Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Red ale

Gestart door bartbier, 25-11-2007 19:47 u

Vorige topic - Volgende topic

bartbier

Hallo mannen,

Vraagje heeft er iemand ervaringen met carared 40ebc?
Ik heb vandaag gebrouwen en de bedoeling was om een licht doordrinkbaar biertje af te kunnen leveren.
Ik heb me laten leiden door de stijlkenmerken van een Belgische pale ale zonder me verder echt op een stijl te willen vast pinnen. Gewoon licht en weinig bitterig maar ik wou eigenlijk wel een rode tint meegeven.
Daarom dacht ik mijn gading te vinden bij carared die volgens Weyermann max aan 25% kan gestort worden.
Mijn recept ging uit van 59,6% pils, 28,7% vienna, 10,3% carared en 1,4% special B. Dit zou volgens mijn rekenblad een wort van 27ebc moeten opleveren. Ik kwam uit op een dichtheid van 1054. De hopgift zou 23 IBU moeten opleveren, vermits ik niet aan Saaz geraak heb ik east kent goldings gebruikt.
Van de rode kleurinbreng die ik van de carared verwachtte merk ik echter niets op dit moment...

thibolleke

Je bier staat pas te gisten niet?
Die kleur kan nog wel veranderen is mijn ervaring/ indruk.

Ik heb al een excellent rood biertje gebrouwen met die cara red. Heb ik elders in een topic ook al vermeld. Als ik het recept nog vind zal ik er wel eens een draadje van maken.
Het was een écht rood bier. (met een ietsje te sterje cara red smaak aan)

bartbier

Thanks Thibolleke,
Dat is nu juist het leuke van brouwen he, het kan steeds verkeren.
In ieder geval viel er ook tijdens de filtering weinig "roods" te bekennen.
Dit bier vergist trouwens met Westvleteren gist (= Westmalle zeker). Ik heb het opgeweekt uit een flesje blond dat ik vorige week kon bemachtigen. Normaal werk ik steeds met Wyeast gist of okkasioneel met lesaffre T58.
Nu gaf de giststarter een zodanig goeie indruk dat ik me het maar geriskeerd heb. Hij was trouwens ook goed gesoigneerd met de hulp van geautoclaveerde wort, nutrivit en magneetroerder + luchtpomp. Wonderen doet dergelijke aanpak.
Normaal ging ik deze gist voor een dubbel of sterke blonde aanwenden maar vermits ik eens iets drinkbaars voor vrouwlief wou brouwen ging het een andere kant uit.

EBC

Cara Red geeft geen roodgekleurd bier. Cara Red geeft gewoon een bruin bier. Als je een rode gloed wilt krijgen, dan zul je ook wat zwarte mout moeten gebruiken. Samen mét cara mouten als Cara Red, kun je dan een rode gloed bekomen. Maar rood, nee.

Overigens is een red ale ook niet rood, maar bruin.

thibolleke

Citaat van: EBC op 25-11-2007  21:54 uOverigens is een red ale ook niet rood, maar bruin.
Eigenlijk wel waar.

Doch, hier het recept waarbij de kleur van het bier rood was;
SG: 1045
EBC: 31
EBU: 44

90% pale
05% special B
05% carared

Target 75min
Fuggle 15min

Wyeast 1084 Irish Ale

Beslagdikte: 4.55 L/kg
Kook: 75min

(ik twijfel alleen of ik het bier nu ook wel zo heb gebrouwen, ik dacht dat er toch minder IBU en meer cara red in zat  :denken:)
Groeten
Thibolleke

Henk oet Paiz

Volgens mij maakt het ook verschil of je pils of palemout als basis gebruikt. Mijn Irish Red Ale had een prachtige kleur (roodbruin  ;)).

Groeten,

Henk  :proost2:

bartbier

Thibolleke,

Jij hebt "slechts" een storting van 5% aan carared gebruikt en verkrijgt een rode kleur.
Strange in vergelijking met mijn 10% storting.
Misschien had ik toch chocolademout moeten toevoegen  om tot een rode gloed te komen.

Het blijft aftasten he. Vraag me af hoe je je beter kunt voorbereiden om tot een gewenste kleur te komen. :stom:
Misschien in dezelfde verhouding een klein partij schroten (5 a 10%) en een soort minimaisch uitvoeren?

Het is moeilijk balanceren  :bokser: om de gewenste kleuren en smaken te verkrijgen.

TVERSCH

Cara-red geeft niet echt een rood bier. Ik heb eens een bier met 15% cara red gebrouwen zonder toevoeging van andere kleurmouten, en het resultaat was een oranje/licht bruin bier.

Voor een mooie rode kleur kan je inderdaad beter een kleine hoeveelheid carafa 1200 gebruiken.
Bij 4 gram op 17 ltr gaf dat een prachtig rode Irish Red Ale.

:degroeten:

TVERSCH

Ik vergat te vermelden dat er 9% Cara-crystal 120 ebc en 91% Palemout was gebruikt. :verbergen:

bartbier

Thanks, maar er klopt iets niet met de percentages mout die je opgeeft.

Blijft de vraag open natuurlijk hoe je het gemakkelijkst de gewenste kleur en zelfs smaken kan zoeken.
Kleur kan je enigzins berekenen bijv in BrouwVisie alhoewel dit al bij al maar een beperkte benadering is.

Smaakbeleving kan je al helemaal niet berekenen natuurlijk, dat blijft gokken en aanpassen.
Maar zou er nu geen "laboproef" of bepaalde werkmethode bestaan om een gewenste kleur te zoeken?

thibolleke

Citaat van: TVERSCH op 27-11-2007  21:42 uCara-red geeft niet echt een rood bier.

Bij mij dus toch echt wel. Het zal wel aan de brouwinstallatie liggen?  :weetniet:

Johannes

Citaat van: thibolleke op 28-11-2007  17:00 uBij mij dus toch echt wel. Het zal wel aan de brouwinstallatie liggen?  :weetniet:

Hangt maar net van de storting af. Ik heb twee bieren gebrouwen die rood waren. Één daarvan had als stort 90% pils 5% special b en 5% cara 120. Dat Theo geen rood bier had zal aan de hoeveelheid en de overige gebruikte moutsoorten liggen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je bier altijd rood wordt ongeacht de hoeveelheid cara red.

RobinB

Citaat van: bartbier op 27-11-2007  22:20 uThanks, maar er klopt iets niet met de percentages mout die je opgeeft.

Klopt wel, maar de 4 g carafa is verwaarloosd. Zou ook minder dan 1% zijn waarschijnlijk, dus dat kan wel :)

TVERSCH

Thibolleke,

In jouw rode bier zit 5% Special B van mininimaal 300 ebc. Vandaar die rode kleur.

Die percentages kloppen inderdaad, het bier met 15% Cara Red was een ander bier.

Een labo-proef ontwikkelen voor kleur is ondoenlijk karwei. Soms is de kleur bij aanvang gisting donkerder dan het uiteindelijke bier, terwijl de andere keer de kleur nog donkerder wordt na gisting.
Hoe bepaal je de invloed van de gist / gisttemp.(?), wat is de invloed van het schroten(grof/fijn)
 en ook de kooktijd is van groot belang. Kloppen de opgegeven waardes van je voorraad wel? / wat doet veroudering van de grondstoffen met kleur?
En waarom zou je alles voorruit willen berekenen? ???
Als het eerste brouwsel in de richting zit, is het een leerzaam proces door steeds 1 ding te wijzigen bij het volgende brouwsel om tot het door jouw verlangde ideale bier te komen.

Bij de Roerstok brouwen we een aantal keren per jaar in clubverband een bier, en met hetzelfde pakket ontstaan heel verschillende bieren. Natuurlijk blijft niet iedereen bij het opgegeven recept, en is dat moeilijk vergelijken, maar bij gebruik van dezelfde mouten zijn de onderlinge verschillen qua kleur vaak redelijk groot. :merlin:

:degroeten:

thibolleke

Citaat van: TVERSCH op 29-11-2007  12:46 ubij gebruik van dezelfde mouten zijn de onderlinge verschillen qua kleur vaak redelijk groot. :merlin:

Met als grote voobeeld de Hoegaarden natuurlijk.

thibolleke

Citaat van: TVERSCH op 29-11-2007  12:46 uThibolleke,

In jouw rode bier zit 5% Special B van mininimaal 300 ebc. Vandaar die rode kleur.

Ja net voor die rode kleur die ik wou bekomen heb ik ook wat Special B toegevoegd.
Maar ik geef je geen gelijk dat die Special B de rode kleur gaf. Dat is te kort door de bocht. Maar ik denk wel dat je het niet zo bedoelde? ::)

Groeten
Thibolleke

bartbier

In ieder geval is de gisting heel voorspoedig verlopen, die is bij het overhevelen geëindigd op 1013.
Het viel me op dat er nog steeds een groot pak schuim op het bier stond, nog nooit gezien.
Het bier smaakte heel droog, ook geen zurige component te bespeuren.
Bij gelegenheid post ik een foto van de uiteindelijke kleur.

TVERSCH

Thibolleke ik bedoelde het wel zo :o

Als je nu hetzelfde bier gaat brouwen zonder Special B en met 10% Cara Red, wat verwacht je dan?? ;)

De Westmalle gist is een echte bovengister, die redelijk veel schuim veroorzaakt tijdens het gisten. Vaak geeft het ook een smerige lucht af, zeker als de temp. wat hoger is tijdens vergisting.

thibolleke

Citaat van: TVERSCH op 30-11-2007  01:20 uThibolleke ik bedoelde het wel zo :o

Als je nu hetzelfde bier gaat brouwen zonder Special B en met 10% Cara Red, wat verwacht je dan?? ;)
Ah ok  :-\

Ik heb overlaatst een bier gebrouwen met 3% carared. En 0% Special B. Deze had al een rode schijn. (Zie thibollekes duivels bier.)
Dus dat wil zeggen dat niet alleen Special B een rood bier (rode schijn) oplevert.

Vergelijkbare Topics (7)

17219

Reacties: 16
Gelezen: 6188

4628

Reacties: 82
Gelezen: 22393

8619

Gestart door Piet_v

Reacties: 9
Gelezen: 3060

30999

Reacties: 3
Gelezen: 1605

12982

Gestart door Erick

Reacties: 40
Gelezen: 10370

14-07-2009 21:14 u
door Erick

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.