Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zurig biertje...

Gestart door tn91780, 29-07-2009 11:32 u

Vorige topic - Volgende topic

tn91780

Heeft er iemand ervaring met een zurige smaak in zijn bier (het was niet de bedoeling een geuze te brouwen.

Ik heb onlangs 20 liter gebrouwen op basis van aan chouffe recept met een opgekweekte chouffe gist en 5 grammen komijn. De zelf opgekweekte chouffegist en de komijn zijn de enige verschillen ten opzichte van eerdere brouwsels.

Een proefflesje dat ik gevuld heb (rest is gelagerd en vandaag gebotteld - bodem van lagerfles geproefd : ook zurig) gaf mij bij het proeven een ietwat zurige afdronk. Ik zou zelfs zeggen: richting geuze.

Ik heb nu nog 20 liter tripel staan op basis van dezelfde gistbodem. Ik heb hiervan nog niet geproefd maar het was uiteraard niet de bedoeling om die zurige smaak te hebben.

Ik kan eigenlijk alleen maar aan de gist denken als oorzaak (ik weet ook niet of de smaakevolutie op fles zurigheid zal laten toenemen of afnemen) maar misschien heeft er iemand soortgelijke ervaringen gehad ?

merci!

De-Geert

Citaat van: tn91780 op 29-07-2009  11:32 uEen proefflesje dat ik gevuld heb (rest is gelagerd en vandaag gebotteld - bodem van lagerfles geproefd : ook zurig) gaf mij bij het proeven een ietwat zurige afdronk. Ik zou zelfs zeggen : richting geuze.
Klinkt als een infectie, gist opkweken is een riskante bezigheid. Heb je daar ervaring mee?

Ik zou die gist(-koek) voor de zekerheid weggooien.

tn91780

Inderdaad. Ik denk ook aan een infectie. Die gistkoek is al weg hoor ... Ik heb inderdaad in het verleden al gisten opgekweekt (oa de Rochefort met succes: lekkerbiertje) maar ik denk dat ik toch bij volgende pogingen opnieuw een commercieel gistpakketje ga gebruiken.

Weet er iemand welke gist er het meetst geschikt is voor een chouffe kloon?

Voor alle volledigheid:

maischschema van het recept:
Temp 50 ºC   Tijd 10 min.
Temp 60 ºC   Tijd 40 min.
Temp 70 ºC   Tijd 25 min.

De-Geert

Citaat van: tn91780 op 29-07-2009  11:59 uWeet er iemand welke gist er het meetst geschikt is voor een chouffe kloon ?
Chouffe gist  ;). Maar dan zonder infectie.

De Wyeast 3522 Belgian Ardennes is ook de Chouffe gist, naar verluidt. Scheelt opkweken.

Jacques

Voor de opkomst van Wyeast was je als hobbybrouwers veroordeeld tot het opkweken van gist uit een flesje als je vloeibare gist wilde gebruiken.
Degenen die dat deden hadden vaak hele goede bieren maar ook vaak hele slechte bieren. Heel regelmatig ging het verkeerd en werden er met de gist ook infecties opgekweekt.

Hopmans

Waren die commerciële bieren dan al licht besmet, waardoor bij het opkweken deze de overhand nam?

Hopmans

Jacques?

Hallo hallo?

Nog online?

EBC

Citaat van: Hopmans op 29-07-2009  20:25 uWaren die commerciële bieren dan al licht besmet, waardoor bij het opkweken deze de overhand nam?

Nee joh, dat kwam gewoon omdat toen de brouwinzichten heel anders waren. Men rommelde maar wat aan en ontsmette met sulfiet en zo...

Oscar

Citaat van: EBC op 29-07-2009  21:44 uMen rommelde maar wat aan en ontsmette met sulfiet en zo...

Doe ik ook nog steeds... maar met goede resultaten.  ;)

Jacques

Citaat van: Hopmans op 29-07-2009  20:25 uWaren die commerciële bieren dan al licht besmet, waardoor bij het opkweken deze de overhand nam?

Citaat van: Hopmans op 29-07-2009  20:56 uJacques?

Hallo hallo?

Nog online?

Tussen het forummen doe ik ook nog andere dingen. Onder andere andere draden lezen...

De infecties zaten niet in de commerciële bieren. Het was meer een kwestie dat bij het opkweken het een en ander verkeerd ging. Werken in de buurt van gasvlam was nog geen gemeengoed. Net als de nu algemene kennis dat je bij het opkweken van gist superhygiënisch moet werken (en inderdaad dat je de juiste reinigings- en ontsmettingsmiddelen moet gebruiken...)

tn91780

Om eventjes terug te komen op bevindingen :

Ik heb dus een tripel gebrouwen op dezelfde gistkoek en die is gisteren op fles gegaan. Ik verwachtte eerlijk gezegd ook een zurige nasmaak (want zelfde gistkoek = zelfde infectie). Tot mijn verbazing proefde ik echter geen zurigheid. De smaak en strafte zelf gingen eerder naar het eindresultaat toe (een tripel).

Mij lijkt het niet logisch dat een infectie zomaar kan verdwijnen ... Of moet ik soms in andere richtingen kijken ? Kan komein een zurige smaak in de hand werken ?

Ik ga dit in ieder geval miniutieus opvolgen en de flesjes eenmaal op dronk eens doorgeven aan een collega brouwer ... De eerste chouffe (de zurige) is reeds week op fles en heb gisteren toch eens ene geopend omdat ik wou weten of de zurigheid en vergisting nog toegenomen waren. Zurigheid leek me eerder minder te zijn ?! Desalniettemin vond mijn vader het bier nitet lekker (ikzelf vond het wel te drinken maar ja : smaken verschillen) ...

Zitten d'er hier brouwers op het forum uit de streek van oost-vlaanderen / waasland ? Kwestie van desnoods live eens van indrukken te wisselen?

Gerb

Een zurige smaak kan zich later ontwikkelen in een bier. Dit hoeft tijdens het bottelen nog niet merkbaar te zijn.

Ik denk dat het toch wel moet zoeken in de hygiene bij het hevelen en bottelen. Controleer eventuele kraantjes, hevels e.d., haal ze uit elkaar, maak ze schoon en berg ze droog op. In feite hoeft er maar 1 druppel in een slang te blijven staan en je bent de pineut.

Dat het van de komijn komt, geloof ik niet.

Vergelijkbare Topics (7)

25936

Gestart door Herder

Reacties: 5
Gelezen: 2385

23492

Reacties: 2
Gelezen: 1332

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.