Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Holtrop Tripel

Gestart door Herman, 29-11-2002 12:29 u

Vorige topic - Volgende topic

TVERSCH

Wat betreft het keramische steentje ben ik overgestapt op een veel simpelere methode, nl. een rvs boutje onder in het slangetje en de onderste 10 cm van het slangetje geperforeerd met een priem.
Het keramische steentje wilde nog wel eens te weinig luchtbelletjes geven doordat het  pompje wat ik gebruik slechts 60 l/uur kan geven, en het steentje verzadigt van het wort dicht sloeg.
Dit werkt na steeds meer perforaties nu prima, en is makkelijk schoon te koken.
Theo

MO

OK, ik heb gisteren een aquariumpompje voor 15 Esj (eurosjonnies) gekocht met slangetje en bruissteen. Inderdaad zo'n brosse. Ik was van plan die 5 minuten in kokend water te leggen, zo op het oog kan het steentje (en het plastic waar het in gevat is) daar wel tegen.
Het steriele filter verkrijg ik bij de afdeling microbiologie op mijn werk. Dat is wel een luxe ja!
En owee heren, ik waarschuw jullie, als mijn eind SG nu niet richting 1014 gaat, dan zwaait er wat! ;D

Groet,
MO

Herman

Het lijkt er op dat de nieuwe gist actief is. Dat zie ik aan de lichtbruine gist die op het schuim drijft. Voor de zekerheid deze gisteren even door het bier geschud, vanmorgen lag ze er weer. Niet heel veel activiteit in het waterslot overigens, ca 1 blub per 50 sec.

Herman

Herman

Met de nieuwe gist gaat de vergisting blijkbaar toch door. Er drijft nog steeds wat gist (echt licht p**pbruin, zeg maar). Ik schud de gist er af en toe door, de hoeveelheid opstijgende koolzuur is daarbij veelzeggend.

Ik weet dat er gistsoorten zijn die veel koolzuur in oplossing brengen, weet iemand toevallig of dat bij Westmalle ook het geval is?

Afijn een SG monster leerde dat het nu gedaald is tot 1.026. Niet dramatisch veel die drie punten in zes dagen, maar toch. De vorige zes dagen daalde het maar een puntje  >:(

Overigens, het SG monstertje smaakte overheerlijk  :D Gistig, bloemig, hoppig en wat witte wijn achtigs (ik weet niet hoe ik dat beter moet omschrijven).

Herman

TVERSCH

Hallo Herman,
Wat betreft het oplossen van koolzuur in het bier heb ik het idee dat dit meer met de (lagere) temperatuur te maken heeft dan met de soort gist.
Wat betreft jouw omschrijving van de smaak heb ik ongeveer gelijke ervaringen met deze tripel. Alleen was het bij mij verder vergist tot SG 1010 bij bottelen.
Later is deze smaak verdwenen, maar ik had gebotteld met Brigand gist, waardoor het bier een volledig ander karakter kreeg dan een West-Malle
Ik had het idee dat de wijnsmaak door het gebruik van de grote hoeveelheid glucose kwam, maar jij hebt kristalsuiker gebruikt, dus daar lag het niet aan. Waarschijnlijk is het dan de gist.
Hebben anderen ook deze smaakervaring gehad??
Theo

Herman

Zo dit biertje is ook gebotteld. Het SG was 1.024. Ik ben nu 36 pijpjes, 6 champagneflessen en 1 halve liter tripel rijker  :elifant:

Totaal dus bijna 16 liter. De vergistingsgraad van 74% vind ik prima, het had natuurlijk wat hoger gekund, maar goed.

Smaak was als eerder gemeld, het bier was redelijk helder. Nog niet kraak, maar ik heb ervoor gekozen te bottelen terwijl er nog een beetje activiteit was.

Het ziet er naar uit dat ik het nieuwe jaar met veel vers bier kan beginnen  ;D

Herman

Herman

Naast de Ipso heb ik de Tripel ook aan een eerste smaakproef onderworpen. Resultaten zijn als volgt:
Geur: zeer goed Westmalle Tripel gelijkend.
Mondgevoel: zeer vol, zoet. Gelijdelijk overgaand in bitter.
Nasmaak: bitterig tot bitter.

De zoetheid is me echt te veel van het goeie voor dit biertype. Ik hoop dat dit komt door een nog niet voltooide nagisting. Het bier was ook nog wat troebel, maar er was al wel redelijk wat koolzuur in het bier aanwezig. De schuimkraag geeft ook geen reden tot klagen.

Al met al lijkt het wel een prima bier, maar de zoetheid moet nog wel wat terug. Zo niet, dan heeft mijn vriendin meer te drinken. Zij vind die zoetheid wel lekker, de bitterige nasmaak kan ze echter minder waarderen.

Herman

TVERSCH

Hallo Herman,

Dat de tripel zoet is met  eind Sg 1024 vind ik niet zo vreemd.
Maar ik heb hetzelfde bier gebrouwen met een eind SG van 1015, en er zat ook een vrij zoete smaak aan. Maar nu, na 7 maanden,  trekt dit weg en wordt het bier steeds frisser.
Jammer dat het niet meer op West-Malle tripel lijkt, maar de smaak bevalt mij nu beter.
Deze smaakverandering heb ik nog sneller met de Rochefort, (zie deze site.)
Heb je al een verklaring gevonden voor de hoge eind sg's die je de laatse tijd in je brouwsels aantreft??
Theo

Herman

Vandaag het zure deel van de tripel gebotteld. Het smaakte toch wonderwel nog best redelijk, eens kijken wat dit in de fles gaat doen. SG overigens niet zo ver gedaald als de rest, SG 1.028.

Herman

Edwin

;D kon je door de schimmelkoek heen komen?  ;D

Herman

Citeer... Maar ik heb hetzelfde bier gebrouwen met een eind SG van 1015, en er zat ook een vrij zoete smaak aan. Maar nu, na 7 maanden,  trekt dit weg en wordt het bier steeds frisser.
Jammer dat het niet meer op West-Malle tripel lijkt, maar de smaak bevalt mij nu beter.

Hoi Theo,

Ik neem aan dat ik dit bier van je heb ontvangen op de Rochefort proeverij? Er staat 122 op. Afijn, dit biertje ben ik momenteel aan het proeven, voorwaar geen straf.

Geur: gistig, licht fruitig, licht hoppig
Smaak: volle, ietwat zoetige smaak. Enigszins plakkend. Verder een mooie licht bittere nasmaak met iets van gist(?). Door het mondgevoel is het geen doordrinker. Het geeft de indruk van een volmout bier?

Ik vind het een mooi gebrouwen bier. Wat te dik voor een tripel wellicht, licht zoetig (niet storend). Helder, fijne blijvende schuimkraag.

Het enige wat mij enigszins trof (storen is een groot woord) is de nasmaak. Past niet echt bij het bier, wellicht een bijproduct van de gist of zo. Verder prima werk! Kan zich meten met menig commercieel brouwsel, maar dat geld voor veel eigenbrouw of niet?  :proost2:

Herman

TVERSCH

Hai Herman,
 Bedankt voor  het positieve commentaar op mijn Tripel 122.
Dit recept was  een aanpassing op het recept van Jaques'Tripel, die ik nov-2001 had gebrouwen, waarvan hij nu een update gelanceerd heeft.
Zelf ben ik niet echt (echt niet) tevreden over de aanpassingen, omdat het een zoetig-vol bier heeft opgeleverd waar ik eigenlijk niet op had gerekend.
Het vergelijk met een commercieel bier is juist het punt, daar ik niet van de de zoete 'laffe' biertjes hou die ons door de grote brouwerijen worden voorgeschoteld.
Zoals Jan Willem al opmerkte in de "Witzenbock" denk ik dat onze smaak tegenovergesteld is van de grote massa, die nog op ontdekkingsreis is door de bierwereld, maar helaas verstoken blijft van het 'echte' hoppige bier en de speciale bieren zoals de VLaamse bruine en  Geuze/lambic. OK hop is ook eens omstreden geweest in de brouwwereld, maar voor de huidige generatie is het jammer dat de heerlijke hopsmaak ingeruilt wordt door 'limonade'zoet, wat alleen commercieel aantrekkelijk is.
Wat betreft brouwsel 122 zal ik een e-mailtje naar je sturen zodat je weet wat je gedronken heb.
Groeten
Theo

TVERSCH

Hallo Herman,

Volgens mij heb ik nu het hele logboek naar je 'gemeelt'want de virusscanner deed er erg lang over voor er iets werd verzonden. ??? :-[ :-X
Als dit zo is, sorry voor de SPAM.
Theo

Herman

Hoi Theo,

Bedankt voor je recept(enboek)  ;D Ik zal er geen misbruik van maken, wel een imposant aantal brouwsels!

Herman

JWVG

Hmmm Theo, volgens mij lees jij meer in mijn Witzenbock thread dan ik heb geschreven, maar ik ben het wel eens met wat ik daar zou hebben gezegd  ;D

Ook ik kwam met een vrij zoetig biertje uit mijn versie van Jacques' recept. In mijn geval zou het wel eens aan de mout hebben kunnen liggen, die een wat langer en uitgebreider maischschema lijkt te vragen dan die van Jacques (blijkbaar).

Overigens ben ik niet eens zo'n grote fan van tripel (hoegaarden grand cru uitgezonderd). Ik merk dat mijn voorkeur over het algemeen toch wel heel sterk gaat naar niet te sterke, niet te donkere biertjes. Delicaat, zeg maar. Zal wel een afspiegeling zijn van mijn karakter  :nut:

:degroeten:  JW.

Jacques

Ook ik vond mijn tripel te zoet uitgevallen. In verband daarmee heb ik destijds ook geadviseerd een langere rust te nemen bij 60o C.
Bij mijn nieuwste poging heb ik de hopgift en de hoeveelheid glucose verhoogd om zo een minder zoet smakend resultaat te krijgen.
Is het jullie trouwens wel eens opgevallen hoe belachelijk weinig restsuikers Westmalle tripel heeft? Met een volmout brouwsel is dat volgens mij nooit te halen. De greep uit de suikerpot moet misschien nog wat steviger zijn dan ik bij mijn laatste brouwsel gedaan heb.

:degroeten: Jacques

Adrie

Hoi Jacques,

Wat is de einddichtheid van Westmalle Tripel dan?

Groeten,

A3

Herman

Ben ik ook wel benieuwd naar. Een alternatief voor suiker, suiker en nog eens suiker zou het gebruik van een ver doorgistende gist zijn, bijvoorbeeld de hommelgist. Bij de bij het Hommelbier behaalde schijnbare vergistingsgraad van 87,6% vertaald zich bij een bier van 1.090 tot een eind-SG van 1.011! Andere factoren even buiten beschouwing laten (ceteris paribus zou een econoom zeggen).

Maar suiker wordt eenmaal gebruikt en maakt het inderdaad beter doordrinkbaar, dus combinatietje?

Herman

TVERSCH

Hoi Jan Willem

OK mijn interpretatie was wat kort door de bocht want ik heb jouw vraag of alle bieren tegenwoordig slechter zijn direkt vertaald naar mijn eigen mening ;) ;)

Ik ben wel een liefhebber van zware lichtgekleurde bieren maar mijn voorkeur gaat dan uit naar de minder zoete soorten. Helaas zijn er hier niet zoveel van en naar mijn idee worden dus (bijna) alle bieren wat zoeter en minder bitter.

In het verleden heb ik eens een Tarwetripel gebrouwen met Hoegaarden Grand-Cru gist, die was heel licht zurig en fris.
 :idea: :idea: :idea: :idea:
Ik zal dit recept binnenkort nog eens herhalen en het dan posten.
Groetjes
Theo

Jacques

Naar aanleiding van jullie vragen heb ik zojuist een flesje Westmalle tripel opengetrokken om het een en ander nog eens na te meten.

Met behulp van mijn zeer nauwkeurige hydrometer heb ik het eind SG bepaald op 1009 (2,3º P). Het SG wat de refractometer aangaf was 1039,5 (9,87º P).

Met behulp van het rekenblad van ProMash komt ik dan op een alcoholgehalte van 10,5% vol (op het etiket staat 9,5%) wat overeenkomt met 8,2 gewichtspercentage (hier in Europa is het echter gebruikelijk het alcoholpercentage uit te drukken in volumepercentage).
Het berekende begin SG is 1088. De schijnbare vergistingsgraad  bedraagt 89,1%.  Aardig om te weten voor het geval je de ultieme kloon wilt maken.
Genoemd eind SG behalen met een andere gist lijkt mij geen optie voor het geval je Westmalle tripel wilt imiteren. Je krijgt daardoor gewoon een heel ander smaakprofiel (persoonlijk ben ik geen Hommel liefhebber).

Overigens meen ik mij te herinneren dat ik in het verleden wel eens met mijn oude hydrometer een eind SG bepaald had van 1006 (zonder temperatuurscorrectie).

Ik ben heel benieuwd waar ik met mijn tripel op zal eindigen.

Adrie

Hoi Jacques en anderen,

Lees de thread over de Driepel er nog eens op na. Een volmout bier met een begin SG van 1070 en een eind SG van 1005. Vergist met de Westmalle-gist van Wyeast. Deze gist gaat dus zeer ver door, ook zonder (veel) suiker. Hierbij moet ik zeggen dat het maischschema meehielp door een rust van een uur bij 60 graden.

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

De conclusie dat de enzympauze bij 60o C langer aangehouden zou moeten worden had ik ook al getrokken.
Toch blijf ik er bij dat voor een imitatie van Westmalle Tripel een grote hoeveelheid suiker noodzakelijk is. Het gebruik van suiker in de vorm van glucose of kristalsuiker is zeer gebruikelijk in Belgische en Engelse commerciële brouwerijen. Het is voor ons helemaal niet noodzakelijk te brouwen volgens het Duitse Reinheitsgebot. Één ding is zeker: de Belgische brouwers doen dat in ieder geval niet! Zij gebruiken o.a. ongemoute granen, kruiden en suikers (in grote hoeveelheden zelfs). Waarom zouden wij hobbybrouwers roomser zijn dan de Trappisten?

Vergelijkbare Topics (7)

17980

Gestart door Paretje

Reacties: 13
Gelezen: 4324

23566

Reacties: 37
Gelezen: 12921

698

Reacties: 13
Gelezen: 4976

44628

Reacties: 4
Gelezen: 704

12337

Gestart door Erick

Reacties: 50
Gelezen: 13881

08-05-2009 10:26 u
door Erick

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.