Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brand Urtyp Pilsner Kloon

Gestart door Johannes, 14-09-2003 23:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannes

Naar aanleiding van de thread Brand UP, bij 'uitwisseling proefervaringen' ben ik zo vrij om hier de thread Brand Urtup pilsner kloon te starten.

ik heb 't artikel uit de link van Herman nog niet gelezen maar....Saaz?

Atrium bier encyclopedie meldt het volgende: "Het wordt geheel van mout gemaakt, gehopt met Hersbrucker , Spalt en Tettnang, bereikt een indrukwekkende 36 tot 38 IBU's en wordt tot 56 dagen gelagerd."

vervolgens nog een melding over het waarom van niet pasteuriseren: "Pasteurisering verlengt het leven-op-de-plank van bier slechts kort, terwijl het verschrikkelijk veel aan smaak en aroma kost"

Mooi woorden van de chef brouwer van Brand, jammer dat men nu iets minder moois doet nl het bier naar de mond van het grote publiek brouwen. Misschien loop ik iets op de feiten vooruit want, ik heb het nieuw bier nog niet geproefd maar de ervaring leert.....

enfin:

een recept: Pilsmout, Hersbrucker , Spalt en Tettnang?

ik heb zelf nog nooit een ondergister gebrouwen
wie helpt?

:degroeten:

Johannes

MO

Ik heb ook nog nooit pils gemaakt. A3 wel, maar die mag niet meer forummen van zijn baas. Grootste probleem is vergistings en lagertemperatuur van ca 5 grC. Hoe denk je dat te gaan doen? Heb je een verbouwde koelkast of een heeeeeeeele diepe kelder?
Tevens is de hergisting op de fles niet echt eenvoudig omdat het ondergist naar onderen zakt en dus niet automatisch meebottelt.
gr
MO

JWVG

Ik heb zelf een tijdje geleden een Tsjechische pils gemaakt, die best goed lukte. De thread moet nog wel terug te vinden zijn. Ik vond die Tsjechische gist trouwens wel wat minder, het heeft een duidelijke diacetylsmaak die typerend is voor de stijl. Vergistings temp mag volgens mij ook wel 10C zijn i.p.v. 5, hoor. Lang lageren op zo'n 3-5C is wel weer goed. Herman heeft volgens mij prima pilsjes laten vergisten op zijn balkon (1 daarvan heeft hem zelfs het landskampioenschap opgeleverd, als ik het me goed herinner). Ik heb zelf met lagers nog nooit problemen gehad met carbonatie - er zweeft genoeg gist in het bier om daarvoor te zorgen, zelfs na 8 weken lagering op 3C!

Ik ga overigens komend weekend een Duits type pils brouwen. Het recept volgt iets later. Ik denk dat het een aardig eind in de buurt zal komen van wat jij wilt, Johannes.

:degroeten: JW.

Bas

Hoi Johannes,

Volgens mij zal het recept voor Pilsener Urquell aardig in de goede richting komen. Als ik het goed herinner kun je in "Brew Classic European Beers at Home" (Graham Wheeler / Roger Protz) daar een recept voor terugvinden. Ik zal het vanavond even opzoeken.

Ik heb zelf afgelopen jaar 2 keer een pils gebrouwen. Prima geslaagd (ondergist geeft een erg zachte lekkere smaak), maar het resultaat was toch iets meer blond-achtig als pils-achtig. Waarschijnlijke reden de te hoge temperatuur. Goede temperatuurcontrole (koele vergisting) is essentieel voor het benaderen van een pilssmaak.

Grt, Bas H.

Johannes

Vergisten/lageren zal ook op m'n balkon moeten gebeuren,
nagisting lijkt mij ook geen probleem, er zweven altijd nog wel een paar gistcelletjes rond. Ik vroeg me ook af of men verder nog afwijkende brouwmethoden gebruikt bij pilsbrouwen. Dan denk ik aan het spoelen van de maisch; je hebt relatief weinig mout, zou je minder moeten spoelen om te voorkomen dat er teveel aan stoffen worden uitgespoeld (bijsmaakjes?)? en vervolgens water toevoegen bij het koken (of nog later?)
Dit komt dus m.i. neer op High Gravity brouwen, volgens mij een veelgebruikte methode bij pilsbrouwers.

Johannes

Bas

Hoi Johannes,

Ik heb even voor je in de literatuur gekeken. Derek Walsh (Biertypengids, blz. 42) beschrijft het volgende voor de "Pilsener (Urtyp)".

Start SG 1044-10156, kleur 6-14 EBC, bitterheid 28-45 EBU. Storting 86% pilsmout (3 EBC), 7% carapils (3 EBC), 7% caravienna (55 EBC). Maischen met 4 liter / kg mout. Inmaischen op 53 ºC (25 min), 63 ºC (40 min), 73 ºC (25 min), 78 ºC (10 min), of eentraps-decotie toepassen. 75 min koken, laatste 10 min aromahop toevoegen. Gebruik voor bitterhop en aromahop Saaz, Tettnang en/of Lublin hop. Gisting: Wyeast #2278 of #2124, hoofgisting op 10 ºC, lagering op 2-3 ºC (5-8 weken).

Wat betreft het hop is er dus nog wat onduidelijkheid. Graham Wheeler en Roger Protz (Brew classic European beers at home, blz. 123) beschrijven zelfs een recept voor "Brand UP".

Start SG 1051, eind SG 1011, kleur 9 EBC, bitterheid 37 EBU. Storting 100% pale mout. Inmaischen op 50 ºC (30 min), 66 ºC (60 min), 76 ºC, of eentraps-decotie. 90 min koken. Voor 25 liter wort: Saaz (90 min, 30 gram), Hallertau (90 min, 20 gram), Tettnang (90 min, 30 gram), iers mos (15 min, 10 gram). 7-8 weken lageren.

Ik hoop dat dit je wat meer op weg helpt. Bovenstaande vermelde boeken zijn trouwens aanradertjes (en niet duur).

Grt, Bas H.

JWVG

Ik sluit me helemaal aan bij die laatste opmerking van Bas - beiden zeer goede boeken!

Het recept van Walsh is natuurlijk voor een algemene urtyp, terwijl dat van W&P specifiek voor Brand UP is. I.p.v. pale mout zou een mengeling van pils en wat donkerder basismout (vienna) misschien een idee zijn. Wat hop betreft zou ik hun gift aanhouden, en dan weer de gist van Walsh (W&P geven helaas geen goede gist aanwijzingen, ook omdat het een iets ouder boek is).

T.Verschoor

Hallo pilsbrouwers,

Afgelopen jaar heb ik een Bavarian Lager gebrouwen, waarover ik in het begin niet al te enthousiast was, maar na  het drooghoppen heeft het toch een perfect pils opgeleverd, wat redelijk in de buurt komt van Brand-Up.
Zie Bavarian Lager.
Theo

MO

De Wheeler and Protz, dat is vast een mooi boek. Ik heb hem half augustus besteld bij "de betere boekhandel" maar hij is NOG niet binnen!

gr
MO

JWVG

Ja, is zeker mooi. Ik heb maar twee aanmerkingen: 1) het gistgedeelte moet je zelf verzinnen, en 2) ze zijn wel erg 'Engels' in hun maischschema's. Dus veel 1 temp maisch, en nogal denigrerend over decoctie. Dus ook dat vergt wat eigen inbreng.

Herman

Volgens mij bedoelen W&P met pale malt gewoon bleke mout (pilsmout). D.w.z. niet per se de Pale Ale mout, maar lichte mout. Stel je voor, ze zijn bij de brouwmeester die de auteurs verteld bleke mout te gebruiken. Vertaald dat voor het gemak als pale, 't is maar een gedachte. Maar wel eentje die ik geloof, toevallig  :lessmile: Medestanders  ???  ;D

Herman

Edwin

Ha Herman  :proost:

Ik denk dat je gelijk hebt. Opvallend vaak zijn Angelsaksische recepten met palemout, terwijl de meer europesche recepten met pilsmout zijn (oké, ik generaliseer). ik ben het dus met je stelling eens, hoewel dit weinig met deze thread te maken heeft.

Edwin

JWVG

H Herman,

dat klopt volgens mij niet. Als je in het boek kijkt, zie je dat ze in andere recepten het hebben over 'lager malt', en volgens mij soms zelfs over 'pilsner malt'. Ze maken het onderscheid dus wel degelijk, alhoewel ik met je eens ben dat ze vrij snel naar pale mout grijpen. Overigens denk ik dat je voor zo'n sterke urpils best wat pale mout of lichte vienna mag gebruiken.

:degroeten: JW

Johannes

Bas, bedankt voor het nakijken, de Derek Walsh gids heb ik zelf al, inderdaad een must voor de thuisbrouwer.

Ik neem in 1e instantie het W&P recept als uitgangspunt denk ik, maar dan wel met een drooghop van (Saaz?) en een Wyeast gist van het Walsh recept.

Johannes

Vergelijkbare Topics (7)

4628

Reacties: 82
Gelezen: 22393

26468

Reacties: 74
Gelezen: 28470

42598

Reacties: 18
Gelezen: 1580

22918

Gestart door Kokkebil

Reacties: 18
Gelezen: 6479

42453

Reacties: 54
Gelezen: 4764

1901

Reacties: 1
Gelezen: 2314

36092

Reacties: 6
Gelezen: 2764

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.