Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hapkin

Gestart door Henk oet Paiz, 17-02-2003 21:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Herman

CiteerOf melkzuur dan het meest geschikte zuur is weet ik ook niet, omdat dat een smaakje heeft. Ik heb het nooit gebruikt, maar je hebt natuurlijk maar een snufje nodig voor dit doel, dus veel zal het niet uitmaken.
Tsja, inverteren van suiker doe ik niet. Ik heb overigens tot nu toe alleen gehoord van het gebruik van citroenzuur voor dit doel, melkzuur lijkt mij in navolging van Edgar niet echt voor de hand liggend. Wie weet hier het fijne van?

Herman

Edgar

CiteerTsja, inverteren van suiker doe ik niet. Ik heb overigens tot nu toe alleen gehoord van het gebruik van citroenzuur voor dit doel, melkzuur lijkt mij in navolging van Edgar niet echt voor de hand liggend. Wie weet hier het fijne van?

Ik weet dat het alleen om het 'zuur' zijn gaat, dat elk zuur dus werkt. Voor een witbier zal het niet uitmaken of je melkzuur gebruikt lijkt me, en trouwens citroenzuur zal ook geen punt zijn. Voor een pils of een ander delicaat bier ligt het msschien gevoeliger, maar nogmaals, een minimale hoeveelheid schijnt genoeg te zijn, dus het lijkt me dat het op een grote plas bier niks uitmaakt. En je kunt het dus ook gewoon niet doen :)

JvH

Hoi heren,

Hoewel we een beetje afdwalen. Ik inverteerde mijn suiker in mijn wijnmaaktijd altijd met een beetje citroensap. Werkt prima. Als je 1 kg suiker met 375 ml water en een beetje (citroen)zuur laat inverteren krijg je precies 1 ltr invertsuiker. Lekker handig bij het doseren  :D

:bijdrage_forum: Hans

Jacques

Inverteren of niet inverteren. Mijn antwoord: niet doen. Nergens voor nodig. Zoals Edgar al aangaf kan biergist dit klusje makkelijk zelf aan.

:degroeten: Jacques

Henk oet Paiz

Ondanks dat het bier permanent helder is gebleven, nu na ongeveer 2 weken nagisten, dan toch een prima blond bier met prachtige schuimkraag :beersmiley: en ook ruim voldoende koolzuur. Het smaakt goed, alleen proef ik nog wel een apart smaakje :-/. Dit zou diacetyl kunnen zijn :weetniet:, waarvan ik regelmatig heb gelezen dat dit door de rijping nog zou kunnen verdwijnen. Na een week of zes laat ik het eindresultaat wel weten. :proost:

Groeten,

Henk  :proost2:

Henk oet Paiz

Eindresultaat is zeer bevredigend! Een mooi helder blond bier met goede schuimkraag en koolzuur. Het drinkt ook lekker door. Voor mijn derde brouwsel en eerste bier met een opgekweekte gist ben ik zeer tevreden. :elifant: :elifant: :elifant:

Hij is trouwens al bijna op, wat gaat dat verrekte snel. ;D Het is bijna onmogelijk om een beetje voorraad op te bouwen. Dan binnenkort toch maar weer brouwen, maar dan een echte Westmalle Tripel! :proost:

Groeten,

Henk :proost2:

Adrie

Ha Henk,

Lijkt het bier ook op Hapkin?

Groeten,

A3

Henk oet Paiz

Nee Adrie, het smaakt totaal niet naar Hapkin, maar dat was ook niet de bedoeling. Als je de hele thread doorleest snap je waarom en ook waar de titel vandaan komt  ;D.

Groeten,

Henk  :proost2:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.