Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

ONK 04 E1 - Li-Ping Rijstbier

Gestart door bakker, 26-05-2004 22:59 u

Vorige topic - Volgende topic

bakker

Li-Ping  Rijstbier

Eerste prijs ONK 2004 vrije klasse (waarin 27 bieren ingezonden waren)

Recept: 30 lr.

Pilsmout   5500 gr.
   Breukrijst   2000 gr.
   Koriander       15 gr (vers gemalen)
   Sinaasappelschil     6 gr.( gedroogd)

Hop
   Thetner bloemen ( 5%) na 15 min. koken.
   Saaz Bloemen (4.5%) na 30 min. koken.

12 lr. Kokend water. Rijst er bij en 15 minuten zachtjes laten koken.
Dan 18 lr. water er bij zo dat het op 52 gr.uit komt. Mout er bij en verder maischen

52 gr      63 gr.      71 gr.      78 gr.

20 min.   60 min.   15 min.     5 min.

Filteren. Zelf kijk ik nooit naar de hoeveelheid spoel water. Door middel van een maatstok spoel ik tot een bepaald volume. Een beetje houd ik achter om op het einde van het koken nog te kunnen corigeren.

Koken 90 min.

Gist.  Voor dit bier heb ik een giststarter gemaakt van Westmalle (depot 3 flesjes)

Gebotteld met 9 gr. suiker per liter.

Zelf ben ik geen liefhebber van witbier. Toen ik op een keer bij Erik de Clerck (ook Roerstoklid) een rijstbier te proeven kreeg vond ik dat wel iets hebben. Niet dat lichtzure van witbier. En heel droog zacht bier. Licht gekoeld heerlijk voor op warme dagen.

Oorspronkelijk zat in het recept van Erik ook nog ongemoute tarwe. Maar ik dacht het is een rijstbier dus alleen gerstemout en rijst. Intussen heb ik dit bier een keer of 5 gebrouwen. Gewoon omdat ik het zelf lekker vind, wat ik het het voornaamste vind.
Maar bij een bierpool die we bij de Roerstok een paar keer per jaar houden was de beoordeling zo goed dat ik toen het idee kreeg om hem in te sturen voor de ONK.
Een eerste prijs is natuurlijk een opsteker maar je moet ook gewoon geluk hebben. En ik drink mijn bier voor het grootste gedeelte zelf, dus de voornaamste jury ben ik zelf.

Noud Boogers

Jacques

Hoi Noud,

Welkom bij het forum. Het is allemaal gelukt met het plaatsen van het recept zie ik. Bedankt voor de door jou genomen moeite.  :duimop:

Ik heb een paar vraagjes over jouw recept.

Je schrijft dat je Thetner hop hebt gebruikt. Ik ken deze hop niet. Hoe ben in het bezit gekomen van deze hop en weet jij toevallig waar deze hop geteeld wordt?

Heb je helemaal geen idee met hoeveel liter spoelwater je de bostel gespoeld hebt?

Hoeveel liter bier heb je uiteindelijk overgehouden?

:degroeten: Jacques

bakker

Hallo Jacques

Waar ik die hop het eerst heb gekocht weet ik niet meer.
Mogelijk bij Brouwland. Maar de laatste keer was ik bij Sjef en heb ik om deze hop gevraagd en op de verpakking staat deze naam afgekort. Of er moet sprake zijn van een naamsverwarring.

Nou vind ik dat het verschil tussen verschillende hopsoorten dikwijls maar minimaal is. Bij bepaalde brouwsels heb ik wel eens andere hopsoorten gebruikt als in in het oorspronkelijke recept en kon geen verschil proeven.

Door mij gebruikte hopsoorten die ik echt merkbaar typerend en anders van smaak waren naar mijn idee zijn Bullion en Cascade

Wat betreft dat spoelwater. Zoals ik vermelde spoel ik door middel van een maatstok tot een bepaald volume (bij 30 lr. bier 35lr.) In dit geval kook ik 90 min. Door ervaring moet ik dan op mijn maatstok aangegeven punt uitkomen. Ongeveer 31 lr. denk ik.
Als ik tekort kom op het einde corrigeer ik dat met wat achter gehouden en gekookt spoelwater. Want het is een recept voor 30 liter en wil ik ook 30 liter over houden. En meestal klopt dat prima.

Groeten Noud Boogers

Jacques

Hoi Noud,

Ik heb gezocht met Google naar Thetner maar niets kunnen vinden. Vermoedelijk bedoel je Tettnager, een bekende aromahop.
Overigens heeft het hop- en gistexperiment dat De Roerstok 4 jaar geleden heeft uitgevoerd aangetoond dat er wel degelijk grote verschillen bestaan in de smaak van een bier enkel door het gebruik van een andere gist. Wel werden die verschillen minder naar mate de bieren ouder werden. De hopsmaak is dan ook niet stabiel te noemen.

:degroeten: Jacques

Noud Boogers

Het recept heb ik een beetje aangepast. Ik gebruik tegenwoordig 2250 g rijst omdat er 4500 g in de verpakking zit en ik er dan twee keer mee kan brouwen. Dat moeilijk filteren ken ik eigenlijk niet. Ook heb ik de laatste keer iets meer hop gebruikt naar aanleiding van opmerking uitslag O.N.K.

Laatste keer heb ik het zo gedaan:

Pilsmout

Noud Boogers

Ging even fout.

Pilsmout     5500 gr.
Gebr. Rijst  2250 gr.
Koriander       12 gr.
Sinas schil      35 g.

!2 liter water koken rijst er bij een minuut koken en daarna 15 minuten op klein vuurtje. 18 liter koud water er bij.
Mout er bij en naar 52 g 10 minuten
                           63 g  60 minuten
                           71 g  15 minuten.
                           78 g   5  minuten.

Daarna gefilterd.

55 g Tethnang 2.7 %  Helft gelijk in kookketel bij filteren. Andere helft begin koken.

40 g Saaz 2.3 % Na 25 minuten koken.

Als gist gebruik ik de Wyeast 3787  Begin SG 1070  Eind SG 1011

beats

hallo Noud,

Ik vind dit recept er geweldig uitzien en wil het eens binnenkort eens proberen. Ik zit nog wel ff met een vraagje, welke rijst gebruik je juist? Met andere woorden, wat bedoel je met breukrijst? Is dat de gewone standaard witte rijst?

Noud Boogers

Bij een toko onder de naam gebroken rijst. Ik denk dat het voordeel van gebroken rijst is dat die makkelijker verstijfeld en bij het filteren uitspoeld. Twee weken geleden heb ik nog een keer rijst bier gebrouwen en daarbij de 52 ºC overgeslagen en gelijk naar 63 ºC gegaan. Die staat nu te lageren.Dus of dat een ander resultaat geeft weet ik dus nog niet. Want elke verandering is nog geen verbetering. Wat het is geworden laat ik tegen die tijd wel weten.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.