Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Duur van het maischen

Gestart door Zedd, 24-11-2014 23:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Zedd

Duur van het maischen, wat heb ik te verdelen? Een vraag die vanavond ontstond toen ik op zoek ging naar informatie over het ideale maischschema voor mijn variant van Willam's 101 Rochefort kloon.
Dus, als ik een maischschema maak, hoeveel tijd heb ik dan te verdelen?
Het doorlezen van de meeste relevante topics in dit overzicht hielp nog niet echt.
William houdt slechts 5 minuten beta aan en 45 minuten alfa. Geen eiwitrust maar die discussie wil ik gezien alle al gevoerde discussies, niet opnieuw voeren.
Welke hoeveelheid tijd heb ik te verdelen tijdens het maischen? Het schema van William beslaat nog geen uur, dat lijkt mij persoonlijk wat kort.

De uitdaging zit hem er in om de beta-amylase niet te lang te laten duren want dan krijg je de smaak van je bier nooit meer goed (onvoldoende zetmelen over voor de onvergistbare suikers tijdens de alpha-amylase). Daarentegen, als je beta-amylase te kort is en je dus te weinig vergistbare suikers hebt, kan je wel corrigeren met suiker en wordt je bier gewoon wat zoet(er).

Is er een schema waarin staat hoeveel tijd je te verdelen hebt over de verschillende maischstappen en wat voor gevolg dit heeft voor de smaak van je bier?
Ik snap dat een definitief en punctueel schema lastig is ("brouwen is geen exacte wetenschap" heb ik ergens gelezen ;) ) maar het is vast wel bekend of je 50, 60 of 90 minuten moet aanhouden?

Oscar

Citaat van: Zedd op 24-11-2014  23:20 uDus, als ik een maischschema maak, hoeveel tijd heb ik dan te verdelen?

Doe daar niet te moeilijk over, maischen is slechts versuikeren en is meestal in 1 uurtje wel gedaan. Daarna doorstoken tot 75°C (niet uitmaischen) en de versuikering gaat tijdens het spoelen gewoon door (mocht het nog niet voltooid zijn)...

Denk niet te ingewikkeld.... :brouwen:

bierhenkie

Grofweg moet het in een uurtje wel gebeuren. Hangt ook van de maischdikte af.

Plaatje uit BrouwHulp, hier kun je een beetje spelen met de 'body'. Of en hoeveel invloed dit heeft....

Zedd

Citaat van: Oscar op 24-11-2014  23:26 uDaarna doorstoken tot 75°C (niet uitmaischen) en de versuikering gaat tijdens het spoelen gewoon door (mocht het nog niet voltooid zijn)...
Met het risico dat ik een oude discussie nieuw leven inblaas...
Ik voel er wel wat voor om voor het spoelen inderdaad niet naar 78 graden te gaan. Tot nu toe kom ik met mijn rendement niet uit (<70% in mijn Speidel) en ik heb het vermoeden dat dit met name komt door een teveel aan spoel-liters in te weinig tijd. Komende vrijdag zal ik de boel eens niet stilleggen en spoelen bij 75°C.

Citaat van: Oscar op 24-11-2014 &nbsp;23:26 uDenk niet te ingewikkeld.... :brouwen:
Mja, misschien heb je wel gelijk. Punt is dat mijn hoofd hier anders over denkt  :nut:
OK, ik zal gaan experimenteren. Twee keer hetzelfde recept, waarbij alleen het maischschema anders is.

Citaat van: BierhenkieGrofweg moet het in een uurtje wel gebeuren
Bedankt, handig plaatje!
Ik werk met BrouwVisie...  8)

Oscar

Citaat van: bierhenkie op 24-11-2014 &nbsp;23:32 uPlaatje uit BrouwHulp, hier kun je een beetje spelen met de 'body'. Of en hoeveel invloed dit heeft....

Die 53°C stap mag je wel vergeten! En de optimum is 63! En geen 62  ;) En verder hangt de body van veeel meer factoren af dan alleen het maischschema, dus hecht er niet te veel waarde aan... ;)

Zedd

Citaat van: Oscar op 24-11-2014 &nbsp;23:36 uDie 53°C stap mag je wel vergeten! En de optimum is 63! En geen 62  ;) En verder hangt de body van veeel meer factoren af dan alleen het maischschema, dus hecht er niet te veel waarde aan... ;)

Eiwitrust is niet nodig voor een Rochefort.
Misschien is dat wel de kern, dat ik teveel van het schema laat afhangen.

hobbybob

Citaat van: Zedd op 24-11-2014 &nbsp;23:38 uEiwitrust is niet nodig voor een Rochefort.
Misschien is dat wel de kern, dat ik teveel van het schema laat afhangen.

Eiwitrust is in het geheel niet ( meer ) nodig, gezien de kwaliteit van de huidige mouten.

Zedd

Dat is de discussie waar ik bij weg wil blijven :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.