Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag over cidergisting

Gestart door Caatje, 22-03-2017 16:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Caatje

Mijn eerste perencider brouwsel is op dit moment aan het gisten van biologisch perensap uit een fles. Ik heb een ciderkit (met een glazen vat van zo'n 4 liter) voor mijn verjaardag gekregen waar alles bij in zat. Eerst ben ik begonnen met een startersgist, dit heb ik na een dag met het sap in het vat gedaan. Na 2 dagen begon het sap te schuimen, de vierde/vijfde dag verdween het schuim, nu na een week begint het wéér te schuimen (en ruikt zuur). Mijn vraag is nu: is dit een normale reactie? In de handleiding stond dat het 10 dagen moest staan. Ik moet toegeven, ik ben erg gedreven en kan niet wachten iets te kunnen proeven. Aangezien dit mijn eerste brouwsel is heb ik nog veel vragen. Ik heb geen suiker- en alcoholmeter (wellicht handig?) Hoe weet ik wanneer het tijd is om te bottelen? Is de cider meteen drinkbaar of moet het eerst nog een paar weken 'rusten'? Welk merk gist kan ik de volgende keer het best gebruiken?
Ik krijg graag wat tips van professionals.

Rich

Ik ben allesbehalve een professional maar heb wel wat ciders achter de rug. Het kan zijn dat je cider (of eigenlijk perry) te koud geworden is waardoor de vergisting is gestokt, en nu weer opgewarmd is. Kan ook koolzuur zijn. Als je wil weten of het uitvergist is kan je het beste een hydrometer (zo'n 'dobber') bestellen en het SG meten. Bij kurkdroge ciders zit dat vaak onder de 1.000. Cider moet lang staan voor het beste resultaat. Als je een vlies ziet verschijnen op de oppervlakte heb je waarschijnlijk een infectie, niet weggooien want dan heb je lekkere ciderazijn.

Een lijst van gisten en smaakeffect bij het vergisten van cider kan je hier vinden.

Als je nogmaals een batch wil maken kan ik je aanraden om dat met het troebel sap (bruin/gele pakken) van de Lidl te doen, kost niet veel en redelijk goed resultaat. Wel pecto-enzymen toevoegen om de pectine in dat sap af te breken.

Caatje

Bedankt voor je antwoord. Het zou inderdaad kunnen dat het sap de laatste dagen net wat kouder is geweest. Het vat staat in de trapkast en de verwarming heeft de laatste dagen niet aangestaan. Hij is nu weer lekker aan het pruttelen, alleen om de azijn (?) lucht maak ik me wat zorgen. Geen vel op het sap gelukkig. Ik zou niet weten wat ik met 4 liter perenazijn zou moeten :-) Dit eerste brouwsel is een probeersel maar ik geloof wel dat ik aangestoken ben door het brouwvirus. Zolang ik nog geen meter heb om het suikergehalte te bepalen wacht ik maar tot het schuimen opgehouden is (10-14 dagen?), proef, en bottel de rest met een klein beetje suiker. Ben benieuwd! Ik zal me nog even inlezen hoe het zit met die pecto-enzymen.

rajd

Wellicht niet exact wat je hier vraagt, echter ik heb inmiddels ook wat ervaring met ciders maken. Mijn ervaring is vooralsnog dat de diverse cidergisten die ik geprobeerd heb telkens tot een (op z'n best gezegd) matige cider leiden. Dat bemerk ik al tijdens de vergisting (qua verloop, geurtjes) en nog meer in de smaak. Biergisten zoals de US05 en de S-04 vind ik nog steeds de lekkerste ciders geven.

Vergelijkbare Topics (7)

36225

Gestart door Boogaard

Reacties: 30
Gelezen: 5420

41167

Reacties: 7
Gelezen: 1070

44279

Reacties: 17
Gelezen: 1096

40439

Gestart door beun

Reacties: 23
Gelezen: 2272

19-01-2020 22:10 u
door Serge VL

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.