Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Megens Duiveltje

Gestart door MO, 13-03-2003 11:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Herman

Tarwe zorgt wel voor een wat vollere smaak. Zoetheid heeft echter eerder met restsuikers te maken. In jouw geval zullen dat er niet heel veel zijn, derhalve gooi ik het op het hoge alcoholgehalte, die ook voor een zoetbeleving kan zorgen. Hoe wordt het koolzuur-gehalte ervaren? Dat speelt hier ook nog een rol. Hop zal geen zoetheid geven, als het dat al kon dan natuurlijk wel bitterzoet   :weetbeter:

Herman

Jacques

Hoi Martin,

Dit verschijnsel komt meer voor. Zo heeft bijvoorbeeld de Brugse Tripel een hele hoge vergistinggraad. Desondanks smaakt dit bier vrij zoet. Ik heb deze gist een paar keer gebruikt en elke keer ervaarde ik het uiteindelijke bier als vrij zoet.

:degroeten: Jacques

Henk oet Paiz

CiteerIk bedoel met te snel dat je eigenlijk moet gaan lageren een paar dagen voordat de vergisting is afgelopen. Gelukkig had ik een prima opbrengst en staat er een super volle lagerfles in de kelder. Weinig kans op oxidatieproblemen dus. Van het weekeinde maar bottelen.

Hoi Martin,

Wat bedoel je hiermee? Meestal is toch de gist nog wel enigzins actief, waardoor er altijd een laag koolzuur in plaats van zuurstof boven het bier komt te staan. Kans op oxidatie naar mijn idee niet groot. Of bedoel je iets anders. ???

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

Henk, ik bedoel dat er sneller een beschermend koolzuurlaag wordt gevormd als het gist nog goed actief is. Op het einde van de vergisting zal dit langer duren. Het gaat m.i. om de verblijftijd in de aanwezigheid van zuurstof - die zal korter zijn naarmate gist actiever is.

Jacques, bedoel je dat de onbekende zoete smaak veroorzaakt wordt door het gist?

Heren, ik durf te postuleren dat Saaz hop, gebruikt als aromahop (dus maar 10 min gekookt) een enigszins zoete smaak of smaakbeleving aan bier kan geven. Eens? Oneens?

Gr
MO

JWVG

Ik hevel vaak ook over naar de secondaire net voor de vergisting echt minder wordt. Maar op zich denk ik dat het nog wel meevalt met die CO2 deken.

[freakmode aan]

Als je uitgaat van een verhouding van 5:1 bier:headspace, dan heb je per liter bier ongeveer 0.008 mol CO2 nodig om die headspace helemaal met CO2 te vullen. Dat betekent (als ik goed in mijn binas kijk) dat zo'n 0.004 mol glucose (of andere suiker) moet worden omgezet door de gist, en dat is weer zo'n 0.772 gram per liter. Het is moeilijk om te berekenen hoeveel daling in dichtheid dat vertegenwoordigt, maar in ieder geval een stuk minder dan 0.0008. Dat is snel genoeg gebeurd, zeker omdat de gist meestal weer wat meer in actie komt bij het hevelen.

Daar komt nog eens bij, dat als je het bier overhevelt vanuit het primaire vergistingsvast, MITS DAAR EEN WATERSLOT OP ZIT, het bier oververzadigd is met CO2. Er zal dus vrij snel een flinke uitwisseling van CO2 met de lucht erboven plaatsvinden.

O.K., freakmode uit....

JW.

Jacques

CiteerJacques, bedoel je dat de onbekende zoete smaak veroorzaakt wordt door het gist?

Heren, ik durf te postuleren dat Saaz hop, gebruikt als aromahop (dus maar 10 min gekookt) een enigszins zoete smaak of smaakbeleving aan bier kan geven. Eens? Oneens?

Hoi Martin,

Ik vermoed dat een bepaald gistingsnevenproduct hiervoor verantwoordelijk is. Synergie (het onderling versterken van smaakstoffen) kan de oorzaak zijn voor het feit dat een hele kleine hoeveelheid een groot effect heeft op de beleving van de zoetigheid.

Jouw ervaringen met aromahop zou een gevolg kunnen zijn van het feit dat deze hopsoorten wel een sterke hopsmaak geven maar niet de daarbij behorende bitterheid. Door de geur associeren je hersen de smaak van het bier met bitter. Omdat die bitterheid niet aanwezig is kan er misschien een wat zoetige indruk ontstaan (in bier meestal de tegenhanger van bitter).

:degroeten: Jacques

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.