Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zit het waterslot zo goed? (YouTube filmpje)

Gestart door brouwer_paul, 12-11-2016 12:15 u

Vorige topic - Volgende topic

brouwer_paul

Hoi, zit het waterslot zo goed of heb ik er te veel water in? Ik heb een kort filmpje gemaakt, staat op youtube:

Hoor graag!

Groeten Paul

mbroek

Citaat van: brouwer_paul op 12-11-2016  12:15 uHoi, zit het waterslot zo goed of heb ik er te veel water in? Ik heb een kort filmpje gemaakt, staat op youtube:

Ziet er goed uit zo, blupt lekker.

brouwer_paul

Bedankt, ben erg blij met het geblub...ik kreeg het wort niet tot 20 graden met de platenkoeler. Zal mijn onervarenheid en ongeduld zijn geweest. Gistkorrels bij ongeveer 28 graden toegevoegd. Ben benieuwd  :)

Jacques

Citaat van: brouwer_paul op 12-11-2016  17:52 uGistkorrels bij ongeveer 28 graden toegevoegd. Ben benieuwd  :)

Enten bij 28 ºC zorgt voor een grotere aanmaak van hogere alcoholen en esters dan wanneer je ent bij 20 ºC. Wanneer je een bier wilt brouwen die zich kenmerkt door mout en hop kun je beter bij 20 ºC enten. 

Herman

Waterslot zit prima zoals al gemeld.

Toch een kleine aanvulling betreffende de zomerperiode, of liever wat algemener de periode met veel fruitvliegjes. Als je dan het deksel zo los hebt, loop je kans op fruitvliegjes die het waterslot passeren (kunnen ze duiken?, blijkbaar wel). Afijn, om dat probleem definitief op te lossen kun je dan bijv. wat goedkope wodka in het waterslot doen ipv water. Daar verzuipen ze zeker in! Een elastiekje om het waterslot kan ook.

Jacques

Citaat van: Herman op 12-11-2016  23:34 uAfijn, om dat probleem definitief op te lossen kun je dan bijv. wat goedkope wodka in het waterslot doen ipv water. Daar verzuipen ze zeker in! Een elastiekje om het waterslot kan ook.

Fruitvliegjes kunnen ook bestreden worden door een royaal stuk aluminiumfolie over het waterslot te vouwen. De koolzuurrijke omgeving houdt de fruitvliegjes tegen.

Herman

Dat is in ieder geval een goedkopere oplossing!

brouwer_paul

Citaat van: Jacques op 12-11-2016  23:14 uEnten bij 28 ºC zorgt voor een grotere aanmaak van hogere alcoholen en esters dan wanneer je ent bij 20 ºC. Wanneer je een bier wilt brouwen die zich kenmerkt door mout en hop kun je beter bij 20 ºC enten.

Had ik anders het opgevangen wort uit het vergistingsvat van circa 30 graden met de platenkoeler nogmaals moeten koelen, bijvoorbeeld naar een ander vergistingsvat? Of rustig teruggieten in kookketel en opnieuw? Of het vat buiten zetten om sneller af te koelen naar 20 graden?

Een volgende batch zet ik kraan kookketel nog verder dicht zodat het langer koelt. En ik zal de eerste liters teruggieten zodat het wort in de kookketel al wat lager van temperatuur is.

Nog iets anders: ik vond dat de kookketel het wort niet echt een hete breuk heeft kunnen bezorgen. Gevoel dat hij net aan aan de kook bleef. Volgens arsegan handleiding zou het geen probleem zijn maar gevoelsmatig zou ik wel graag die hete breuk als start van kooktijd hebben gehad. Nu is mijn 90 minuten ook diffuus. Kan zijn dat ik wat langer heb gekookt bv 100 minuten.

Waterslot pruttelt maar wel wat minder hard. Misschien dat de temperatuur toch iets is gezakt in de nacht. Staat in slaapzak in mijn kantoor  :)

hansHalberstadt

Ik zou zeker geen warme wort gaan teruggieten in de kookketel, want dan krijg je oxidatie met nadelige smaakeigenschappen en is de optimale smaak van je bier sneller over zijn top. met de platenkoeler moet je zodanig rustig koelen dat je wort er met ca 20 ºC uitkomt. af en toe je platenkoeler een keer rondbewegen om luchtbellen de kans te geven eruit te komen, andere kan je koelvermogen drastisch minder worden. 

hansHalberstadt

Citaat van: brouwer_paul op 13-11-2016  08:44 uNog iets anders: ik vond dat de kookketel het wort niet echt een hete breuk heeft kunnen bezorgen. Gevoel dat hij net aan aan de kook bleef. Volgens arsegan handleiding zou het geen probleem zijn maar gevoelsmatig zou ik wel graag die hete breuk als start van kooktijd hebben gehad. Nu is mijn 90 minuten ook diffuus. Kan zijn dat ik wat langer heb gekookt bv 100 minuten.
Voor een goede eiwitbreuk moet de pH van je wort ook goed zijn. Doe je pH correctie van je beslag naar 5.2 ? ook toevoegen van wat calcium chloride helpt (niet van vochtvreters, maar consumptiekwaliteit, bv zoals gebruikt bij kaasmaken kun je als 33% vloeistof kopen) 

brouwer_paul

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2016  09:26 uVoor een goede eiwitbreuk moet de pH van je wort ook goed zijn. Doe je pH correctie van je beslag naar 5.2 ? ook toevoegen van wat calcium chloride helpt (niet van vochtvreters, maar consumptiekwaliteit, bv zoals gebruikt bij kaasmaken kun je als 33% vloeistof kopen)

pH was goed althans de kleur kwam overeen met 5,5 danwel 5,2. Op die strip is dat niet 100% te zeggen.

Het koelen ga ik volgende keer veel rustiger doen. Dank je!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.