Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Morgen Schwarz brouwen

Gestart door Pieter., 14-04-2007 21:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Pieter.

Omdat de schwarz biertjes die ik van Oscar heb gekregen zo lekker waren ga ik ook aan de schwarz. Ik ga hetzelfde recept hanteren als Oscar alleen met Wyeast German Ale gist, de Amercan lager III was niet beschikbaar bij mijn leverancier. Eigenlijk was het de bedoeling om dinsdag of woensdag te gaan brouwen maar nadat ik de gist gisteren gesmacked had stond het vanmorgen al grotendeels bol, tja de datum op het pakje was 03-07 dus verse gist en met deze temperaturen...  Inmiddels een starter gemaakt van een kleine liter en ik verwacht dat deze morgen wel flink actief zal zijn. Bovendien word het morgen lekker weer dus ga ik buiten brouwen. Half April en al in korte broek buiten brouwen wat wil je nog meer  :dansen:

:degroeten:

Oscar

Pieter,

Zorg dan wel dat je ook op een begin SG van 1052 uitkomt !! Indien nodig na brouwen corrigeren met water of suiker. Lijkt mij leuk om de 2 bieren naast elkaar te proeven, bovengistende schwarz en ondergistende schwarz.

succes met brouwen...ik brouw morgen ook, maar wel binnen, wordt een warme dag... :proost: :proost:

Pieter.

Ik heb het recept gebaseerd op een SG van 1050, ik neem meestal het gemiddelde want de ene keer kom ik hoger uit de andere keer weer wat lager. De mouten heb ik inmiddels al geschroot zodat ik morgen vlot kan beginnen. Mocht het SG lager uitkomen dan 1052 dan vul ik wel aan met suiker, geen idee hoe dit te berekenen, met Promash misschien? eerst maar kijken hoe het gaat morgen en hoe ik uitkom.

Jij ook veel brouwplezier morgen :)

Oscar

Citaat van: Pieter64 op 15-04-2007  00:14 uMocht het SG lager uitkomen dan 1052 dan vul ik wel aan met suiker, geen idee hoe dit te berekenen, met Promash misschien?

Vanaf volgende week kun je dat met BrouwVisie  ;D Maar het zal wel goed gaan, anders stuur je mij ff een pb'tje dan kan ik het voor je berekenen. Mijn compu staat toch die ganze dag aan.. :D :D . Dan moet je het volume en het Eind SG doorgeven en het gewenste SG, kan ik dat zo voor je berekenen. Wil je het sneller moet je dat ff laten weten, dan pb ik je mijn telefoon nummer...kun je bellen als het nodig mocht zijn.. :proost2:

Eduard

Bij het NM2007 was er een brouwer die 1 batch opdeelde in tweeën. Het ene deel werd vergist met een ondergist, dat werd dan Schwarzbier, en het andere deel kreeg een ale-gist mee, dat werd dan een Porter. Op zich wel redelijk afwijkende soorten aangezien Porter nogal chocoladeachtig is en Schwarzbier niet echt.

Oscar

Het verschil tussen een schwarz en een porter is meer dan alleen de gist...Dus waar was die brouwer mee bezig? :D ;D

Pieter.

Zo brouwdag zit erop, ging allemaal wel lekker vandaag en tijdens het brouwen heerlijk kunnen genieten van het weer.

Mijn gistemmer staat nu buiten in een cementbak met water van 15 graden.

Oscar

Citaat van: Pieter64 op 15-04-2007  21:28 uMijn gistemmer staat nu buiten in een cementbak met water van 15 graden.

Hoe koel je dit ? Het wordt morgen ruim warmer dan 20°C ??

Pieter.

Citaat van: Oscar op 15-04-2007  23:49 uHoe koel je dit ? Het wordt morgen ruim warmer dan 20°C ??

Gewoon koud leiding water in de cementbak waar de gistemmer in staat onder mijn carport dus in de schaduw. Ik ga het wel goed in de gaten houden de komende (warme) dagen, het leidingwater uit mijn buitenkraan is 13 graden en mocht de temperatuur wat teveel oplopen ververs ik het weer, later in de week wordt het beduidend koeler dus zal het wat makkelijker te regelen zijn.

RobinB

Doe je verder ook nog iets met het overtollige water? (opslaan of zo?)
beetje zonde anders...

Pieter.

Het valt toch wat tegen een vergisting te regelen zonder thermostaat op wat lagere temperaturen. Tijdens de warme dagen van afgelopen week bleef de temperatuur vrij constant in de cementbak in de schaduw, verschil was ca 2 graden (15 a 17 graden) nu het wat kouder is geworden was de temperatuur behoorlijk gezakt namelijk 11 graden, dus ik heb het geheel weer naar binnen gehaald en momenteel staat het gistingsvat weer op ca 16 graden te vergisten, komende dagen word het weer wat warmer dus alles maar goed in de gaten houden. Probleem is niet dat de vergisting niet goed loopt want het gaat nog steeds als een raket, maar om de temperatuur een beetje constant te houden is toch vrij lastig.

Pieter.

Vandaag overgeheveld, het SG viel wat tegen namelijk 1022 ondanks het zwaar pruttelende waterslot van de afgelopen 5 dagen, vandaag was de actieviteit beduidend gezakt tot minder dan een blub uit het waterslot per minuut. De vergistings temperatuur voor de German Ale gist is toch aardig gehandhaafd op 1 dag na toen de temperatuur even rond de 11 graden kwam. De smaak is wel veelbelovend aangezien de Schwarz van Oscar mij nog vers in het geheugen ligt. Zoetig bitterig caramelachtig en enigzinds een drop smaak. Nu maar even een week lageren op ca 13 graden met behulp van de cementbak, lager zal niet lukken vanwege de komende zomerse voorspelde temperaturen.

Oscar

Citaat van: Pieter64 op 22-04-2007  23:55 uNu maar even een week lageren op ca 13 graden met behulp van de cementbak, lager zal niet lukken vanwege de komende zomerse voorspelde temperaturen.

Pieter,

Indien je vaker van plan bent om ondergistende bieren te maken, kan ik het je aanraden om een 2e hands koelkast hiervoor te kopen (tafel model, zonder vries gedeelte) op marktplaats zijn deze vaak te koop voor ± 50 euro. Dan kun je namelijk lageren op ± 4°C

Pieter.

Hey Oscar,

Ik heb bovengist gebruikt (German Ale) net nog even een artikeltje gelezen over lageren en daar styond dat 15 graden voor bovengisters ideaal is, en dat is redelijk haalbaar nu.

Oscar

Citaat van: Pieter64 op 23-04-2007  12:21 uIk heb bovengist gebruikt (German Ale)

Oh ja.. :verbergen:

Pieter.

Ik dacht dat de hoofdvergisting toch wel voorbij was na 5 dagen intensieve activiteit, gisteren stond het waterslot zo goed als stil, minder dan een blubje per minuut. Maar nu ik heb overgeheveld lijkt de vergisting een 2e leven gekregen te hebben. De temperatuur is 15 graden in de waterbak en het laatst gemeten SG was 1022.

Hopmans

Dit soort foto's zien er allemaal wel spectaculair uit, maar met het oog op infecties wordt
de smaakpolitie hier niet blij van.  :police:

Caspar

Hoi Pieter,

Ik vrees dat je een beetje te weinig head space heb... de German Ale kan zo nog wel rustig een week door blijven gisten. Geloof me hij gaat nog wel door naar de 1012, traag gistje kan ik melden  :-\.

Groet Caspar

MO

Doe nou een slangetje in je stop en voer de gistprut netjes af. Of ben je lambiek aan het brouwen?

EBC

Ja, hier moet je wat aan doen. Dat trekt heel snel vliegjes aan...

EBC

Volgens mij zie ik er al een paar zitten.

Pieter.

Stelletje pestkoppen :)

Dit had ik dus ook niet verwacht, maar goed het is even niet anders. Ik heb wel twee keer het waterslot schoongemaakt en ontsmet en opnieuw in de stop gedaan (wel de stop schoongemaakt eerst uiteraard) morgen zal ik er een slangetje in bevestigen die uitmond onder water uiteraard.

Beetje off topic,

Mijn vrouw had trouwens een fotosessie gemaakt van een van onze honden voor het hondenforum, kort daarna had ik een foto gemaakt van die fles maar per ongeluk had ik deze foto dezelfde naam gegeven als een van de honden foto's. Dus op het hondenforum stonden een paar mooie foto's van een puppy die voor het eerst zwemles krijgt met daar tussenin een fles jongbier met gist overstroming, verbazing alom daar :)

EBC

Citaat van: Pieter64 op 23-04-2007  23:39 uStelletje pestkoppen :)

Maar jij ligt dan ook in de "Vuurlinie"

Pieter.

Vanmorgen heb ik een slangetje aangesloten op de rubber stop in de fles en het uiteinde daarvan onder water in een maatbeker gevuld met water gestopt. Gisting gaat nog steeds in het zelfde tempo door bij een temperatuur van 15 graden. Wat ik me nu afvraag is wat te doen als de gisting ten einde is, kan ik in dezelfde fles lageren of zal ik nog een keer overhevelen om te lageren? Dat zou lastig zijn want ik heb maar 1 20 liter fles, dus dat zou dan 2x hevelen en ontsmetten worden.

Oscar

Pieter,

Niet nog 1 of 2 keer gaan overhevelen, gewoon in diezelfde fles gaan lageren. Geen onnodige risico's gaan lopen, dat zou zonde zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

27434

Reacties: 7
Gelezen: 6228

24760

Reacties: 47
Gelezen: 14941

41769

Reacties: 107
Gelezen: 12262

20364

Reacties: 22
Gelezen: 6868

38115

Reacties: 36
Gelezen: 6983

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.