Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gaat mijn bier nu mislukken?

Gestart door jroen, 17-06-2009 20:40 u

Vorige topic - Volgende topic

jroen

Hé, ik ben nieuw in het hobbybrouwwereldje en heb nog heel wat dingen die ik niet over brouwen weet. Ik heb al een zeer groot deel van dit forum gelezen, maar ik heb enkele noobvragen die de meeste mensen hier niet eens zouden durven vragen.  :verbergen:
Ik heb voorlopig gewoon de starterskit gekocht van op Brouwland en ben begonnen met een "luxe pils" (een van de moutpakketten van Brouwland) uit te proberen omdat ik niet direct te veel plakkerig gedoe wou hebben (zeker omdat ik niet eens juist wist hoe de processen er gingen uit zien + ik heb frigo's in overvloed). Nu heb ik na een redelijk lange dag eindelijk alles in de frigo staan (moest op 12-15°). Nu zou ik enkele weken kunnen wachten om te kijken of alles goed gegaan is. Maar op dit moment heb ik niet erg veel geduld (wat normaal wel een van mijn sterkere eigenschappen is).
Het probleem situeert nu bij de dichtheid van het brouwsel. In plaats van de 1055 die op de site staat aangegeven, heb ik maar 1047-1048. Is dit een significant verschil? Want tijdens het brouwen heb ik door mijn gebrek aan ervaring enkele dingen gedaan die misschien invloed hebben. Zo heb ik  bijvoorbeeld last gehad met het filteren. De filter van Brouwland is een beetje krom, en de eerste keer is er heel wat grof vuil er door geraakt. Dus heb ik het moeten teruggieten in mijn maischketel. En dan de filteremmer weer gekuist, en dan een bord op dat filterding gezet (omdat met dat gewicht het filterding recht werd geduwt en borden doen chemisch denk ik nooit iets). Mijn 2de filterpoging is zeer goed gelukt. Maar tegen dan was de temperatuur wel gedaald tot 66° en was ik ook al heel wat draf(wat niet erg is) en ook een beetje wort kwijt.