Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Moment van bottelen na toevoeging honing bij 2e vergisting

Gestart door 30cl, 17-05-2010 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

30cl

Beste mensen.

Ik heb het recept voor een  Honing blond http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1624.0.html nagebrouwen. Bij de 2e gisting de honing toegevoegd. Vaak lees ik dat honing maar langzaam vergist. Het sg bedraagt nu 1004. Sg voor 1e vergisting was 1070.

Ik neem aan dat de suikers nu wel grotendeels vergist zijn (waterslot blubt elke 30 sec.) maar toch ligt er nog een aardige schuimlaag op het jongbier.
Hoever kan honing door gisten?
Men waarschuwt voor te vroeg bottelen bij toevoeging van honing. Waar ligt de grens wat sg betreft?

Groet,
Joep

Adrie

Van 1070 naar 1004? Dat is wel een supervergisting. Hoe smaakt het bier nu, want dit riekt naar een infectie?

30cl

Het bier ruikt fris, niet zurig, een vleugje zoet. Smaak is zacht met een duidelijke alcohol-verwarming. Geen wrange bijsmaakjes. Van de hop (Target)valt weinig te bespeuren.

30cl

Adrie

Citaat van: 30cl op 17-05-2010  16:28 uHet bier ruikt fris, niet zurig, een vleugje zoet. Smaak is zacht met een duidelijke alcohol-verwarming. Geen wrange bijsmaakjes. Van de hop (Target)valt weinig te bespeuren.

Dat klinkt goed. Weet je zeker dat die 1004 klopt? Heb je je monster goed ontgast voor het meten?

Overigens: als er nog koolzuur door het waterslot komt met een frequentie van twee keer per minuut, zou ik nog even wachten met bottelen. Hoeveel liter heb je gemaakt (met andere woorden: hoe moeten we die twee blubs per minuut interpreteren? Het maakt nogal uit of die twee blubs uit 10 of uit 100 liter komen).

30cl

Ik heb vanmorgen voor het werk een kleine hoeveelheid geheveld om het sg gehalte te meten. Nu vanmiddag de densimeter laten zakken. Er zit nagenoeg geen koolzuur meer in het jongbier. Naar mijn idee is het dus goed ontgast.
Er staat 15 liter in de mandfles.

Adrie

OK, om antwoord te geven op jouw vraag: laat hem nog even staan totdat de blubjesfrequentie nog wat verder is gedaald (voor 15 liter houd ik meestal eens per 2 minuten aan).

Oh, ik zie nu de foto pas. Al dat schuim duidt op een nog actieve vergisting. Wacht dus in ieder geval tot het schuim (nagenoeg) is verdwenen.

30cl

Ok, dankje voor je duidelijke antwoord. Ik zal de 2 minuten-blub-frequentie aanhouden.
Als ik er een formule tegenaan gooi voor alc. %=((sg voor-sg na)*0136)+0.4 zou ik uitkomen op een alc. % van zo'n 9.3.
 :nut: :proost: Laat die zomeravonden maar komen...

Hopmans

Je bedoeld wintermaanden?
9.3% is wel erg veel voor de zomer, en daarbij moet zo'n bier lang rijpen.

30cl

Nee. Ik bedoel de dagen waarop je lang buiten kunt zitten en het buiten zover af begint te koelen dat een wat sterker bier op zijn plaats is. De zomer kan in aug/sept. aangenaam warm zijn en wat later op de avond prettig afkoelen.

Ach.. voor de warme momenten is er een summer ale op dronk...

Hopmans

Citaat van: 30cl op 17-05-2010  17:39 uDe zomer kan in aug/sept. aangenaam warm zijn en wat later op de avond prettig afkoelen.
Dat is inderdaad zo.

CiteerAch.. voor de warme momenten is er een summer ale op dronk...
Goed gelukt?

30cl

Bij aanvang vond ik de summer ale nog wat scherp. Nu, na 6 weken op fles gaat die scherpte er af. ik vind het lastiger een goede balans te vinden in een dergelijk bier dan een wat zwaarder bier. Goed gelukt wil ik nog niet zeggen... Aardig op weg past beter. Komend weekend een volgende summer ale proberen om te verbeteren..

SeekingBeer

Wel een leuk recept trouwens, 10 kg pilsmout, 3 kg suiker en honing en daarop vlokken van het diverse spul.
Hoewel erg laag kan zo'n eind SG van 1004 mogelijk zijn, geen idee.

De foto ziet er prima uit, niets mis mee gewoon nog even wachten tot het gisten gestopt is.

Toevallig heb ik gisteren wat honing aan een gistingsfles toegevoegd, aan de andere fles met dezelfde wort wat suiker.
Eens kijken of we verschil kunnen proeven... (250 ml goedkope honing op 15 liter wort, volgens mij proef je dat nooit)

Maar goed zoals mijn moeder altijd zei: Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.

30cl

Citaat van: SeekingBeer op 17-05-2010  22:40 uToevallig heb ik gisteren wat honing aan een gistingsfles toegevoegd, aan de andere fles met dezelfde wort wat suiker.
Eens kijken of we verschil kunnen proeven... (250 ml goedkope honing op 15 liter wort, volgens mij proef je dat nooit)

Ben vooral ook benieuwd wat het verschil is in moment van uitvergisting.. Kun je laten weten of er een significant verschil in zit?

Joran

Citaat van: SeekingBeer op 17-05-2010  22:40 uEens kijken of we verschil kunnen proeven... (250 ml goedkope honing op 15 liter wort, volgens mij proef je dat nooit)

Ik ga vanavond 466,67 gram :nut: honing toevoegen aan 14 liter. Volgens iemand hier op het forum is de verhouding bij Barbar ongeveer 1 kg honing op 30 liter. Ik hou van het brouwsel 4 liter apart. Eens kijken of het verschil goed te proeven is.

30cl

Ik heb 15 liter gebrouwen met daarin 450 gram honing, toegevoegd bij de 2e gisting, na overheveling in de mandfles.

Vergelijkbare Topics (7)

15800

Reacties: 2
Gelezen: 1648

42084

Gestart door Tjeptje

Reacties: 7
Gelezen: 1098

19455

Reacties: 5
Gelezen: 2055

1086

Reacties: 6
Gelezen: 3927

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.