Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Witzenbock

Gestart door JWVG, 03-03-2003 13:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Herman

Citeeren het is erg fijn om te horen dat ik per ongeluk zelfs de gist van HGC (Wyeast 3944) heb gebruikt.

Hoe bedoel je? Omdat de wit klaarblijkelijk met dezelfde gist als GC vergist wordt? Of heb je andere info?

Herman

Edgar

Wyeast zelf zegt dit:

Citeer3944 Belgian Witbier yeast
A tart, slightly phenolic character capable of producing distinctive witbiers and grand cru-style ales alike. Alcohol tolerant.
En  dan kan je bedenken dat Wyeast zich niet rechtstreeks uitlaat over de bronnen van de gist.

Op heel veel andere plekken zijn soortgelijke beschrijvingen te lezen. Ik heb inmiddels ook hier en daar gelezen dat de gist ook dezelfde is als die van Celis White, oftewel, dat Pierre Celis gewoon z'n eigen gist heeft meegenomen toen 'ie naar Amerika ging. Klinkt meer dan logisch.

Verder refereerde JW denk ik naar deze thread, ongeveer halverwege.

Kortom het blijft giswerk maar aannemelijk is het wel. Zal ik eens een mailtje naar de Wyeast medewerker met wie ik correspondeerde proberen?

*edit* mailtje is eruit

ook wel grappig

JWVG

Ha Edgar,

bedankt voor het toevoegen van die verwijzing naar die thread. Zou je me (in een persoonlijk bericht, evt.) eens kunnen uitleggen hoe je dat doet? Dat lukt mij dus gewoon niet  :P .

Ja, zou leuk zijn als je eens polste bij Wyeast. Die opmerking over Grand Cru 'styles' suggereert inderdaad wel wat. Tenslotte is Grand Cru niet echt een stijl, en is de Hoegaarden Grand Cru (voorzover ik weet) vrij uniek. HEt lijkt er dus op dat ze aan dit bier refereren.

JW.

Edgar

Ik heb inmiddels een interessant antwoord. Het gaat me wat ver om dat hier integraal te posten, ik heb het naar JW en Herman gestuurd, en wie het verder nog wil weten moet het maar laten weten.

*edit* Ik zou wel moeten vermelden dat het antwoord van meneer Wyeast er op wijst dat die genoemde 3944 *niet* de Hoegaarden Grand Cru gist zou zijn, maar wel goed zou kunnen werken voor zo'n bier.

MO

JW,

Ik ga zaterdag 5 april dit bier ook brouwen. Ik houd min of meer jouw recept aan. Ik ga geen haver en geen curaçao gebruiken. Ik ben bezig Hoegaarden Grand Cru gist op te kweken. Zondag twee flesjes opgedronken. De activiteit is nog niet zo groot. Alleen als ik schud komt er een schuimkraag die wel een paar uur blijft staan. Geduld nog maar even.
Vragen:
- die 50 ºC heb jij alleen nodig voor je Duitse mout? Ik gebruik Dingemans en Bavaria mout. Of is hij ook nodig voor de vlokken?
- heb jij de tarwevlokken nog geplet? Ik was van plan de hele vlok 15 min op te koken (100 ºC) in water
- is de hopgift niet wat groot voor Hoegaarden Grand Cru?
- Hoegaarden Grand Cru heeft zeker geen kleur van pils, maar is donkerder (ik heb er de laatste week 5 opgedronken). Ik ben van plan 6% 120 EBC mout toe te voegen. Waarom heb jij dit niet gedaan?

Gr
MO

JWVG

Ha die Martin,

Leuk dat je het ook gaat brouwen! Antwoord op je vragen:

- Ik weet niet zeker of je 50C niet hoeft te gebruiken voor jouw mouten. Ik zou het denk ik toch doen voor de zekerheid.

- ik heb de tarwevlokken niet geplet, maar gewoon een paar minuten gekookt.

- ik denk niet dat de hopgift zo groot is. Ik heb de toch wel vrij harde aanwijzingen gevolgd door 1.5 keer zo veel te gebruiken. Het is tenslotte een zwaarder bier, dus mag het wat meer hop hebben voor het tegenwicht.

- alle informatie die ik had duidde op een storting van alleen pilsmout, havervlokken en tarwevlokken, dus geen donkerder mout. Hou er trouwens rekening mee dat er ongeveer 1.5 keer zo veel mout wordt gebruikt als in een pils, dus dat de kleur sowieso ongeveer 1.5 keer donkerder zou zijn, zelfs als je geen donkere mout gebruikt!

Laat maar weten hoe het lukt, mijn bier is nu op 1.016 aangeland, en zal wel bijna gestopt zijn. Hoge verwachtingen!

:degroeten: JW.

MO

Afgelopen zaterdag gebrouwen:

D'n bleke Toren

45%  3.0 kg.  Pilsener mout
6%    0.4 kg   60 EBC mout (van Bavaria)
12%  0.8 kg   Tarwevlokken
30%  2.0 kg   Tarwe mout
7%    500 g    suiker

20 g. Goldings - Pellet   6%  80 min.
20 g Czech Saaz Pellet 3%   80 min.
20 g Czech Saaz Pellet 3%   15 min.
12 g Koriander vers geplette bolletjes (met vijzel), 10 min

Hoegaarden Grand Cru giststarter, zeer actief

19 L ingemaischt 40' op 60C, 35' op 70C.
Vlokken 10 minuten gekookt in 2 liter water

Suiker vond ik nodig omdat voor hopkoken het SG maar 1072 was. Tijdens koelen is er 3 liter koelwater bij het wort gekomen, helaas, blundertje. Ik ga de volgende keer een koelspiraal gebruiken. Als dit maar geen infectie geeft.

Opbrengst nu 24 L met een SG van 1062. Dat wordt niet zo'n sterk biertje, maar dat hoeft ook niet voor een witte.

Zaterdag om een uur of vier klaar. Zondagochtend een flinke vergisting. Een dikke laag schuim tooit het gistvat. Deksel eraf, anders spuit het eruit. Maandag ook nog een hevige vergisting. Nu maar afwachten of nog wat van de HGC hoofdgist over is, of dat ik echt alleen maar afvul gist aan het gebruiken ben.

Gr
MO

JWVG

Na een weekje in de VS ben ik net weer thuis, en natuurlijk meteen bier geproefd! Dit bier is op 1.015 aanbeland, en wel zo ongeveer uitgegist. Nog niet helemaal helder, maar dat verwacht je ook niet van een bier met zoveel tarwe in deze fase. Goed gedaan van de gist! De hop lijkt nog iets te overheersend, maar dat komt wel goed met conditioneren. Nu alleen nog even flesjes regelen....

JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Nog leuke bieren meegebracht uit de states?

Waarschijnlijk heb je ook nog winkel voor brouwartikelen bezocht. Wat heb jij nu meegebracht wat je hier niet kunt kopen?

:degroeten: Jacques

JWVG

Ha die Jacques,

ik moet je op beide fronten teleurstellen. Ik heb me geconcentreerd op werk en wijnproeven, deze keer. Dus op zondag nog een leuke wijn-proef-tour door Napa en Sonoma Valley gemaakt. Wel heel veel bier gedronken, natuurlijk  ;)

Ik had nog wel 2 flessen Star San besteld, maar daar mocht ik dus niet het vliegtuig mee in  :'( . Daar zit namelijk phosphorzuur in, al is het maar in heel kleine hoeveelheden. Heb ik dus weg moeten gooien... Nu ga ik proberen of ze het me per grondpost kunnen toesturen.

JW.

Adrie

Ha Jan Willem,

Is het bier ondertussen gebotteld? Heb je al proefresultaten?

Groeten,

A3

JWVG

H3,

jazeker, is gebotteld en is nu op stoom aan het komen. Dat duurt bij mij altijd wat langer, zeker bij zwaardere bieren, omdat ik nooit gist toevoeg tijdens het bottelen. Echter, ik zal er vanavond weer eens eentje opentrekken. De (nog niet gecarboneerde) fles die ik vorige week probeerde stemde erg hoopvol  :elifant: . Het smaakt, uuhhhhh, als een hoegaarden grand cru zonder bubbeltjes.  ;)

Wordt vervolgd,

JW.

JWVG

Weer eentje opengetrokken, bijna volledige carbonatie. De smaak:  :elifant:  :elifant:  :elifant: . Eindelijk een goed gelukte tripel! Er zijn nog een paar scherpe hoprandjes die iets zachter kunnen, maar het smaakt al heerlijk! Volgens mij komt dit behoorlijk dicht in de buurt van het origineel, ik zal binnenkort eens checken.

Adrie

Ha Jan Willem,

Gefeliciteerd! Ik ben zeer benieuwd naar de ultieme test: het proeven de Witzenbock naast de Grand Cru. Wanneer ga je die test doen? Leuk om te weten dat de witbiergist ook voor zwaardere jongens te gebruiken is.

Groeten,

A3

JWVG

Nou, daar moet ik nog even mee wachten, denk ik. Het is voor de zwaardere jongens vaak beter om ze wat langer op dronk te laten komen (al heb ik het idee dat dat bij tarwebieren wwel meevalt). De ULTIEME test is natuurlijk of het lekker smaakt, maar het zou inderdaad fijn zijn als het ook in de buurt kwam van de Grand Cru.

Ik zal wel eens een paar flesjes meenemen als ik langskom in Arnhem. Dit is volgens mij zonder meer mijn beste bier sinds mijn Blond.

JW.

Adrie

Dan ben ik zeker zeer benieuwd! Lukt het nog om zondag langs te komen, denk je?

Groeten,

A3

JWVG

:elifant: Dit bier heeft, 9 maanden na brouwen, gisteravond de 3e prijs gewonnen op de gildekeuring. De heren keurmeesters gaven 82 punten. Weliswaar wat lager dan mijn eerste prijs van vorig jaar, maar toch nog wel aardig.

Geur en smaak: zwak fruitig, matig hoppig, zwak koriander, matig moutig (mag ook wel voor een volgraantripel). Mondgevoel: zwak mondklevend. Nasmaak: matig alcohol, matig bitter, zwak fruitig, zwak zoetig.

Het rare was, dat ik pas op het laatste moment besloot dit bier in te sturen, als vervanger voor mijn geinfecteerde weizen. Ik zie dit namelijk wel als een lekker bier, maar als een beetje a-typische tripel vanwege alle tarwe, de witbier gist en de matige hop. De bieren waar ik niet veel van verwachtte (deze en de Belgische pale ale) deden het goed, de bieren waar ik hoge verwachtingen van had (pils en Orval) deden het slecht  :nut: .

Adrie

Ha Jan Willem,

Gefeliciteerd met de derde prijs!  :hoera: Zo zie je maar weer dat keurmeesters op heel andere dingen letten dan de brouwer zelf. Maar misschien is het verrassingselement juist wel leuk.

Groeten,

A3

MO

Even een oude koei uit de sloot halen. Ik drink momenteel dit bier. Het is op 5 april gebrouwen. En: hij smaakt nog prima. Ik kom er meestal niet aan toe om bieren zo lang te bewaren, dit is de een-na-laatste. Hop is nog prima aanwezig. Misschien klopt Frans' (maaslandbr) theorie dat hop de eerste drie maanden afneemt en daarna vrij constant blijft. Jacques vindt van niet, maar dit bier geeft hem ongelijk. Hij is echt nog net zo lekker bitter als van de zomer.
Koriander overheerst in geur en smaak. Ik vind dat erg lekker, maar ik kan me voorstellen dat anderen de gift van 12 g op 22 L (vers geplette bolletjes) te overdadig vinden.
En gelukkig geen spoor oxidatie. Je kunt dus gewoon stevig roeren tijdens het maischen, je mag kennelijk je wort van 100 grC vanaf een meter in het gistvat gieten - allemaal geen probleem want nog steeds geen oxidatiesmaak. Misschien moet ik daar nog een jaar op wachten.
Toch wordt het witbier dat ik in maart as gaan brouwen een hele andere...

gr
MO

Jacques

Hoi Martin,

Elke bandweerauto is rood. Elke rode auto is dus een brandweerauto!

Jacques

Na de vorige wat primaire reactie, die vooral betrekking heeft op de opmerking met betrekking tot het ontstaan van de  oxydatiesmaak, nog een tweede reactie.

Ik heb hier op het forum niet onder stoelen en banken gestoken dat ik een liefhebber ben van jonge hoppige bieren. Aan het toevoegen van hop zijn er tweetal aspecten verbonden.
Allereerst de bitterheid. De iso-alfazuren geven aan het bier een bittere smaak. De ervaring van deze bitterheid is voor een stuk tijdsgebonden. De sterke bitterheid van een jong bier wordt gematiger na een paar maanden. Daarna gaat de afname aanmerkelijk langzamer.
Het tweede aspect betreft de hopsmaak. Deze is sterk aanwezig in een jong bier. Door first wort hopping en door dry hopping kun je een bier krijgen met een uitgesproken hopsmaak. Hopsmaak (dus niet de bitterheid) is zeer instabiel en is na een maand of zes nagenoeg geheel uit een bier verdwenen alle moeite ten spijt.

MO

oooooooooooooooooooh, je bedoelt de hopsmaak die niet bitter is. Dat moet je me bij gelegenheid nog maar eens leren want die ken ik niet zo goed. Bedoel je dat een verse Orval niet alleen heerlijk naar hop geurt, maar er ook naar smaakt bovenop een bittere smaak. Ik hoop dat ik snel weer een keer met je kan proeven, Jacques!
gr
MO

Jacques

Hoi Martin,

Eigenlijk had ik in plaats van hopsmaak het moeten hebben over hoparoma! Daarmee wordt zowel de geur (met je neus zonder te proeven) bedoeld als de smaak die je via je mondholte naar je reukorgaan gaat.
Bitterheid als zodanig ruik je niet. Net als bijvoorbeeld zout. Overigens komt de geur die je bij zout kunt waarnemen niet overeen met de zoute smaak. Dit komt volgens mij door de jodiumverontreiniging.
Via je associatiegeheugen is hoparoma gekoppeld aan bitterheid. Anders gezegd als je een hoppig bier ruikt wordt daarbij automatisch een bitter smakend bier verwacht door je hersenen.
Dit soort associaties komen meer voor. Zo brouwde ik een aantal jaren geleden met gist opgekweekt uit Hoegaarden Wit. Diverse personen die dit bier proefden meenden voor 100% zeker te weten dat ze koriander waarnamen terwijl er geen grammetje van dit kruid was toegevoegd.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.