Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Calvijn Trinity, een Tripel

Gestart door JWVG, 17-03-2008 19:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Hopmans

Oplosmiddel kan ook veroorzaakt worden door een wilde gist of niet goed naspoelen na reinigen.

Ethylacetaat is toch groene appeltjes?

:degroeten:

Jacques

Ethylacetaat is oplosmiddelachtig.

Acetaldehyde is groene appelachtig.

Hopmans

CiteerAcethaldehyde is groene appelachtig.
Mmm, scheikunde was niet één van mijn sterke punten.
 ;D

JWVG

Ha Hoppie,

Ik denk dat het in dit geval echt door een combinatie van de soort gist, te hoge temperatuur een misschien ook slechte kwaliteit starter kwam (zie discussie hierboven). Het feit dat er ook behoorlijk wat esters in zaten versterkt dat vermoeden. Wilde gist en niet naspoelen na reinigen is denk ik wat minder logisch - ik ben nogal obsessief over zowel ontsmetten, reinigen als naspoelen. Maar je weet maar nooit, natuurlijk.....

:degroeten: JW.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 10-07-2008  14:20 uEthylacetaat is oplosmiddelachtig.

Acetaldehyde is groene appelachtig.

Oplosmiddel is wel erg algemeen. Ethylacetaat wordt (werd) als Velponachtig omschreven. Maar ik weet niet of Velpon nog verkocht wordt.

Hopbier

JWVG

Ik weet niet of het iets bijdraagt, maar de heren (of zat er misschien een vrouw bij?) keurmeesters hadden het over "oplosmiddel (ethylacetaat)". Ik weet in ieder geval wat ze bedoelen!

:degroeten: JW.

Hopmans

PVC-lijm heeft ook zo'n typisch geurtje.
Wilde fruitstarters beginnen altijd met PVC-lijm-lucht.

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 10-07-2008  19:29 uOplosmiddel is wel erg algemeen. Ethylacetaat wordt (werd) als Velponachtig omschreven. Maar ik weet niet of Velpon nog verkocht wordt.

Omdat Velpon een bepaald merk is wordt deze term tegenwoordig niet meer gebruikt.
Naast oplosmiddelachtig wordt ook de term solvent gebruikt. Het spreekt voor zich dat ik niet zo'n liefhebber ben van die term.

Drents Hopbier

Citaat van: Hopmans op 10-07-2008  20:08 uPVC-lijm heeft ook zo'n typisch geurtje.
Wilde fruitstarters beginnen altijd met PVC-lijm-lucht.

Wat staat daar op de verpakking?

Hopbier

Hopmans

Poeh, geen idee.

Wikipedia zegt dit:

PVC-lijm is een lijm op basis van vinylchloride polymeren aangevuld met oplosmiddelen en vulstoffen (cyclohexanon, tetrahydrofuraan en butanon). Polyvinylchloride ontstaat na polymerisatie van vinylchloride. PVC-lijm is een oplosmiddelenlijm

De meeste PVC-lijmen lossen het oppervlak van de beide te lijmen delen op. Als het oplosmiddel verdampt dan vloeien beide oppervlakken ineen.

Toepassingsgebieden zijn:

* Constructielijm (Lijmen van PVC leidingen en folies)

Als we dan klikken op de oplosmiddelen, dan zien we dit.

Er bestaan verschillende soorten oplosmiddelen. De organische oplosmiddelen zijn in vier groepen in te delen:

1. De Alifatische koolwaterstoffen(CnH2n+2), met als bekendste n-Hexaan, terpentijn en terpentine.
   2. De aromatische of cyclische koolwaterstoffen(C6H5; CnH2n+1) met als bekende namen tolueen, xyleen, styreen, ethylbenzeen en het kankerverwekkende benzeen. Vier van deze staan bekend onder verzamelnaam BTEX (Benzeen, Tolueen, Ethylbenzeen en Xylenen).
   3. De zuurstofbevattende oplosmiddelen als esters, ketonen, alcoholen, ethers en aldehyden.
   4. Chloorhoudende koolwaterstoffen, waarvan trichloorethyleen (TRI) en perchloorethyleen (PER) de meest bekende zijn. Deze laatste zijn veel gebruikt bij chemische wasserijen en aluminiumfabrieken.

Ik denk dat de zuurstofbevattende veel voorkomen in PVC-lijm.

Edgar

Citaat van: Jacques op 10-07-2008  21:40 uOmdat Velpon een bepaald merk is wordt deze term tegenwoordig niet meer gebruikt.

Pfff daar word ik een beetje moe van. Alsof een merknaam geen goede aanduiding kan zijn. Iedereen weet hoe velpon ruikt en er zijn zo veel oplosmiddelen dat die term veel vager is.

Overigens zit Velpon volgens mij op het randje van merknaam/soortnaam. Voor dat type lijm wordt steevast 'velpon' genoemd, zelden Collall of UHU. Toch?

Drents Hopbier

Citaat van: Hopmans op 10-07-2008  22:59 uPVC-lijm is een lijm op basis van vinylchloride polymeren aangevuld met oplosmiddelen en vulstoffen (cyclohexanon, tetrahydrofuraan en butanon).

Ik dacht dat je bedoelde met: PVC-lijm heeft ook zo'n typisch geurtje. dat het net zo rook als Velpon (ethylacetaat). Bovengenoemde oplosmiddelen zijn geen esters. En ik zie in Meilgaard alleen butanon (vernis) in bier voorkomend.

Hopbier

Vergelijkbare Topics (7)

42149

Gestart door Larsje40

Reacties: 13
Gelezen: 1923

34285

Gestart door hopjesvla

Reacties: 4
Gelezen: 1380

17795

Reacties: 99
Gelezen: 46014

24369

Reacties: 31
Gelezen: 7661

5399

Reacties: 2
Gelezen: 1757

29227

Reacties: 12
Gelezen: 7551

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.