Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gaat mijn bier nu mislukken?

Gestart door jroen, 17-06-2009 20:40 u

Vorige topic - Volgende topic

jroen

Hé, ik ben nieuw in het hobbybrouwwereldje en heb nog heel wat dingen die ik niet over brouwen weet. Ik heb al een zeer groot deel van dit forum gelezen, maar ik heb enkele noobvragen die de meeste mensen hier niet eens zouden durven vragen.  :verbergen:
Ik heb voorlopig gewoon de starterskit gekocht van op Brouwland en ben begonnen met een "luxe pils" (een van de moutpakketten van Brouwland) uit te proberen omdat ik niet direct te veel plakkerig gedoe wou hebben (zeker omdat ik niet eens juist wist hoe de processen er gingen uit zien + ik heb frigo's in overvloed). Nu heb ik na een redelijk lange dag eindelijk alles in de frigo staan (moest op 12-15°). Nu zou ik enkele weken kunnen wachten om te kijken of alles goed gegaan is. Maar op dit moment heb ik niet erg veel geduld (wat normaal wel een van mijn sterkere eigenschappen is).
Het probleem situeert nu bij de dichtheid van het brouwsel. In plaats van de 1055 die op de site staat aangegeven, heb ik maar 1047-1048. Is dit een significant verschil? Want tijdens het brouwen heb ik door mijn gebrek aan ervaring enkele dingen gedaan die misschien invloed hebben. Zo heb ik  bijvoorbeeld last gehad met het filteren. De filter van Brouwland is een beetje krom, en de eerste keer is er heel wat grof vuil er door geraakt. Dus heb ik het moeten teruggieten in mijn maischketel. En dan de filteremmer weer gekuist, en dan een bord op dat filterding gezet (omdat met dat gewicht het filterding recht werd geduwt en borden doen chemisch denk ik nooit iets). Mijn 2de filterpoging is zeer goed gelukt. Maar tegen dan was de temperatuur wel gedaald tot 66° en was ik ook al heel wat draf(wat niet erg is) en ook een beetje wort kwijt.
Als mijn bier nog een kans maakt, hoe moet ik het dan best beluchten als ik geen pompje daarvoor heb? En wanneer zou het heel actief moeten gisten? Want voorlopig is het nog heel stilletjes.

RobinB

1) Welkom hier!

2) structureer je post, zo leest het erg moeilijk

3) Op zich lijkt me er niet zoveel aan de hand?
Je hebt wat filterproblemen gehad en (hierdoor?) een lager rendement. Je bier wordt nu wat lichter, maar voor een pils zit je nog in de normaal-range.
Wat ik niet helemaal snap is wat je precies met dat bord hebt gedaan?

Een bier mislukt niet zo heel erg gauw, je wort zal vergisten en zolang het niet zuur wordt, best OK smaken. Zeker je eerste bier! ;D  :proost2:

HansW

Hallo en welkom

Over de dichtheid zou ik je niet al teveel zorgen maken, ik heb ook een keer gebrouwen met een moutpakket van Brewferm en kwam op 1079 uit in plaats van op 1092  :verbergen: ... En het resultaat smaakte nog vrij goed ook... Over de gist zou ik je ook niet teveel zorgen maken, bij mij duurde het ook een aantal uurtjes voor hij op gang kwam...

Groeten Hans

jroen

2) Sorry voor mijn structuur.
Misschien heb ik wat te veel cursussen gelezen de laatste tijd (door mijn examens).
Waardoor ik spontaan even lange teksten zonder structuur kan typen  ;)

3) Ik heb heb een bord op mijn geperforeerde bodem gezet. Omdat die geperforeerde bodem van plastic is.
Zonder extra massa gaat de archimedeskracht (wat in Nederland denk ik opwaartse stuwkracht heet) mijn geperforeerde bodem naar omhoog stuwen.
En daarna draaide het rond zijn as. Heeft iemand dit ook al eens voorgehad?
Maar dat is niet echt zo belangrijk.

"Een bier mislukt niet zo heel erg gauw, je wort zal vergisten en zolang het niet zuur wordt, best OK smaken. Zeker je eerste bier!"
hopelijk  :biersmile:
Is het dan misschien overdreven, al die reiniging met chemipro?
Dat je gistvat superproper moet zijn lijkt me duidelijk (samen met alles dat na het koken gebeurt).
Ik las in de boekjes dat je best alles met chemipro behandeld.
Maar als ingenieur vraag ik mij wel af of het nuttig is bij bijvoorbeeld je maischketel.
Aangezien je er mout in kapt dat erg vuil kan zijn.

RobinB

Is een gewichtje dan niet handiger? Een bord lijkt me vanwege zn oppervlak het grootste deel van het filter af te dekken. Dat komt niet tengoede aan de filterwerking lijkt me?

Inderdaad hoeft alles van "voor het koken" alleen macroscopisch schoon te zijn. Alles van "na het koelen" moet echt schoon/zo steriel mogelijk zijn.

ps.
Wat voor ingenieur ben je overigens?
Misschien leuk om wat over jezelf te schijven in het "Stel je voor" board?  :duimop:

jroen

Ik heb enkel metalen gewichtjes. Dus ik dacht: metalen reageren vaak met andere stoffen.
En ik heb geen weet van chemische interactie met porselein.
+ In onze chemielokalen gebruikten we vaak keramiek als het fout ging (vuurtje, zuren wegduwen die gemorst zijn).
Daardoor zie ik keramische materialen vaak als eerste hulpmiddel. Al zijn er vaak betere alternatieven.

Zou een metalen gewichtje geen reacties ondergaan als je het tijdens het filteren in je filterkuip steekt?

BTW ik ben industrieel ingenieur (bijna, nog een jaartje maar voorlopig gaat alles goed)

DP

Hallo Jroen  :proost:

Ik heb hetzelfde luxe pils ook gemaakt toen ik voor het eerst ging brouwen,
mijn begin SG was (handig z'n logboek) 1041. (nog veel lager als dat van jou)

Na 9 dagen gisten al overgeheveld, (te vroeg) toen was SG 1011.
verschil 30 * 0.134 = 4 % alcohol.

Na het klaren (14 dagen) smaakte het prima, wel veel te licht het was een vrouwenbiertje geworden,
ook vermoed ik dat het tarwegerst gebruikt is in het recept, want het is nagenoeg een witbiertje geworden.

Maar wel lekker !

Groet DP  :degroeten:

SeekingBeer

Nee, het bier hoeft helemaal niet te mislukken.

Om een verse wort snel aan de praat te krijgen heb je gewoon wat ervaring nodig; een goede giststarter is meer als 90% van het werk. Bij kleine partijen wort hoef je vaak niet te beluchten; tijdens het hevelen/filteren komt er al zuurstof bij en helemaal als je gisting niet snel op gang komt is er tijd zat om alle uitgekookte zuurstof er weer in te laten trekken.
(Dus niet meteen een nog hete wort onder een waterslot doen.)

Met wijnmaken heb ik wel portgisten gehad die pas na een volle week eindelijk begionen met gisten, biergisten zijn meestal razendsnel vergeleken daarmee.

De dichtheid is niet van zoveel belang, het kan best dat je nooit en te nimmer de begin SG krijgt die je pakket beloofd. Er is namelijk niemand die dat soort beweringen controleert dus zoeken de marketeers meestal het randje op.
(Ik heb jaren en jaren een algemene wijngist gebruikt bij wijn maken en die beloofde altijd een maximum van 16% alcohol, jaar in jaar uit is mij dat nooit gelukt en tja; de producent van die wijngist stond niet eens op het potje...)

Succes met het spul!

RobinB

Citaat van: DP op 17-06-2009  21:55 uNa het klaren (14 dagen) smaakte het prima, wel veel te licht het was een vrouwenbiertje geworden,
ook vermoed ik dat het tarwegerst gebruikt is in het recept, want het is nagenoeg een witbiertje geworden.

Tarwegerst bestaat niet? ???
Misschien dat je geen volledige omzetting hebt gehad en/of dat je toch langer en kouder had moeten klaren (lageren)?
Kan me herinneren dat je een foto van een erg troebel bier gepost had ergens?

Vergelijkbare Topics (7)

33277

Reacties: 5
Gelezen: 1773

25459

Reacties: 9
Gelezen: 3345

44495

Reacties: 12
Gelezen: 1734

12807

Reacties: 45
Gelezen: 20380

18064

Reacties: 17
Gelezen: 6712

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.