Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rijpt bier in een gekoelde keg?

Gestart door Kleine_Schriek, 24-02-2010 17:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Kleine_Schriek

Binnenkort zijn we de bezitters van een mooie kegerator. Nu vroeg ik me af of gekoeld bier in de keg wel verder rijpt of dat alleen rond 10 graden of hoger gebeurd. Roept u maar!  ;D

Sjakie

Het rijpt nog wel maar gaat minder snel.
Als het warmer is gaat het "rijpen" sneller.

Hopmans

Ik persoonlijk ervaar dat koud bier ook goed rijpt.

RobinB

Ligt eraan wat je onder rijpen verstaat?
Als dat gist gerelateerd is, zal dat niet of nauwelijks gebeuren op een temp waarop de gist niet actief is.
Als je het verouderen bedoeld, dat zal gewoon doorgaan, misschien wat langzamer.

Hopmans

Tja, wat is rijpen.
De ronde kantjes eraf zeggen ze weleens.
Bitterheid verdwijnt, en esters komen en gaan.

Adrie heeft een keer een artikel geschreven over rijpen bij verschillende temperaturen.

http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=11:smaakevolutie&catid=5:artikelen&Itemid=6

Kleine_Schriek

Citaat van: Hopmans op 24-02-2010  20:32 uTja, wat is rijpen.
De ronde kantjes eraf zeggen ze weleens.
Bitterheid verdwijnt, en esters komen en gaan.

Adrie heeft een keer een artikel geschreven over rijpen bij verschillende temperaturen.

http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=11:smaakevolutie&catid=5:artikelen&Itemid=6

Dat is een prachtige artikel! Na het gelezen te hebben, wil ik het bier helemaal niet laten rijpen  :-\ Opdrinken zolang het nog zo lekker hoppig en bitter is!  :proost:

Hopmans

Te lang wachten heeft inderdaad geen zin.
Een bier moet 3 weken na brouwen gewoon lekker zijn.
Is het bier dat niet, dan wordt het bier wel iets lekkerder, maar het blijft dan een inferieur bier.

Jacques

Citaat van: Kleine_Schriek op 24-02-2010  21:58 uDat is een prachtige artikel! Na het gelezen te hebben, wil ik het bier helemaal niet laten rijpen  :-\ Opdrinken zolang het nog zo lekker hoppig en bitter is!  :proost:

Tsja, het is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Als je van hoppige bieren houdt dan is een lange rijping niet gewenst. Andere bierliefhebbers houden meer van wat ouder bier. Heel oud bier heeft bijna altijd een stevige oxidatiesmaak en dat is niet echt prettig. Bier moet je opdrinken en niet bewaren.

Kleine_Schriek

Aangezien ik van hoppig en bitter hou, weet ik nu dat rijpen geen zin heeft. Weer wat geleerd  ;D

Hopmans

Dat komt wel goed uit hè?  :biersmile:

Ik hou niet zo van bitter, dus ik hop gewoon wat minder
in de wetenschap dat ik ook niet van wachten hou.
Ik begin al met de eerste biertjes 2 weken na bottelen.

Oscar

Citaat van: Hopmans op 25-02-2010  10:30 uIn de wetenschap dat ik ook niet van wachten hou.
Ik begin al met de eerste biertjes 2 weken na bottelen.

Pffff... wacht jij zolang?  :P :D :D :D ;D ;D

Vergelijkbare Topics (7)

27223

Reacties: 14
Gelezen: 4606

13929

Reacties: 30
Gelezen: 16123

36709

Reacties: 6
Gelezen: 1546

29689

Reacties: 36
Gelezen: 12530

19080

Gestart door Wybe

Reacties: 11
Gelezen: 4411

38715

Gestart door remolen

Reacties: 8
Gelezen: 2462

3571

Reacties: 18
Gelezen: 23507

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.