Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Overvloedig schuimen bij het hevelen

Gestart door sven, 10-09-2013 02:38 u

Vorige topic - Volgende topic

sven

Vorige week mijn eigen eerste brouwsel (tripel, sg 1077 eind SG 1010) gebotteld en bij het hevelen was de schuimvorming zo overvloedig dat door de tegendruk het onmogelijk werd om te hevelen.

Toen de tripel twee weken stond te gisten en blijkbaar gestopt was ging ik hem lageren SG stond op 1020 maar geen gebroebel meer in hetwaterslot voor verschillende dagen. Maar naar 1 dag in de lageremmer stond hij weer volop te gisten. Dus terug in het gistvat voor 2 weken. (Dit kwam heel waarschijnlijk door te extra zuurstof ie in het mengsel kwam)

SG staat na 2 weekjes verder op 1010 en weer geen activiteit meer in het waterslot dus terug lageren, ditmaal in afgesloten flessen, geen waterslot. Voor 3 weken (was een weekje het huis uit) wel werden de doppen om de andere dag opengedraaid om de druk eraf te laten.

Toen ik na het lageren wil hevelen blijk ik een overvloedige schuimproductie te hebben, meer dat de helft van het te vullen flesje werd schuim.
Dan maar via een trechter zachtjes het bier in de flesjes gegoten, dat lukte beter.

Nu de vraag: had ik teveel CO2 in mijn bier wegens het afgesloten lageren of was het iets anders.

Hartelijk dank.

PS van smaak was het dik in orde

hansHalberstadt

Het lijkt erop dat je bier nog gistte, mogelijk zit er een lekje in je gistingsvat (vaak de dekselrand) waardoor het waterslot niet meer borrelt als de koolzuurproductie wat rustiger wordt. Mogelijk heb je ook te maken met een slepende gisting. Dat kan optreden als er te weinig gist aanwezig is bij de hoofdgisting, vaak in combinatie met zwaardere bieren. Dan kan het wel meer dan een maand duren voor de zaak is uitgegist.

Bij het bottelen moet het bier helemaal uitgegist zijn.
HansH

ciesvandekwis

Bottelen kan je ook best met zo'n bottelpijpje, zie bij Brouwland bvb:
http://www.Brouwland.com/shop/catproducts.asp?cfid=4&id=492&pid=490

dan heb je geen last van schuim.

John

Mijn hevel "neemt" wat lucht op het uitschuifbare gedeelte. Denk dat er bij het (over)hevelen nogal wat zuurstof meekomt (zie belletjes/schuim vanaf die plek in de hevelbuis). Iemand ooit meegemaakt en wat was de oplossing? Anders koop ik voor die prijs maar eens een nieuwe (wel zonde; heb hem pas een keer of 15 gebruikt).

Zo'n afvulpijpje werkt inderdaad top.

ATHOOGLAND

Het kan ook zijn dat je CO2 belletjes vormt bij de vernauwing in het overhevelpijpje. Bij de overgang van het brede naar smalle pijpje heb je kiemvormers en een onderdruk. Dat kan CO2 bellen geven. Zeker als het jongbier wat kouder is dan de omgeving. Probeer het ook eens met water. Als je dan nog belletjes ziet, dan is er een lek.

Anton

sven

Slepende gist zeker denk ik, vandaar dat ie terug voor 2 weken in het vergistingsvat gegaan is.
Ik denk toch dat het feit van lichtdicht te lageren en nog wat nagisting hier voor het schuim gezorgd, het druk verschil tussen op lagervat en aanzuigen deden het bier in de heveldarm als schuimen. Ik veronderstel dat een hevelpijpje er dan ook niet veel zal aan veranderen.
Misschien in de toekomst als het zich nog zou voordoen, eerst de gelagerde vloeistof wat op druk laten komen. Vooral omdat we hier toch ook op 2500 m zitten.

hobbybob

Citaat van: John op 10-09-2013  08:58 uMijn hevel "neemt" wat lucht op het uitschuifbare gedeelte. Denk dat er bij het (over)hevelen nogal wat zuurstof meekomt (zie belletjes/schuim vanaf die plek in de hevelbuis). Iemand ooit meegemaakt en wat was de oplossing? Anders koop ik voor die prijs maar eens een nieuwe (wel zonde; heb hem pas een keer of 15 gebruikt).

Zo'n afvulpijpje werkt inderdaad top.

Dat had ik ook met die uitschuifbare hevel, nooit kunnen oplossen. Dus gewoon eentje zelf gemaakt van koper in 1 stuk... opgelost :biersmile:

John

Citaat van: hobbybob op 11-09-2013  08:10 uDat had ik ook met die uitschuifbare hevel, nooit kunnen oplossen. Dus gewoon eentje zelf gemaakt van koper in 1 stuk... opgelost :biersmile:
Dat kan ik inderdaad ook doen alleen deze is zo handig: 2-3 keer pompen en de vloeistof loopt.

hansHalberstadt

Citaat van: sven op 11-09-2013  02:59 uVooral omdat we hier toch ook op 2500 m zitten.
Op die hoogte heb je al behoorlijk lagere omgevingsdruk. (elke 5000 m hoogte halveert de druk, dus op 2500 meter heb je ca 0.7 atmosfeer) Dat betekent ook minder zuurstof in je wort bij starten, dus in feite minder beluchten, dus mogelijk net iets andere omstandigheden dan gebruikelijk.
HansH 

sven

Vandaar dat de gist wel slepend zal geweest zijn, em ik denk dat de drukschok ook te groot was om direct te hevelen

hansHalberstadt

Citaat van: sven op 12-09-2013  01:33 uVandaar dat de gist wel slepend zal geweest zijn, em ik denk dat de drukschok ook te groot was om direct te hevelen
Ik zou proberen de volgende keer een grotere hoeveelheid actieve gist te gebruiken. Dat kan door een goede giststarter te maken, vooral voor zwaardere bieren erg belangrijk en na toevoegen aan de hoofdwort liefst 2 keer (steriel) beluchten (2e keer na ca 6 uur, evt vat ipv beluchten een paar keer goed schudden hoewel de meningen over beluchten verdeeld zijn, maar goed, is mijn mening). Als je veel gist hebt blijft alles mooi in beweging en hoeft elke gistcel afzonderlijk minder werk te doen want gist kan bij hoge alcohol% niet meer delen, maar gaat wel slechter functioneren na een tijdje. Over giststarters is al heel veel geschreven hier.
HansH.

sven

Merci, sinds vorige week heb ik beluchter en moutpoeder wat het iets makkelijker maakt om starters op te maken, want bij je eerste biertje heb je nog geen wort in de diepvries zitten.

JayDie

Citaat van: John op 10-09-2013  08:58 uMijn hevel "neemt" wat lucht op het uitschuifbare gedeelte.
Met dat probleem zat ik afgelopen weekend toen ik mijn tarwebier wilde bottelen. Uiteindelijk heb ik hem uitgeschoven tot gewenste lengte en er huishoudfolie + een plakbandje om gedaan en hij werkte weer als een trein! Zonder deze modificatie kon ik geeneens bottelen, veel lucht en de hevel stopte telkens.

Vergelijkbare Topics (7)

32186

Reacties: 4
Gelezen: 1508

36240

Reacties: 14
Gelezen: 2262

25039

Reacties: 49
Gelezen: 22012

1482

Reacties: 52
Gelezen: 23206

29361

Reacties: 24
Gelezen: 7442

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.