Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Belgische Pale Ale- 2e maal

Gestart door William, 13-06-2007 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

William

Begin dit jaar heb ik een Belgische Pale Ale gebrouwen volgens het volgende recept welke ik naar aanleiding van het keuringsrapport van het ONK 2007 wil aanpassen:

Belgium Pale Ale

Recept voor 10 liter:
Start SG:          1.056    Plato:             13.17
Eind  SG:           1.018
Anticipated EBC:          20.2
Anticipated IBU:          27.0
Brewhouse Efficiency:       83 %
Attenuation                     67 %
Wort Boil Time:             90    Minutes
Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 67.2     1.55 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 29.9     0.67 kg.  Viennamout - Weyermann        Duitsland      1.038      8
  2.4     0.05 kg.  Special B (Cara 350) - Dingem België         1.032    350
  0.6     0.01 kg.  Chocolate (Mout Roost 900) -  België         1.030    800

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 40 g.     Saazer                            Whole    2.05  27.0  90 min.

Yeast
-----
Wyeast 1335 British Ale II

Mash Schedule
-------------
Saccharification Rest Temp :  67  Time:  60
Mash-out Rest Temp :          75  Time:   5

Op het ONK scoorde dit bier 74 punten met het commentaar: goed bier / mooie geur / smaak mag iets minder moutig / vol in de mond.

Blijkbaar wordt een Engels gist wel gewaardeerd in een Belgische Pale Ale als je afgaat op de geur. De lage vergistingsgraad van 67% zal ongetwijfeld de oorzaak zijn dat bier wat vol in de mond overkomt. Met een betere vergistingsgraad hoop ik dat het volgende recept iets minder vol wordt.

In het nieuwe recept ga ik de America Ale/Chico gist gebruiken (Wyeast 1056)

Hoe kan ik de bovenstaande moutstort aanpassen om de smaak iets minder moutig te krijgen? Moet ik hiervoor het aandeel Vienna naar beneden brengen? Deze zou een volmondige smaak veroorzaken.

oranjeboombiertje

Er zijn verschillende manieren om de moutigheid terug te brengen. Het lijkt me niet dat het echt nodig is om de vienna te minderen (mag natuurlijk wel). Als je een hogere vergistingsgraad haalt wordt het meteen al minder zoet/moutig. als je warmer vergist wordt het bier ook minder moutig. Je zou ook wat suiker in de stort kunnen doen, dit zou ik overigens niet doen bij zo'n biertje. De keuze is aan jou :brouwen:

:degroeten:
Wesley

William

Suiker toevoegen aan zo'n licht bier lijkt me een te leeg bier op te leveren, vooral als de vergisting nu beter verloopt. Misschien dat inderdaad een betere vergisting al leidt tot minder moutigheid.
Daarnaast zou ik de maischtemperatuur nog iets naar beneden kunnen brengen (65/66 ºC)

Johannes

Als je een andere gist gebruikt, zou ik niet meer aan de moutstort sleutelen. Moutigheid ligt ook aan de gebruikte gist. Klinkt misschien gek, maar kijk maar eens op de site van Wyeast bij smaakprofielen van de diverse gisten. Met de ene brouw je een moutiger bier dan met de andere gist.

William

Citaat van: Johannes op 13-06-2007  21:56 uAls je een andere gist gebruikt, zou ik niet meer aan de moutstort sleutelen. Moutigheid ligt ook aan de gebruikte gist.

Goed punt! De British Ale II zou inderdaad een moutige geur opleveren terwijl de American Ale juist een schoon profiel. oplevert. Niet te veel veranderen dus.

MO

Is de schelde ale gist niet meer verkrijgbaar? Die lijkt me toch bij uitstek geschikt.

William

Hij zal vast wel beschikbaar zijn maar ik heb de schelde gist niet in huis. Trouwens, de American Ale gist heb ik gisteravond gesmacked en is nu al volledig opgebold dus de gistkeuze staat vast!

William

Gisteren heb ik dit biertje gemaakt en daarbij wat meer aandacht besteed aan het spoelen en aan de pH tijdens maischen en koken.

Langzaam spoelen (1 uur) leverde me een totaal extractierendement van 83% op dus spoelen lijkt te lonen.

De pH van de niet gecorrigeerde maisch was 6,22 (we hebben behoorlijk hard water met veel waterstofcarbonaat). Voor het maischen heb ik de pH teruggebracht naar 5,54 (met 7.5 ml melkzuur op 15 l maisch).

Voor het koken heb ik de pH teruggebracht tot 5,18. Na 90 minuten koken was de eind pH 4,97. Wat me tijdens het koken opviel was dat er maar zeer weinig warme breuk was in grote vlokken. De vlokken leken heel erg klein te zijn waardoor ze ook moeilijker te verwijderen waren tijdens het filteren (hevelfilter met fijn kaasdoek en een grover doek daar omheen). Na koken was het bier totaal niet helder. Zou dit ander uitvlokgedrag komen door de lagere pH?

TVERSCH

Ik zou me geen zorgen maken om een troebel bier voor gisting William. Ik heb geen ervaring met het terugbrengen van de pH voor koken, ik meet alleen tijdens maischen, en kom meestal zo rond
de 5,4 uit voor ik naar 75º ga, en meet het dan niet meer.
Wel heb ik vaak een troebele wort, maar na de gisting wordt het bier (meestal) geheel helder, zonder dat ik de boel heb gefilterd.
Wel heb ik vaak een kou-waas, zodra het bier onder de ±7 / 8º komt is het niet meer helder, maar lageren bij deze temp. lost dat probleem ook weer op.

Moet je eens eens West-Malle Tripel koud zetten, heb je hetzelfde effect.

Theo

William

Normaal heb ik na het koken een redelijk heldere wort (als deze nog heet is) terwijl dit nu niet het geval is vandaar dat ik een mogelijke link legde met het aanzuren voordat het wort wordt gekookt. Ik vertrouw er op dat door verdere verzuring tijdens de hofdgisten de eiwitten verder onoplosbaar worden en uitzakken.

William

William

Vandaag heb ik dit biertje gebotteld bij een eind s.g. van 1012 wat een schijnbare vergistingsgraad van 78% betekent. De hele hoofdvergisitng heb ik onder de 20 ºC kunnen uitvoeren (3 dagen). Daarna 8 dagen bij zo'n 15 ºC en nog 3 dagen in de koelkast bij zo'n 8-10 ºC.

De American Ale gist (Wyeast 1056) geeft inderdaad een mooie clean smaak profiel met een zachte smaak. De moutige smaak die het bier in hetzelfde recept met de British Ale II had is nu niet aanwezig.

De volheid van deze versie is veel minder dan van de eerste versie wat ook mede zal komen door de hogere vergistingsgraad. Hierdoor lijkt de hoppigheid wat meer naar voren te komen.

Ik ben benieuwd hoe deze zich verder gaat onwikkelen.

Vergelijkbare Topics (7)

18599

Gestart door Caspar

Reacties: 24
Gelezen: 6133

27648

Gestart door Hoppenbrouwers

Reacties: 10
Gelezen: 5224

6096

Reacties: 29
Gelezen: 9728

41059

Gestart door Gerb

Reacties: 3
Gelezen: 798

12774

Gestart door Oscar

Reacties: 21
Gelezen: 6070

26349

Reacties: 6
Gelezen: 3455

5072

Reacties: 3
Gelezen: 1716

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.