Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bosbergbrouwers Tripel

Gestart door fritz, 02-04-2002 22:56 u

Vorige topic - Volgende topic

JWVG

Waar een dorst is, is een weg, A3. Ik ben pas begonnen met brouwen twee maanden nadat ik vader ben geworden. Gaat best, al vraagt het soms wat improvisatie.

JW.

fritz

Dan wordt die schrootmolen ook maar wat langer uitgesteld zeker?  Hmmm, dan moet ik op zoek naar iemand anders met een draaibank of er eentje kant en klaar kopen ... :)

fritz

Adrie

Sorry Fritz, maar ik ga een drukke periode tegemoet: huis opknappen, verhuizen, vader worden, beschuit met muisjes smeren etc etc etc. Zeg maar dag tegen het brouwen en schrootmolens bouwen  :degroeten:. Kijk dus ook maar niet raar op als ik de komende tijd wat minder in dit forum te vinden ben. Vandaag ben ik de laatste dag op het werk om de komende 2 weken eens flink te klussen. Voordeel: je krijgt er erg veel dorst van.  :lekkerbier: Nog een voordeel: medeklussers die je een eigen brouwsel aanbiedt zijn extra tevreden  :groots:.

Groeten,

A3

Adrie

Kijk eens aan: op de valreep toch nog gepromoveerd tot senior lid!

fritz

Proficiat Adrie!  Dat was een snelle promotie die jij doormaakte.  ;D
Veel succes met het klussen en veel plezier met het komende vaderschap toegewenst.  Binnen enkele weken (allez twee maand) drink ik een zelfgebrouwen (Westmalle) Tripel op jouw gezondheid!
 :proost2:
fritz

Jacques

CiteerHeb je enig idee hoe het kan dat de einddichtheid zo hoog is en de vergistingsgraad zo laag? Aan je maischschema te zien zou je geen last moeten hebben van veel onvergistbare sacchariden. En met de gist die je hebt gebruikt zou je een lagere einddichtheid moeten kunnen halen. Dus de volgende vragen doemen bij mij op:
* Heb je de pH gemeten bij het maischen? Zo ja, hoe waren die?
* Hoe en hoe lang heb je het wort na het koelen belucht?

Het zijn deze discussies die het forum zo interessant maken. In het verleden heb ik het ook zo vaak meegemaakt: op hetzelfde moment met meerderen hetzelfde recept brouwen, met dezelfde grondstoffen inclusief brouwwater en gist en dan toch heel afwijkende bieren krijgen. Diverse keren heb ik geprobeerd te achterhalen wat de een nu zoveel anders gedaan had dan de ander maar kwam er niet achter! Het zal ongetwijfeld liggen aan kleine dingen zoals de intensiteit van roeren van het beslag, de pH van het beslag, de vorm van de pan of de hoogte van de gasvlam. Verder is denk ik ook het beluchten van het wort, en de manier waarop je met de gist bent omgegaan en de vergistingtemperatuur van groot belang. Ook het moment van overhevelen is denk ik een factor die een rol speelt, maar echt de vinger er op leggen is me nog niet gelukt. Misschien dat we samen via dit forum er achter komen.

:degroeten: Jacques

JWVG

Mee eens Jacques. Het zou leuk zijn om eens een keer met een paar mensen van dit forum precies hetzelfde recept te brouwen (qua grondstoffen), en dan onderling wat flesjes uit te wisselen om te kijken wat de verschillen zijn. Ik weet nog even niet hoe dat praktisch haalbaar is, maar het moet te doen zijn. Natuurlijk kunnen we het ook minder ambitieus aanpakken en gewoon de begin en eind-dichtheid etc. uitwisselen.

JW.

Adrie

Ja Jan Willem, dat lijkt me een prima idee! Ik ben heel benieuwd wat dat op zou leveren. Het is natuurlijk het interessantst als we ook allemaal dezelfde gist zouden gebruiken en ook dingen vast zouden leggen als vergistingstemperatuur, pH bij het maischen enzovoort.  :nut:

Laten we een recept nemen dat niet te moeilijk is, met gemakkelijk te verkrijgen ingrediënten.

Groeten,

A3

Herman

Hoi JW,

Bij ons op het gilde is dat nu precies wat we gedaan hebben. Iedereen brouwt een bier volgens dezelfde receptuur, waterbehandeling en ingredienten. Dit wordt volgende maand beoordeeld. Ik ben zelf te laat met brouwen voor een goede vergelijking. Jong bier smaakt immers anders dan een langer gerijpt exemplaar.

Voor de rest vind ik het al heel leuk om te lezen over vergelijkbare bieren zoals Fritz en Jacques nu gebrouwd hebben.  :leren:

Herman

Jacques

Hoi Herman,

Bij De Roerstok doen we dat al een aantal jaren. Soms kan ik maar niet geloven dat iedereen met dezelfde ingrediënten en maischschema gebrouwen heeft. Vele kleine verschillentjes in werkwijze maken kennelijk een veel groter verschil dan je zou verwachten.

Goed bierbrouwen vereist denk ik inderdaad vakmanschap, de ene heeft dat wat meer dan de ander. Maar niet getreurd, vakmanschap is niet iets wat zomaar komt aanwaaien. Oefening baart kunst. Door kritisch te zijn kun je veel leren.

:degroeten:  Jacques

fritz

Hallo iedereen,

Zondag ben ik naar Jacques' uiteenzetting over de invloed van temperatuur op het fermentatieproces (opendeurdagen Brouwland) geweest.  Vooraf hadden we afgesproken dat we elk wat van onze "Malle" Tripel zouden meenemen, om de brouwsels eens te kunenn vergelijken.  Er moet rekening gehouden worden met het feir dat Jacques' tripel al een tijdje op fles staat te rijpen, terwijl de Malle Bosberg tripel pas op 1 mei gebotteld was.  Andere verschillen waren o.a. de gebruikte hop en de hoeveelheid (ik had rekening gehouden met Jacques' opmerking om die te verhogen), een de gebruikte suiker voor de hergisting op fles.
Het was opmerkelijk welke verschillen er tussen de bieren op te merken waren.  Groot verschil: 1. De troebelheid: ondanks hetzelfde maischproces is mijn bier minder troebel dan die van Jacques.  Misschien had de temperatuur er wat mee te maken, maar toch ... 2. Geur: bij mijn tripel waren er na inschenken duidelijk zwavelcomponenten merkbaar (DMS, Jacques?) die na een tijdje verdwenen.  3. Opmerkelijk smaakverschil: Jacques' tripel was veel droger dan die van mij.  In de Bosberg zaten nog vrij veel restsuikers.  Voor de rest had ik de indruk dat de schuimkraag goed vergelijkbaar was, behalve dat bij mij die inkrimpt tot een dun resterend laagje, bij Jacques een resterende kring.  Al bij al ben ik nog vrij tevreden over het behaalde resultaat.  Ik ben benieuwd wat de Bosberg tripel in de komende weken/maanden van smaakevolutie gaat doormaken.
We kwamen ook tot dezelfde conclusie: we moeten met een aantal leden van het forum dit proces nog eens herhalen.  Iedereen hetzelfde recept en dezelfde (in de mate van het mogelijke) grondstoffen.  Daarna: gezellige samenkomst en vergelijken maar!
Ik vond het zeker heel leerrijk!
Nog eens bedankt, Jacques!
 :proost2:
Fritz

Jacques

Hoi Fritz en de rest,

Ja het was leuk om een forumlid in levende lijve te ontmoeten. Het bier van Fritz verschilde inderdaad veel met het bier van mij. Het klopt Fritz dat mijn bier gisteren bij het inschenken een stuk troebeler was. Dit kwam eerlijk gezegd vooral door het vervoer. Het sediment zit heel los in de fles (veel losser van ik gewend ben).

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het bier van Fritz beter vond smaken dan dat van mij. Het was weliswaar veel rijker aan esters en had een lichte zwavelachtige smaak (overigens volgens mij veroorzaakt door de gist en zeker geen DMS) maar het was vooral frisser van smaak. Als het bier iets droger is heb je volgens mij een perfecte tripel.
Ik heb nog een flesje van Fritz dat ik over een paar weken ga proeven. Van deze proeverij zal ik verslag doen.

Voor de suggestie van Fritz ben ik natuurlijk helemaal in. Wie doet er nog meer mee?

:degroeten:  Jacques

JWVG

Ha die Jacques,

Ik wil ook zeker meedoen!

JW.

JvH

Hoi Jaques,

Goed idee. Af het een beetje af te rijden is dan heb ik ook wel belangstelling om te komen.

:degroeten: Hans

Herman

Lijkt me een goed plan, ik wil ook wel meedoen. Het lijkt me tegelijk een goede oefening voor het bier keurmeestersgilde, nietwaar Peter (vdH)?
Op deze wijze steken we er allemaal wat van op en krijg je ook nog eens een officiele beoordeling van je bier.

Herman

Edwin

Hoi Bierminnenden  :proost:,

count me in

Edwin

Peter_van_den_Hurk

Heer Herman,
Het BKG staat klaar om de bieren op een deskundige wijze te keuren.
Groet Peter

Herman

Ha die Fritz,

Ik heb net (eindelijk) het bij de Rochefort proeverij ontvangen flesje ingeschonken.

Prachtig helder bier, in het begin een mooie schuimkraag, inzakkend tot een blijvend klein laagje.

Koolzuur niet te veel, eigenlijk wel goed (je hoeft niet direct te boeren  ;) ).

Dichtheid is vrij vol, er zijn nog duidelijk restsuikers aanwezig, eigenlijk wel vergelijkbaar met mijn versie van deze tripel.

Van de hop ruik en proef ik nu niet veel meer. Geur is voornamelijk gistig-kruidig. Bitterheis is wel zeer aangenaam te noemen. Met niet proeven bedoel ik dan ook meer het herkennen van hop, de bitterheid is mooi in orde!

Conclusie: een heel mooi, goed smakend bier. Als de body nog wat minder fors zou zijn, een prima tripel. Nu echter iets te vol.

Herman

Jacques

Hoi Fritz,

Voor het geval dat je mijn bevindingen over jouw bier gemist hebt (kan ik mij heel goed voorstellen omdat ik deze reactie bij een thread van Jan Willem geplaatst heb) bij deze de link naar deze reactie
Citeer

:degroeten: Jacques

Vergelijkbare Topics (7)

34893

Reacties: 8
Gelezen: 2042

18378

Reacties: 3
Gelezen: 4112

39544

Reacties: 43
Gelezen: 5736

23775

Reacties: 9
Gelezen: 3546

742

Gestart door Herman

Reacties: 46
Gelezen: 21202

45040

Reacties: 9
Gelezen: 473

28484

Gestart door NiekBBQ

Reacties: 13
Gelezen: 5032

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.