Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Quadrupel - Prijswinnend met 90 punten

Gestart door Wijbrouwers, 21-03-2022 12:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Wijbrouwers

Wij hebben in november onderstaand recept voor een Quadrupel gebrouwen en deze is gekeurd tijdens een open keuring (dus niet alleen voor gildeleden) van de Amervallei.
Daar hebben wij 90 punten gekregen en zijn dan ook uitgeroepen tot winnaar van de keuring.
Een ontzettende eer natuurlijk en wij zijn dan ook zeer trots. Wij zijn niet te beroerd om ons prijswinnende recept te delen.

De grootste reden waarom we niet meer punten hebben behaald zit hem in de geur. We kregen de opmerking dat deze uitbundiger mag zijn. Kan iemand ons tips geven hoe we dat voor elkaar krijgen?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTante Geertjen
Brouwdatum24-11-2021
BiertypeQuadrupel
Aantal liters60
Gewenst begin SG1093 (10,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,1%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater92,69
Maischdikte2.6 l/kg
Maischwater55,62 liter
Spoelwater37.07 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur65 EBC
Berekende bitterheid32 IBU

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout The Swaen50,0 %12,49 kg3-4,5 EBC
Pale ale mout The Swaen25,0 %6,23 kg6-9 EBC
Vienna gerstemout Weyermann11,0 %2,75 kg6-9 EBC
Kandijstroop Brouwmaatje14,0 %3,49 kg180-220 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Brewer's Gold bloemen5,8 %119 gr60 minuten23 IBU
Hallertau Mittelfrüh4,1 %51.3 gr30 minuten5 IBU
Fuggles bloemen4,7 %56,31 gr10 minuten3 IBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safale BE-256
Gist eigenschapKorrelgist
Notitie3 gistzakjes gebruikt.

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C75 minuten2.6 l/kg
278°C10 minuten2.6 l/kg

alstro

Fractus

Gefeliciteerd en leuk dat je het recept deelt! Wel grappig, weer een heel ander recept dan hoe ik mijn quadrupels maak  :clownsmile:

Welke temperatuur heb je vergist? Het is natuurlijk lastig zonder het keuringsrapport, maar als je een wat vollere geur wilt hebben, zou ik als eerste zoeken in je vergisting, temperatuur en/of hoeveelheid gist.

Jacques

Allereerst van harte gefeliciteerd Aren. Je hebt je achternaam recht gedaan!
Het recept heb ik verplaatst naar het board Bewezen recepten omdat het in deze eregalerij thuis hoort.

Is het voor jou mogelijk om een BeerXML bestand van het recept aan jouw bericht te koppelen?
Anderen kunnen dan het recept in het brouwprogramma inladen dat zij gebruiken.

Wijbrouwers

De vergisting hebben we op 21 graden gedaan met de Safale BE-256. We hebben een gistkast waar de temperatuur vrij constant wordt gehouden. Gebotteld met 4,5 gram suiker per liter omdat een Quadrupel niet al te veel koolzuur hoeft te hebben.

Het BeerXML bestand zal ik aan het bericht toevoegen (moest even uitzoeken hoe dat werkte).

Jacques

Citaat van: Wijbrouwers op 22-03-2022  09:00 uHet BeerXML bestand zal ik aan het bericht toevoegen (moest even uitzoeken hoe dat werkte).

Dank je. Het is gelukt zie ik.
Het mooie van BeerXML is dat het uitwisseling van recepten veel handiger maakt. Door zo'n bestand te importeren in de brouwsoftware hoef je niet alles opnieuw in te voeren. Echt heel handig.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.