Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Grapefruit sinaasappel IPA

Gestart door medemaker, 14-08-2020 15:36 u

Vorige topic - Volgende topic

medemaker

Na het drinken van brewdog elvis juice, waar grapefruit en sinaasappel centraal staan, heb ik het onderstaande recept gemaakt.
Tot op heden heb ik altijd recepten van anderen gebruikt dus dit word mijn eerste eigen recept, uw input word zeer gewaardeerd.

Bij sinaasappelschil zoet en grapefruitschil gedroogd staat nu nog 0 gram.
Dit omdat ik nog nooit hiermee gebrouwen heb, en veel tegenstrijdige informatie vind.
Van 1 gram per 10 liter tot 5-10 gram per liter.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptGrapefruit/orange ipa
Brouwdatum14-08-2020
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume17,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)59 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,50 kgPale Ale moutDingemans7 EBC50,0 %
2,50 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC50,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.45 min.3,1 l/kg
72,0 °C1 min.15 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gColumbusbellen11,5%60 min.38,7 IBU
10,0 gAmarillobellen8,9%15 min.4,0 IBU
10,0 gCascadepellets7,0%15 min.3,5 IBU
10,0 gAmarillobellen8,9%10 min.3,0 IBU
10,0 gCascadepellets7,0%10 min.2,6 IBU
15,0 gCascadepellets7,0%5 min.3,2 IBU
15,0 gAmarillobellen8,9%5 min.3,7 IBU
15,0 gCascadepellets7,0%koudhop0,0 IBU
15,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
0,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken
0,00 ggrapefruitschil, gedroogdspecerijkoken

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]0,00 ggrapefruitschil, gedroogdspecerijkoken
American West Coast Ale (BRY-97)bovengist

wernerthefox

Hoi Medemaker,
Leuk, Elvis Juice is een prima biertje.
Wat betreft brouwen met sinaasappel of grapefruit, ik zou verse ingredienten gebruiken. Verder wil je niet het witte materiaal onder de schil die een vervelende bittere smaak geeft. Pulp heb ik zelf wel mee gebrouwen dat geeft wat extra suikers. In het geval van Grapefruit geeft het eveneens extra bitterheid, meer quinine-achtig dat smaakt anders dan hop bitterheid.
Over het algemeen zou ik voorzichtig zijn met hops, dit geeft relatief veel smaak en je hebt kans dat je subtiele fruitsmaken ondersneeuwen.
Groet,
Werner

wernerthefox

Citaat van: wernerthefox op 14-08-2020  16:10 uHoi Medemaker,
Leuk, Elvis Juice is een prima biertje.
Wat betreft brouwen met sinaasappel of grapefruit, ik zou verse ingredienten gebruiken. Verder wil je niet het witte materiaal onder de schil die een vervelende bittere smaak geeft, maar we de buitenkant geraspt (wat de engelsen "zest" noemen). Vruchtvlees heb ik zelf wel mee gebrouwen dat geeft wat extra suikers. In het geval van Grapefruit geeft het eveneens extra bitterheid, meer quinine-achtig dat smaakt anders dan hop bitterheid.
Over het algemeen zou ik voorzichtig zijn met hops, dit geeft relatief veel smaak en je hebt kans dat je subtiele fruitsmaken ondersneeuwen.
Groet,
Werner

Clapton

Ik heb recent een tripel gemaakt met sinaasappelschil. Omdat ik ook vanalles qua verhoudingen las, het voorzichtig op 2 g/l gehouden: niks van te proeven.

medemaker

Citaat van: Clapton op 14-08-2020  21:30 uIk heb recent een tripel gemaakt met sinaasappelschil. Omdat ik ook vanalles qua verhoudingen las, het voorzichtig op 2 g/l gehouden: niks van te proeven.

Was dit met de gedroogde of vers?

Heel vreemd dat sommigen van 1 g/l overweldigende smaken krijgen, en anderen 20 g/l subtiel noemen  :nut:

Clapton

Verse schillen laatste half uur meegekookt. Vermoedelijk zal er ook wel verschil zijn tussen de appelsienen, de ene zal al wat meer smaak afgeven dan de andere zeker  :weetniet:

medemaker

Citaat van: wernerthefox op 14-08-2020  16:10 uWat betreft brouwen met sinaasappel of grapefruit, ik zou verse ingredienten gebruiken. Verder wil je niet het witte materiaal onder de schil die een vervelende bittere smaak geeft.

Vanmorgen nog even langs de winkel gereden voor verse sinaasappel en grapefruit, en de schil echt flinterdun gesneden.
Toch gegaan voor 20 g sinaasappelschil en 80 g grapefruitschil.
Uiteindelijk heb ik alles bij vlamuit toegevoegd.
Ik ben blij dat ik het niet eerder heb toegevoegd want ondanks dat er nauwelijks wit materiaal onder de schil zat proef ik toch dat bittertje.

Maar de grapefruit is ook zeker aanwezig in het wort.

Ik wilde eigenlijk nog "koud zesten" of hoe het ook heet maar denk niet dat dit verstandig is om nog meer bitter toe te voegen.

medemaker

Sorry voor de late follow-up.
Dit is uiteindelijk een heerlijk(!) biertje geworden.
Dat bittertje wat ik in het wort proefde was in het jongbier nog nauwelijks herkenbaar en na het lageren helemaal weg.
Achteraf had ik best nog wat schil toe kunnen voegen na de hoofdvergisting.

De grapefruit was duidelijk aanwezig maar nog lang niet zo sterk als in de elvis juice.
Achteraf zag ik op de ingrediënten lijst ook aromaten staan, nu weet ik niet of ze daarmee de schil bedoelen of kunstmatige aromaten.

hansHalberstadt

Citaat van: medemaker op 14-08-2020  22:48 uWas dit met de gedroogde of vers?

Heel vreemd dat sommigen van 1 g/l overweldigende smaken krijgen, en anderen 20 g/l subtiel noemen  :nut:
Ik denk dat bij de mensen die 20 g/l subtiel vinden het te lang heeft meegekookt waardoor 90% van de smaak en geur alweer verdampt is. Ik had van iemand een tip gekregen om de schillen in een potje te doen en dan overgieten met kokend water en dan deksel erop en een paar uur laten staan (liefst isoleren zodat het langer heet blijft en er meer oplost) dan bij bottelen toevoegen. Dat principe gebruik ik ook voor IJwit kloon met citroenschil.

Gerald

Heb je al op de site van brewdog zelf gekeken. Hun recepten staan gewoon online. ;)

https://www.brewdog.com/uk/community/diy-dog

Kramer

Citaat van: medemaker op 30-07-2021  09:16 uDe grapefruit was duidelijk aanwezig maar nog lang niet zo sterk als in de elvis juice.
Achteraf zag ik op de ingrediënten lijst ook aromaten staan, nu weet ik niet of ze daarmee de schil bedoelen of kunstmatige aromaten.

Er staat op het flesje 'natural flavorings' dat is marketingtaal voor synthetische smaakstof. Zoiets als dit: of in Nederland beter verkrijgbaar: https://www.monin.com/us/ruby-red-grapefruit-syrup.html, alhoewel er vele merken zijn.

Citaat van: hansHalberstadt op 30-07-2021  10:00 uIk denk dat bij de mensen die 20 g/l subtiel vinden het te lang heeft meegekookt waardoor 90% van de smaak en geur alweer verdampt is. Ik had van iemand een tip gekregen om de schillen in een potje te doen en dan overgieten met kokend water en dan deksel erop en een paar uur laten staan (liefst isoleren zodat het langer heet blijft en er meer oplost) dan bij bottelen toevoegen. dat principe gebruik ik ook voor IJwit kloon met citroenschil.

Volgens het recept van Brewdog zelf dien je de schil te raspen om het beste resultaat te krijgen. Toch denk ik dat het nooit hun Elvis Juice benader, omdat de hierboven genoemde smaakstoffen zo sterk zijn.

drik79

Citaat van: Kramer op 30-07-2021  19:12 uEr staat op het flesje 'natural flavorings' dat is marketingtaal voor synthetische smaakstof. Zoiets als dit: of in Nederland beter verkrijgbaar: https://www.monin.com/us/ruby-red-grapefruit-syrup.html, alhoewel er vele merken zijn.

Volgens het recept van Brewdog zelf dien je de schil te raspen om het beste resultaat te krijgen. Toch denk ik dat het nooit hun Elvis Juice benader, omdat de hierboven genoemde smaakstoffen zo sterk zijn.

Nu ben ik ook geen fan van verkopers en marketeers maar 'natural flavorings' is geen marketing taal. Aroma's en de benamingen (o.a. natuurlijk) zijn onderdeel van wetgeving  (Verordening (EG) Nr. 1331/2008). Je kan iets niet zomaar 'natuurlijk' noemen.

hansHalberstadt

Citaat van: Kramer op 30-07-2021  19:12 uVolgens het recept van Brewdog zelf dien je de schil te raspen om het beste resultaat te krijgen. Toch denk ik dat het nooit hun Elvis Juice benader, omdat de hierboven genoemde smaakstoffen zo sterk zijn.
Klopt. Dat doe ik zelf ook vaak. En voorkomt ook dat je het witte meeneemt (voor grapefruit is dat bitter, voor sinaasappel en citroen niet.)

medemaker

Citaat van: Gerald op 30-07-2021  17:15 uHeb je al op de site van brewdog zelf gekeken. Hun recepten staan gewoon online. ;)

https://www.brewdog.com/uk/community/diy-dog

Natuurlijk, daar staat
"Add as much grapefruit and orange peel as you dare to FV for extra citrus twist."

Ook staat nergens hoelang ze het koken.
Lijkt mij zo kort mogelijk omdat anders alle aroma's weer vervliegen

medemaker

Citaat van: hansHalberstadt op 31-07-2021  09:30 uKlopt. Dat doe ik zelf ook vaak. En voorkomt ook dat je het witte meeneemt (voor grapefruit is dat bitter, voor sinaasappel en citroen niet.)

Is dat zo? 
Dat wist ik niet. Heb ik voor jan met de korte achternaam super voorzichtig sinaasappel gesneden  :nut:

Juindorper

Het is voor de dosering wel belangrijk of je verse of gedroogde schillen toevoegd. Na het drogen heb je nog ongeveer 1/3 over van het oorspronkelijk gewicht.

Jacques

Citaat van: medemaker op 01-08-2021  15:05 uIs dat zo? 
Dat wist ik niet. Heb ik voor jan met de korte achternaam super voorzichtig sinaasappel gesneden  :nut:

We hebben het hier eerder over gehad.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=41891.0

Kramer

Citaat van: medemaker op 01-08-2021  15:05 uIs dat zo? 

In het recept staat ook nog een 'brewers tip':
"Shave of the surface of the citrus peel to unlock the highly aromatic compounds into the beer. Avoid putting any white pith into the brew as it will create an intense and unpleasant bitterness."

Kennelijk zijn zij in ieder geval voorzichtig met het witte. Of ze zelf getest hebben of het witte van de sinaasappel bitter is betwijfel ik, maar het kan dus geen kwaad om het weg te laten.

Citaat van: medemaker op 01-08-2021  15:04 uNatuurlijk, daar staat
"Add as much grapefruit and orange peel as you dare to FV for extra citrus twist."

Ook staat nergens hoelang ze het koken.
Lijkt mij zo kort mogelijk omdat anders alle aroma's weer vervliegen

Er staat 'add [...] to FV', oftwel fermentation vessel, ze koken het dus niet mee maar voegen het toe bij vergisting. Bij sommige recepten staat 'FV post fermentation', dus ik gok dat ze hier bedoelen bij de start van de vergisting. Je kan misschien wel wachten tot een dag of 2 nadat de hoofdvergisting is begonnen zodat er in ieder geval wat alcohol in zit tegen infecties, of het fruit zelf gewoon kort apart koken om te steriliseren.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 01-08-2021  21:46 uWe hebben het hier eerder over gehad.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=41891.0
Er is nog ergens anders op het forum een bericht van mij waar ik eea heb getest met wit van de sinaasappel en de schil geextraheerd in heet  water. Daaruit bleek dat het wit niet bitter was. maar kan eea zo snel niet terugvinden. Maar iedereen kan dit simpel zelf testen natuurlijk.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-08-2021  01:59 uEr is nog ergens anders op het forum een bericht van mij waar ik eea heb getest met wit van de sinaasappel en de schil geextraheerd in heet  water. Daaruit bleek dat het wit niet bitter was. maar kan eea zo snel niet terugvinden. Maar iedereen kan dit simpel zelf testen natuurlijk.

Zie ook https://www.drweil.com/diet-nutrition/food-safety/is-eating-the-orange-pith-healthy/
Ook in dit artikel wordt geconstateerd dat het wit van sinaasappelen niet bitter is.

Toch geldt dit niet voor alle sinaasappelen/citrusvruchten weet ik uit ervaring.

In dit artikel https://www.livescience.com/45057-oranges-nutrition-facts.html
wordt het volgende geschreven
"The pith of the orange — the white part between the skin and fruit — can be sour or bitter but actually contains just as much vitamin C as the fruit itself, with a good deal of fiber," Flores said.

Vergelijkbare Topics (7)

42455

Gestart door GvB84

Reacties: 2
Gelezen: 850

34322

Reacties: 20
Gelezen: 4834

27155

Gestart door RoyDeGroot

Reacties: 23
Gelezen: 8593

12194

Reacties: 37
Gelezen: 11013

28931

Gestart door NiekBBQ

Reacties: 11
Gelezen: 5370

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.