Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kardamon / cardamon / Kardemom

Gestart door orangeloo, 29-12-2011 09:24 u

Vorige topic - Volgende topic

orangeloo

wikipedia
Kardemom (Elettaria cardamomum) is familie van gember. Het is ook bekend onder de naam groene kardemom.
Planten
In de keuken worden de zaden en vaak omwille van de prijs ook de zaaddozen gebruikt. Kardemom heeft een zoete, scherpe geur en smaakt naar bergamot, citroen en kamfer.
Kardemom wordt onder andere in koek (speculaas), gebak, toetjes (bv. havermoutpap) en curry's toegepast. Het eten van kardemom zou een gunstige uitwerking hebben op maagklachten. Daarnaast zou het de eetlust bevorderen en heeft het een zuiverende werking op de adem.

Maar nu de vraag hoeveel gebruik je hiervan?
Op het forum heb ik gelezen dat je 1 zwart pitje gebruikt, afkomstig uit de groen boon voor 20 liter wort.
Er is ook gemalen poedervorm, hiervan heb ik gelezen 0,5 gram per 15 liter wort.
Iemand andere ervaringen deel ze hier op het forum.

Jacques

Heel voorzichtig gebruiken. √Čen zwart pitje op 20 liter kun je bij een blond bier goed proeven. Het is wel lekker maar je moet er ook wel van houden. En als de smaak niet bevalt is alles te veel...

Brouwer in de klei

Nul ervaring mee. Waarom reageer ik dan vraag je? Nou ik kook graag met cardemon en dat gaat heel goed samen met kaneel....misschien een experiment waard. :weetniet: wie weet heb je er wat aan. Succes

beats

Je mag iets meer gebruiken. Reken op 4-6 pitjes als hij er echt mag uitkomen (zoals in onze Mouten Kop bv) of gebruik 2 hele peulen zonder ze stuk te maken. Om je een idee te geven, wij gebruiken daar nu 46 peultjes kardemon voor op 1000 liter.

Erick

Ik heb vorig jaar 1,5 gram gebruikt in 20 liter saison.
Na verloop van tijd werd de smaak iets minder overheersend, maar... als ik het nu weer moest gebruiken zou ik maar 1 gram pakken, je proeft het echt heel snel, voorzichtig gebruiken dus.
Groetjes,
Erick

orangeloo

Citaat van: Erick op 29-12-2011  11:12 uIk heb vorig jaar 1,5 gram gebruikt in 20 liter saison.
Na verloop van tijd werd de smaak iets minder overheersend, maar.... als ik het nu weer moest gebruiken zou ik maar 1 gram pakken, je proeft het echt heel snel, voorzichtig gebruiken dus.
Groetjes,
Erick
Mss handig om er bij te vertellen of je pitjes (zwart of groen) of gemalen bedoeld.

Een groene boon weegt tussen de 0.15 en 0.3 gram
Een zwart pitje (uit de groene boon) nauwelijks meetbaar. Maar er zaten er bij mij een stuk of 10 in, maar dit is variabel. :brouwen:

Jacques

Citaat van: beats op 29-12-2011  11:11 uOm je een idee te geven, wij gebruiken daar nu 46 peultjes kardemon voor op 1000 liter.

Met kruiden heb je de vreemde eigenschap dat je niet zonder meer kunt verschalen. Soms heb je in verhouding meer kruiden nodig en in het andere geval meer. Dat maakt het goed omgaan met kruiden zo lastig. Het gaat steeds met vallen en opstaan. En je kunt beter aan de veilige kant zitten dan dat je te veel gebruikt.

Erick

Ik had sowieso de zwarte kardemom, dus ik weet niet hoe die te vergelijken zijn?
Ik had er zo'n 10 (vermalen) pitjes in, dat is dus teveel.
Ik zou nu voor zo'n 4 pitjes gaan.

EBC

Niet gebruiken. Het is altijd teveel en is eigenlijk nooit lekker. Zonde van al je werk. Maar dat is mijn smaak.

orangeloo

Ik weet dat er al vaker op het forum over gesproken is. Maar vaak in recepten of als bijzaak in andere topics.
Omdat ik vandaag voor de eerste keer pitjes wilde gebruiken i.p.v. gemalen ging ik op zoek naar info, maar ik kwam er achter dat hier geen aparte topic over bestond.
Mijn mening was dat dat met zo'n sterk kruid wel handig zou zijn. Vandaar deze topic.

De een vind het niks de ander wel, maar algemeen is het advies wat ik gelezen heb, om het met mate te gebruiken als je het wil gebruiken. :brouwen: ik heb uiteindelijk 4 zwarte pitjes gebruikt op 15 liter.

Henielma

Citaat van: EBC op 29-12-2011  13:06 uNiet gebruiken. Het is altijd teveel en is eigenlijk nooit lekker. Zonde van al je werk. Maar dat is mijn smaak.

Hier ben ik het mee eens. Dat is ook mijn smaak.

Herman

Eens met EBC en Henielma. Ik heb het gebruikt, smaak is te overheersend. Ik ben van mening dat je bij kruiden in bier moet kunnen proeven dat er iets in zit, maar dat het er niet uit mag springen wat precies.

Gerb

Ik heb het ooit een keer in een Karmeliet gebruikt. 2 pitjes (losse, dus geen peulen) op 15 liter. De smaak ging meer richting parfum en het is ook nooit meer weggetrokken. Ik gebruik het nooit meer.

Erick

Nu niet direct je brouwsel wegkieperen na al deze negatieve verhalen, Orangeloo,
Ik vond het best lekker in mijn Saison en zou het de volgende keer weer gebruiken.
(ook omdat ik er nog een hele hoop van over heb, dat spul krijg je never (oeps) niet op)  ;)

RobinB

De gemalen vorm is veel milder.
Daar heb ik eens een T-58 blondje mee gemaakt, 0,5 g op 10L oid, beviel me goed!

Vergelijkbare Topics (2)

3461

Gestart door roco

Reacties: 47
Gelezen: 33604

43419

Reacties: 33
Gelezen: 5554

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.