Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gember Limoen IPA

Gestart door NiekBBQ, 17-06-2015 20:56 u

Vorige topic - Volgende topic

NiekBBQ

Mijn volgende brouwsel zal wederom een hoppige worden. Deze keer wil ik iets doen met geconfijte gember en limoenschillen. Een Gember Limoen IPA dus.

Het volgende recept heb ik in gedachte met de wat restjes hop die nog in de vriezer liggen.
De havervlokken omdat dit me erg goed bevallen is bij mijn Oatmeal Honey Dipa.

Ik heb vooral mijn twijfels over de hoeveelheid gember en limoen en de kooktijd ervan.

Als gist heb ik nog voldoende US-05 liggen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptGember Limoen IPA
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume15,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Rager)60 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
13,00 lWater uit Mariahout9,32 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,204 kgPale Ale moutDingemans7 EBC88,0 %
0,573 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC12,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.2,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,0 gColumbusbellen15,8%30 min.17,1 IBU
20,0 gSorachi Acebellen12,0%15 min.12,3 IBU
16,0 gColumbuspellets15,8%15 min.14,3 IBU
20,0 gSorachi Acebellen12,0%5 min.7,7 IBU
16,0 gColumbuspellets15,8%5 min.8,9 IBU
34,0 gCascadebellen5,5%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
9,00 gGemberwortelkruidkoken
9,00 gLimoenschilspecerijkoken

Marcel_k

Leuk recept dit!
Gember en limoen 10 minuutjes meekoken, lijkt me prima. Ik heb zelf het gevoel (just a hunge) dat die gember snel overheerst, dus misschien 6 g of zo.
Misschien kan iemand anders dat nog bevestigen...

MO

Gadver, gember in een IPA lijkt me helemaal niks, bah. Waarom deze schitterende hopstort ruïneren met een kruidenbuiltje. Je hebt al citrushoppen, dus limoen lijkt me overdone.

Ik begin een ouderwetse mopperende brouwer te worden. De stout van brouwerij De Mouterij aangezuurd met limoen en citroen vond ik ook niet te drinken.

Mopper mopper nieuwigheden waarom moet dit allemaal zo mopper mopper is dat nu vooruitgang, innovatie?

Bart LJ

MOpperaars brouwen maar een MIPA voor zichzelf!

Eens met Marcel dat de gember snel kan overheersen. Je kunt er ook voor kiezen om gember in het gistvat te doen. Zie hier een interessante discussie over gember in bier:

NiekBBQ

Nee, dit is de wil om te experimenteren. Als het niks is, weten we dat ook weer.

De Ciel Bleu IPA van t Ij (met Limoen) vond ik wel lekker. Vandaar het idee om wat uit te proberen met limoen en gember.

Die stout van de Mouterij vond ik ook geen succes. Maar limoen in een stout zou niet mijn eerste gedachte zijn.

homoeccentricus

De combinatie van gember en IPA vind ik persoonlijk ook maar niks. Je maakt een bier waarvan het de bedoeling is om grote hoeveelheden aromatische hopsoorten te laten "shinen", en dan breek je die kwaliteit weer af. Waarom geen meer neutraal bier brouwen indien je per se wil experimenteren met gember en limoen? Wat denk je dat de combinatie van Nieuwe Wereld hopsoorten en gember zal opleveren?

Bennemans

Ik heb ooit een gember biertje op van de Bebaarde Brouwer en die was best prettig te drinken. Het recept was dacht ik gebaseerd op de Summer Ale uit het boek van Adrie, daarin waren wel wat aanpassingen gedaan. De gember was aanwezig maar niet in een heel overheersende mate.

Gerb

Dit is een leuk idee met de kruiden, maar past beter in een veel minder bitter bier. De bitterheid en gember lijken mij niet lekker combineren. Waarom niet een bier met Sorachi Ace van ongeveer 25 IBU met gember en limoen?

NiekBBQ

Goeie tip!
Een pale ale met gember. Alleen maar late hopgiften en mogelijk nog drooghoppen.
Gember geeft ook wat 'pittige' smaak. Dat lijkt me erg lekker in een hoppig bier.

Het recept van de Summer Ale zal ik er ook eens bij gaan zoeken.

JayDie

Hoe is dit geworden? Ik lees hier 6 à 7 g gember (op 15 l), elders 100 en 700 (?)

NiekBBQ

Ik heb verse gember gebruikt en geen limoen gebruikt.

Pas na een maandje of 3, wanneer de hop smaak achteruit ging, kwam de gember wat meer naar voren.
Wat overigens goed smaakte. Licht peperig.
Volgende keer zou ik 12-14 gram gebruiken op 15 liter.

Als je 100 / 700 gram gaat gebruiken denk ik dat je echt een ginger-ale krijgt. Dat was niet mijn bedoeling.

hankdussen

ik vind zowel gember als limoenblad heel goed werken met saisons! Een ipa zou ik minder snel kiezen in combinatie met deze kruiden.

Vergelijkbare Topics (7)

15716

Reacties: 15
Gelezen: 5567

45575

Reacties: 5
Gelezen: 332

38623

Reacties: 11
Gelezen: 2728

30201

Reacties: 12
Gelezen: 4301

20780

Reacties: 36
Gelezen: 11141

41003

Reacties: 45
Gelezen: 6990

33128

Gestart door Mario72

Reacties: 20
Gelezen: 3250

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.