Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Densiteit meten bij andere temperatuur dan 20 °c

Gestart door werner mertens, 28-04-2006 22:23 u

Vorige topic - Volgende topic

werner mertens

Heb in middels mijn eerste brouwseizoen er op zitten met een 4tal brouwsels van 30 liter.  :proost:

Ik brouw met gerstemout dus niet met brewkits. :brouwen:

Voor opvolging moet ik regelmatig de densiteit meten welk dient te gebeuren in wort of bier bij 20°C hiervoor moet ik het wort nog verder afkoelen of het gelagerd bier eerst opwarmen. Dit lijkt me wat omslachtig.  :-\

Er zou een formule bestaan om de densiteit te meten bij andere temeraturen en de gemeten waarde om te zetten naar deze bij 20° rekening houden met de temperatuur waarop je meet.

Is er iemand die deze formule heeft of een omrekenschema  :denken:

EBC

Als je het simpel wilt houden...

elke 4C afwijking van 20C is 1 SG punt.

Dus meten bij:
16C: -1
12C: -2
 8C: -3

en
24C: +1
28C: +2

etc.

Onze densimeters zijn niet zo nauwkeurig dat 'achter de komma' cijfers gerechtvaardigd zijn.

succes.

Meer conversies vind je op http://www.onlineconversion.com/

werner mertens

Bedankt, zowel Koen als Jasper.

bij hoge temperatuur (40-50) ga ik voor het tabeltje van Koen.

bij 12 - 32 lukt het rekensommetje van Jasper nog wel.  ;)

proost  samenvol

Oscar

Als je nu een monster neemt na het brouwen van ± 200 ml in een maatcylinder, deze laat je afkoelen tot de gewenste temperatuur, kun je daarna je meting doen. En na je meting heb je meteen een goede hoeveelheid om je wort te proeven....want een echte brouwer proeft ook zijn wort.... :D
Op deze manier hoef je helemaal geen correcties uit te voeren en het risico lopen dat je met verkeerde waarden gaat werken..

Groeten en gezondheid
Oscar

EBC

Vergeet je densimeter niet te ijken.

Met gewoon water moet hij 1000 aangeven (20C). Probeer dat maar eens met verschillende temperaturen...

Vergelijkbare Topics (7)

2005

Reacties: 22
Gelezen: 15586

31686

Reacties: 7
Gelezen: 2219

43415

Reacties: 8
Gelezen: 1053

36206

Reacties: 12
Gelezen: 2647

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.