Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoofdvergisting nu al klaar?

Gestart door Jeukstaardt, 26-11-2013 19:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeukstaardt

Ik heb afgelopen zondag A3's eenvoudig recept met moutextract gemaakt uit zijn (geweldige) boek.
Zondagmiddag rond half 3 ging de gist erbij, en vrij kort erna zag ik de eerste voorzichtige belletjes al door het waterslot gaan.
Zondagavond werd dit al een gestaag ritme en maandag leek het wel alsof er een luchtpomp aangesloten zat op het waterslot zo heftig borrelde die aan een stuk door.
Vanmorgen viel het me op dat er geen of weinig activiteit was in het waterslot, maar aangezien ik moest gaan werken heb ik verder geen aandacht eraan kunnen besteden.
Nu, dinsdagavond valt het op dat het lijkt alsof er geen activiteit meer is. Een hele tijd niets (zomaar 2 minuten of meer) en dan weer eens een rits bellen, en vervolgens weer een tijd niets.
Bovendien is te zien dat de schuimlaag weer helemaal weg is en dat er een donkere band op een lichtere onderkant ligt (zie foto)

Deze foto is van vanmiddag. De donkere band wordt breder dus er is iets aan het uitzakken.

De gist die ik gebruikt heb is de Danstar Windsor, gehydrateerd volgens opgave van de fabrikant. Het gistingsvat staat in de woonkamer waar de temp. tussen de 17 en 19 ºC schommelt.

Wat zal/moet ik doen? SG meten? Of laten gaan?
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat hij nu al klaar is.
Als iemand ideeën heeft hoor ik ze graag! :)

RobinB

Laat ff een poosje staan, evt wat warmer zetten (20 grc).
Kan heel goed dat de piek geweest is, hoeft nog niet te zijn dat hij volledig uitgegist is.

Kijk bijvoorbeeld vrijdag of zaterdag eens wat het SG is. :)

Ps. Lees ook eens wat rond op het forum, veel soortgelijke topics zijn al langsgekomen. ;)

seed7

Citaat van: Jeukstaardt op 26-11-2013  19:46 uIk kan me gewoon niet voorstellen dat hij nu al klaar is.

Windsor is een hele snelle jongen, kijk maar eens in het grafiekje in de specificatie (PDF), het blauwe lijntje. Van SG 1.050 naar 1,012 in anderhalve dag. Als je wilt overhevelen zou ik dat morgen doen. Anders rustig laten staan zoals Robin zegt.

Ingo

Jeukstaardt

Inderdaad een rappe! Had dat grafiekje ook al gezien, maar begreep niet echt hoe deze te lezen.
Nu snap ik hem....
Wat is Cis trouwens?
Wat is die verkleuring in het bier? Is dat de gist die aan het uitzakken is?

seed7

Citaat van: Jeukstaardt op 26-11-2013  21:10 uWat is Cis trouwens?
Wat is die verkleuring in het bier? Is dat de gist die aan het uitzakken is?

- Cis: Concentration Cells in suspension, het aantal "zwevende" gistcellen in miljoen cellen per milliliter
- Ja, daar lijkt het wel op (de Cis curve is over de top)

Ingo

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 26-11-2013  19:46 uDe gist die ik gebruikt heb is de Danstar Windsor, gehydrateerd volgens opgave van de fabrikant. Het gistingsvat staat in de woonkamer waar de temp. tussen de 17 en 19 ºC schommelt.

Wat zal/moet ik doen? SG meten? Of laten gaan?
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat hij nu al klaar is.
Als iemand ideeën heeft hoor ik ze graag! :)

Ik kan mij heel goed voorstellen dat hij al klaar is. Wanneer je in verhouding veel gist geeft kan de vergisting in 24 uur afgerond zijn. In zo'n geval kun je volstaan met een korte nagisting en is het niet nodig om de temperatuur te verhogen.

Hoeveel gist heb je gegeven op hoeveel liter wort met welk begin SG?
En meet toch even het SG om te zien wat de huidige vergistingsgraad is.

Jeukstaardt

Dank. Weer wat geleerd
Ik ben weer gerustgesteld.
Ik laat het nog even met rust. Moet eerst mijn diabolo bottelen zodat mijn mandfles leeg is voor de lagering van dit bier :)

Jeukstaardt

Ik had 13,8 liter wort met een SG van 1056 bij 20 ºC.
Ik heb hiervoor ditmaal het hele zakje gist gebruikt, dit was 11 g Danstar Windsor
Een SG meting kan ik straks wel eens doen. Zal ik posten.
Maakt het nog uit uit welke 'laag' dat monster komt?

@Jacques: Off topic: is het geen idee om een apart katern "Gist en vergisting" in het leven te roepen?

Jeukstaardt

SG is nu 1019. Vergistingsgraad van 66% inmiddels.

RobinB

Als het morgen iets meer bezonken is zou je ook kunnen hevelen, maar echt noodzakelijk is dat niet. :)

Jacques

Volgens Mr Malty had je aan 8 g voldoende gehad. Eigenlijk valt het dus wel mee met het overmatig gist gebruik.

Als je monster neemt doe je er goed aan deze in de vloeistof te nemen. Het maakt niet uit of dat boven of in het midden van het gistvat is door de vermenging door de koolzuurstroom en diffusie.

Citaat van: Jeukstaardt op 26-11-2013  21:49 u@Jacques: Off topic: is het geen idee om een apart katern "Gist en vergisting" in het leven te roepen?

Wat bedoel je met katern? Er is een tag gist en een tag vergisting. Maar misschien bedoel je wat anders...

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 26-11-2013  22:48 uSG is nu 1019. Vergistingsgraad van 66% inmiddels.

Dat is voor deze gist een vrij lage vergistingsgraad. Voor een goede beoordeling of het bier is uitgegist is het gewenst dat er meer inzicht wordt gegeven in het recept (moutstort en maischschema).
Vooralsnog lijkt het er een beetje op dat het bier nog niet helemaal is uitgegist. Dat betekent dat je meer geduld moet hebben en dat het verhogen van de temperatuur in dit geval geen slecht idee is.

Jeukstaardt

Geen maischschema of moutstort. Uitsluitend moutextract. Is pas mijn derde brouwsel na twee blikken.

13,75 ltr water
1,5 kg DME light
0,5 kg DME amber/medium

19 g Hallertau Hersbrucker   bloemen 2,8% alfa 75min
9 g Saaz bloemen 3,15% alfa @ 65 min

75 min gekookt en teruggekoeld naar 20C
Na koelen nog 2 liter water toegevoegd voor een lager start SG

Gist Danstar Windsor 11gr, gehydrateerd volgens verpakking

Start SG 1056. Vergisting op kamertemperatuur.

(Met de brouwsoftware ben ik nog niet zo handig )

Ipv katern kan ik beter 'board' gebruiken geloof ik, we hebben 'Apparatuur', 'Brouwproces' enz.
Daar zou zomaar Gist en Vergisting bijpassen mijns inziens... maar dat geheel terzijde

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 27-11-2013  00:16 uGeen maischschema of moutstort. Uitsluitend moutextract. Is pas mijn derde brouwsel na twee blikken.

Ok, moutextract dus. Tsja, dan weten we niet hoe je wort is gemaakt. Mijn ervaring is dat moutextract niet al te ver uitvergist. Voor de veiligheid toch nog een tijdje laten staan.

Citaat van: Jeukstaardt op 27-11-2013  00:16 uIpv katern kan ik beter 'board' gebruiken geloof ik, we hebben 'Apparatuur', 'Brouwproces' enz.
Daar zou zomaar Gist en Vergisting bijpassen mijns inziens... maar dat geheel terzijde

Gist is een grondstof en de vergisting is een onderdeel van het brouwproces. In die boards kun je deze onderwerpen vinden.

Maar is ook iets als tags. Via tags kun je topics vinden die over een specifiek onderwerp gaan.

Jeukstaardt

Snap ik. Was maar een idee.

krek zat

Citaat van: Jacques op 26-11-2013  21:31 uIk kan mij heel goed voorstellen dat hij al klaar is. Wanneer je in verhouding veel gist geeft kan de vergisting in 24 uur afgerond zijn. In zo'n geval kun je volstaan met een korte nagisting en is het niet nodig om de temperatuur te verhogen.
Is het zo dat je dan veel diacetyl in je bier krijgt? Ik heb namelijk nu een blonde staan die ook in een dag van 1060 naar 1018 is gegaan en het lijkt er op dat  het sg niet verder gaat dalen.
Bij proeven proef ik eigenlijk alleen maar diacetyl. Nu een anderhalve week later is de diacetyl al redelijk weggetrokken, maar nog steeds duidelijk aanwezig. Ik vraag me af of dit nog weggaat bij een temp. van 20,5 ºC.

RobinB

Een grotere gistgift geeft inderdaad meer diacetylvorming tijdens de vergisting.
Dat gaat sneller weg wanneer je nog niet bottelt, maar anders wordt het ook nog wel weggewerkt. :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.