Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een bierkit voor kriek of toch maar niet?

Gestart door Pieter., 06-03-2007 00:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Pieter.

Ik ben een liefhebber van kriek en framboise bier, eigenlijk behoren ze tot mijn favorieten. Ik heb twee lambieken in de vergisting staan wat uiteindelijk frambozen lambieken moeten gaan worden (en misschien wat geuze) Alleen met dit soort bieren kost het lange tijd voordat je ze eindelijk kan nuttigen. Commerciële krieken zijn behoorlijk prijzig, voor een Liefmans Kriek betaal ik bijna 2 Euro. Dus ben ik op zoek naar een redelijk alternatief wat iets sneller klaar is dan de traditionele lambiek/vruchten bieren. Ik heb al rond gezocht voor Kriek recepten maar ik heb niet veel gevonden, bovendien waar koop je bijvoorbeeld kriekensap?

Dus ik dacht toch eens een poging te wagen met de Brewferm Kriek bierkit, nu moet ik zeggen dat die kits me wat tegenvallen, een onaangename zurige bijsmaak onder andere en meerdere brouwers hebben dit probleem ook las ik. De gist zou de boosdoender kunnen zijn dus als ik het ga proberen ga ik een andere gist gebruiken, maar welke?

Ik heb nog Safale S-04 en Danstar Nottingham in huis, maar dat zijn ale gisten, ik zat te denken aan een witbier gist mede omdat in de Lambic Blend van Wyeast ook witbier gist zit en witbier smaakt toch ook ietwat zurig toch?

Ik zou ook de Lambic Blend van Wyeast kunnen proberen natuurlijk, tja wat is wijsheid...

Iemand suggesties? of iemand die een eenvoudig kriek recept heeft?

BVD

Vriendelijke groeten,
Pieter

Hopmans

Hoi Pieter,

Als antwoord op de topic: Nee, toch maar niet.
Ik heb de nodige ervaring hiermee:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1687.0.html

Mijn idee is dus om het volgende te brouwen:

Pilsmout 70%
Tarwe   30%

Op 23 liter bier:
Zuur
500 ml Blanke natuurazijn(4%) & 10 ml melkzuur(80%)
Toevoegen direct na afkoelen.

20-40 gram goldingshop verouderd in een magnetron gedurende een uur op 100-110 graden.
Toevoegen op einde koken.

20 gram eikensnippers in de lagering.

Een voor mij nog onbekende hoeveelheid Carvan cevitam.

Westmalle of s-04 gist.

:degroeten:

MO

Mijn kriek met alleen azijnzuur (20 liter bier, 5 kg kersen, 1,5 liter natuurazijn) was ook niet slecht maar met Hoppies zurenmengsel krijg je een mooiere complexe kriek.

Ik heb van Liemingbrouwer ook een prachtige kriek geproefd. Een basis blond bier met safale S04 en vergist met echte krieken. Krieken zijn kleine zure kersen, en het bier was prima verzuurd (in lichte mate) door die zure kersjes. Het is niet makkelijk om eraan te komen, maar je zou rond kunnen bellen bij fruithandelaren of en wanneer ze kunnen leveren.

Zo'n Brewferm kit is inderdaad bepaald niet da real thing.

Walter

Hoppie,

Even een vraagje: waarom gebruik je kersen en geen krieken? Krieken bevatten uit zichzelf al meer dan voldoende zuur, waardoor je de azijn en het melkzuur zou kunnen laten vallen.

Groeten,

Walter

Hopmans

Citeereven een vraagje : waarom gebruik je kersen en geen krieken?

Ik gebruik helemaal geen kersen.
Noch krieken.
Ik wil gebruik maken van limonade.
Ooh, je bedoeld de andere topic?
Je kunt bij ons geen krieken kopen.
Dat is de voornaamste reden.
Kersen lukt al niet eens.

Ronnie

Hola!,
Dag Pieter, wel een raar seizoen voor kriek. Maar tje hier zit in de vriezer ook nog een 4 kg echte Noordkrieken te niksen. Wie wil mag ze hebben, dit jaar doet onze gilde toch weer samenaankoop.

Kersen of kriek: er mogen wat kersen bij, maar hou je toch op minstens 6 kg kriek per 10 kg vruchten. 3 kg vruchten per 10 L is meer dan voldoende.
Altijd wat tarwe al dan niet gemout gebruiken, met die 30 % vd storting zit je goed.

Gist: dat is een keuze die beslissend is: Gebruik je een Lambic blend of voeg je Kefir aan je gistcultuur toe, dan kies je voor minstens 2,5 jaar is mijn ervaring. Vergeet niet dat de dextrines  langzaam door de Bret zullen omgezet worden (en die heb je altijd..zelfs al gebruik je een gewone brouwmethode boven een slijmmethode...), dat heeft zijn tijd nodig.

Gebruik je een witbier of weizengist kan je al vlugger genieten, maar het blijft altijd opletten want krieken bevatten van nature vanalles om u op lange termijn te foppen met gushing doordat steeds een beetje brett aanwezig is. Tenzij je alles al binnen het jaar opgesoupeerd hebt...

Verder zit het zo dat alle niet-lambiek kriekbrouwers (en dat zijn de meeste!) hun bier pasteuriseren vóór het op de fles gaat. Alle lambiek dood dus. Diezelfden gebruiken ook MALTODEXTRINE type 8 D.E. om hun bier minder scherp en zacht te maken en aan te zoeten, naast vaak gebruikte kunstmatige zoetmiddelen!! Maltodextrine is een kookadditief dat slechts 4,5% vergistbaar is. Men gebruikt voor ongeveer 4 plato° als kookadditief. Bij amateurs is Brewbody zo een product. U kan het ook vóór bottelen toevoegen indien er geen Brett aanwezig is.

Doet mij aan iets denken: Ik zal voor Jacques een 10tal bladz uit Brouwcursus van 1948 (nog in oude spelling, leuk..) inscannen. Hij zou die TIF files dan op het web kunnen zetten. Het is van de brouwerijschool St-Lieven te Gent en bespreekt uitvoerig de ambachtelijke bieren. Auteursrechten zullen allicht verstreken zijn, men zal blij zijn dat zoiets nog belangstelling heeft..

Ronnie.

Oscar

Citaat van: Lobosbrouwer op 06-03-2007  10:10 uDoet mij aan iets denken: Ik zal voor Jacques een 10tal bladz uit Brouwcursus van 1948 (nog in oude spelling, leuk..) inscannen. Hij zou die TIF files dan op het web kunnen zetten. Het is van de brouwerijschool St-Lieven te Gent en bespreekt uitvoerig de ambachtelijke bieren. Auteursrechten zullen allicht verstreken zijn, men zal blij zijn dat zoiets nog belangstelling heeft..

Kun je ze dan ook in PDF formaat inscannen ? die zijn iets meer algemeen en kunnen door de meeste mensen wel gelezen worden. Tiff plaatjes zijn wat lastiger, en vaak ook groter..

Ronnie

Citaat van: Oscar op 06-03-2007  10:31 uKun je ze dan ook in PDF formaat inscannen ? die zijn iets meer algemeen en kunnen door de meeste mensen wel gelezen worden. Tiff plaatjes zijn wat lastiger, en vaak ook groter..
Heb ik net gedaan Oscar, HELAAS, er blijkt iets mis met de scanner, in 't midden van elk blad een dikke witte gestreepte veeg, maar geen nood! ik heb ze nog als gecomprimeerde JPG van vroeger, blad per blad, ik denk dat iedereen dat kan openen, eventueel kan iemand die JPEGS omzetten naar één PDF document.
Kijk, ga ze nu binnen de 5 minuten naar Jacques doorsturen wan de file zal te groot zijn om hier bij te sturen. U mag me ook dadelijk een persoonlijke mail sturen dan komt ge op de CC of BCC.

Walter

Citaat van: Hoppie op 06-03-2007  09:27 uJe kunt bij ons geen krieken kopen.
Dat is de voornaamste reden.
Kersen lukt al niet eens.

Hoppie, bij ons ook niet of toch moeilijk. Maar je kan wel een kriekeboom in je tuin zetten. Deze blijft redelijk klein en geeft je meer dan voldoende krieken om je ding mee te doen. Je moet dan om zoek naar de "noordkriek" variëteit.

Ik heb er net zelf eentje in de tuin geplant waar ik binnen een jaartje al een oogstje van verwacht.

Hopmans

Dat is inderdaad een goed idee Walt.
Ik ga gelijk eens kijken op het net.

:proost2:

Pieter.

Bedankt voor de tips allemaal  :proost2:

Ik ga Hoppie's bovenstaande recept maar proberen een dezer dagen. Alleen wanneer voeg je de Carvan toe, na de hoofdvergisting in het zelfde gistvat of in de lagerfles? Geen idee of er namelijk vergistbare suikers in Carvan zitten?

Ow, en welk maischschema zal ik gebruiken?

En hoelang lageren/rijpen op fles?

En even een dwarsstraat. Ik zie dat vele van jullie Westmalle gist gebruiken opgekweekt uit een flesje, ik doe dat ook  ;) maar maakt het eigenlijk uit of het afkomstig is van een Dubbel of Tripel?

Vrg,
Pieter

Oscar

Westmalle gist is in de dubbel en tripel gelijk  ;) Dus het maakt niet uit, uit welk flesje je deze haalt.

Hopmans

CiteerAlleen wanneer voeg je de Carvan toe, na de hoofdvergisting in het zelfde gistvat of in de lagerfles?
Ik denk dat einde hoofdgisting het beste is.

Als maischschema kan je het beste een droog schema doen.

10 min 55 gr
40 min 62 gr
30 min 73 gr
01 min 75 gr

Je moet maar even in het klein een carvan cevitan mengen met een pils bijvoorbeeld.
Dit om er achter te komen wat de verhoudingen zijn.

Edwin

Ik kon gewoon krieken bestellen bij mijn groentenboer. Alleen verkrijgbaar tijdens de oogstperiode. Dat is zo rond juli (beetje afhankelijk van het weer). Verder zijn er bij fruitkwekers vaak verschillende soorten kersen te krijgen, waaronder ook zure. Daar heb je alleen in maart niets aan.

Edwin

Walter

Krieken (oftewel morellen) kan je inderdaad meestal bij de fruitboer krijgen in de oogstperiode rond juni-juli. Het gaat dan vaak om Poolse import maar dat maakt niet uit, naar het schijnt worden deze evengoed gekocht door de grotere kriekbrouwers.

Wat je wel kan, als je je eigen boom hebt, is de krieken bij het oogstseizoen invriezen waarna je er een heel jaar gebruik van kan maken.

:denken: Eigenlijk kun je je afvragen of je er ineens geen soort confituur van kan maken, of stroop, die je daarna gedoseerd in je brouwsels kan gebruiken. Maar dat is speculatie natuurlijk...

Pieter.

Bedankt voor het maischschema Hoppie.  :)

Toevalig was ik van plan op een dubbel te gaan brouwen dus ik was al bezig met een giststarter van Westmalle al ga ik deze dan gebruiken voor het snelle fruitbier, hopelijk is de starter morgen of overmorgen klaar voor gebruik. Het word dus een frambozen bier, mijn vrouw heeft vandaag nog Carva frambozen en azijn gehaald, melkzuur had ik nog. Mijn planning is als volgt: nadat de hoofdvergisting voorbij is gooi ik een bepaalde hoeveelheid frambozen sap in het vat waar de hoofdvergisting heeft plaats gevonden, ik wacht dan of er eventueel een nieuwe vergisting op gang komt vanwege de eventuele vergisbare suikers in de Carva, daarna lager ik op fles met eikenhouten snippers erin gedurende een maand. Daarna bottelen en nog eens een maand wachten, en daarna maar proeven en kijken wat het is geworden. Morgen ook eens kijken naar de hoeveelheid sap per liter, Ik ga dat uitproberen met een pilsje en sap toevoegen totdat het aangenaam smaakt, maar mocht er toch vergisbare suikers in de Carva zitten zal het bier minder zoet gaan smaken, maar goed te weten voor de volgende keer dan.

Voor mijn wat meer serieuze lambieken wil ik wel echt fruit gaan gebruiken, hopelijk volgende week tijd om naar Intratuin te gaan om wat frambozen struiken/stekjes te kopen al zal de opbrengst het eerste jaar niet veel voorstellen.

Er zit trouwens bij mij in de buurt een fruitteler die in de zomermaanden adverteert met oa aardbeien, misschien heeft hij ook wel frambozen of zure kersen te koop.

Genoeg om uit te zoeken dit jaar dus. :)

Vriendelijke groeten,
Pieter

Hopmans

CiteerVoor mijn wat meer serieuze lambieken wil ik wel echt fruit gaan gebruiken
Inderdaad.

Dit is een mooi bier voor tussen de serieuze lambieken door.
Alhoewel de grote jongens dit ook doen.
Limonadelambiek met als hoogtepunt oude lambieken.

Ik zit er aan te denken om dit bier binnenkort ook te gaan maken voor de zomer.  :lekkerbier:

Walter

Wel mannen, jullie hebben me zin gegeven om binnenkort ook een poging in die richting te wagen!

Wel ga ik diepvriesframbozen gebruiken die je hier in de colruyt kan kopen. Ik laat deze  ontdooien in de magnetron en gooi ze bij het gistende bier na een week. Dit zou de gisting moeten heropstarten en zorgen voor de delicate frambozensmaak in het bier.

Of kunnen we misschien beter eerst sap van de frambozen maken en dit toevoegen aan het bier? Dit zou een hoop geknoei vermijden bij het uiteindelijke overhevelen naar de lagertank.  :denken:

Edwin

Ik zou de frambozen pas bij de lagering toevoegen en een redelijke lageringstermijn in acht nemen. Volgens mij duurt het wel even voordat alle smaakcomponenten van frambozen zijn opgenomen door het jongbier. Door ze tijdens de hoofdgisting toe te voegen verlies je juist weer veel smaakcomponenten, omdat deze door de vergisting worden 'weggeblazen'.

Sap toevoegen kan ook, maar ik vermoed dat de meeste smaak juist zit in het vruchtvlees en niet in het sap. Je zult dus heel wat meer sap moeten toevoegen als je hetzelfde resultaat wilt bereiken als met hele vruchten. Ik zou de frambozen niet ontdooien in de magnetron, maar gewoon laten ontdooien. Waarom de kans lopen op gekookte frambozen?

De troep bij het hevelen valt wel mee hoor. Houd wel rekening met extra verlies van bier.

Edwin

MO

Bij ontdooien in de magnetron heb je ze wel redelijk steriel gekregen (dit is nu serieus bedoeld). Mijn kersenbier komt ondanks maanden vergistingstijd toch uit de fles zetten, dat zou best kunnen komen door gist dat op het fruit zat. Ik had mijn kersen alleen met warm water afgespoeld.

Walter

Edwin, na een week kan je toch niet meer van hoofdgisting spreken volgens mij. Bij mijn, beperkte, weten duurt die een dag of 3 - 4 waarna je overgaat naar een rustigere fase. Het is op dat moment dat ik de frambozen (of het sap) zou toevoegen.

Let wel, we spreken hier van een gewone vergisting, niet van een lambiekvergisting.

Wat de smaak betreft: die zit wel degelijk in het sap volgens mij. Als je het vruchtvlees mee gaat vergisten, wat in de wijnmakerij ook wel pulpgisting noemt, ga je ook de tannines en looistoffen in je bier krijgen en dit ten koste van fruitigheid. Ik zou dus eerder geneigd zijn om te opteren voor het sap dan de hele vruchten erin te gooien. Bovendien kan je het sap mooi even pasteuriseren hetgeen infectie met wilde gisten voorkomt.

MO

De kriekbrouwers zweren er juist bij dat ze volledige kersen meevergisten. De professionals dan he!

Walter

Weet ik, maar kriek wordt ook bepaald door een bepaalde rinse smaak die je juist krijgt door de tannines die zich in de vrucht bevindt. Volgens mij zou je dit niet in een framboise bier mogen terugvinden.

Let op, de bedoeling was ook niet om een kriek-lambiek of framboise-lambiek te brouwen maar wel een snel-klaar variant ervan. Trouwens, volgens mij wordt er bij de professionals ook meer en meer met geconcentreerd sap gewerkt en niet langer met hele vruchten.

Adrie

En vergeet ook de invloed van de pitten niet. Die geven een beetje een amandel-achtige smaak.

RobinB

Citaat van: WaltdeBrouwer op 07-03-2007  11:56 uLet op, de bedoeling was ook niet om een kriek-lambiek of framboise-lambiek te brouwen maar wel een snel-klaar variant ervan

Zou je dan niet beter/handiger het "Hoppie recept" kunnen nemen, maar dan bottelen met sap, ipv dit toevoegen tijdens lagering?
Dus een tarwebier met de zuren naar smaak en dan bottelen met een goede kwaliteit frambozen limonade/sap in hoeveelheid afgaande op de benodigde hoeveelheid bottelsuiker.
(er zit best veel suiker in de limonade)
Hiermee ben je snel klaar (4-6wk?) en behoud je veel van de frambozen aroma's vanwege de late toevoeging...  :idea:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.