaat het beste middels koolzuur dat vrijkomt bij vergisting.

Hele goede tip, bedank. Gisteren was het Sg 1010. en gisting was nog een heel klein beetje bezig (< 1 blub per 10 minuten oid) Dus dat was eigenlijk het moment om te lageren. Het lastige is dat gisteren het brouwprocess pas 2-3 dagen oud was. is het verstandig om dan al te gaan lageren? Of beter wachten tot dag 7 en dan een schepje suiker toevoegen?

Dank voor de hulp,

Joris

MO

Mijn regel is: bijna klaar met gisten, dan lageren. Heel soms is dat binnen 24 uur, meestal na drie dagen en soms langer.

Verse gist is alleen nodig als je maanden en maanden lagert. Ik zou na twee maanden lageren geen verse gist toevoegen, en bij korter lageren zeker niet.

Jacques

Citaat van: Blauwe Brouwer op 09-06-2010 &nbsp;11:55 uAls het bier lang genoeg gelagerd heeft en dus bijna alle gist bezonken is, kun je ook een bottelgist gebruiken die meer plakt. (bv een T-58)

Mijn ervaring is dat je geen bottelgist nodig hebt. Als je bottel met heel weinig gist zul je ook minder depotvorming hebben. Hierdoor dwarrelt de gist veel minder snel op.

remvs

Wederom bedankt voor de hulp heren!
Vanavond het bier overgeheveld en op kamertemperatuur weggezet met een klein handje suiker voor de zekerheid.

Ook zo net voor het eerst mijn net gebottelde tripel geproefd.
Mwah! dat word een hele prettige! Hij is nu al ronduit lekker, en zit pas een dag of 5 op fles!

groet
Joris

Vergelijkbare Topics (7)

43639

Gestart door MaartenM

Reacties: 5
Gelezen: 906

35116

Reacties: 7
Gelezen: 2015

407

Reacties: 10
Gelezen: 13821

22027

Reacties: 10
Gelezen: 3985

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.