Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Super pilsener

Gestart door oranjeboombiertje, 10-01-2007 22:00 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

Al een hele tijd zie ik elke keer weer spullen in mijn (oranjeboom)verzameling staan van Super pilsener. De meeste van deze spullen zijn oud want dit biertje wordt al bijna 10 jaar niet meer gebrouwen. Uit nieuwsgierigheid ben ik een gaan zoeken op internet maar kan eigenlijk niet veel vinden. Ik weet ook niet welke biermerken allemaal een super pils hebben/ hadden. Is er misschien iemand weet wat er nu zo bijzonder is aan een super pilsener?

:degroeten:
Wesley

Gerb

Volgens mij is een Super pilsener een pils met wat meer alcohol (6%) en een wat hogere bitterheid.

MO

Kennelijk niet. Ik heb op Harrie Pinkster zijn site gekeken (link, ga naar Nederland en zoek de S). Het waren allemaal bieren van 5%. Harries verzameling is tamelijk compleet, maar Oranjeboom super pilsners staan er niet op.

Marr heb je er zelf wel eens eentje geproefd?

oranjeboombiertje

Helaas heb ik er nooit een geproefd, dat was voordat ik begon met bier drinken. Vandaar ook mijn vraag.

Wesley

oranjeboombiertje

CiteerORANJEBOOM ROYAL               ORANJEBOOM ROTTERDAM      SUPERPILS
ORANJEBOOM ROYAL 90           ORANJEBOOM ROTTERDAM      SUPERPILS

Dit vond ik op de site van Harrie Pinkster. Oranjeboom royal is de naam van het super pils geweest vanaf de jaren 80.

Wesley

pinkgron

klopt helemaal, Royal was het type superpils van Oranjeboom
Als merknaam is superpils door meerdere brouwerijen gebruikt:
Super Pils - Anker Brouwerij 
Super Pils - Bavaria
Super Pils - Phoenix
Super Pilsener - Dommelsche Bierbrouwerij
Super Pilsener Bier - Bavaria
bovenstaande info komt van http://www.bieretiketten.nl/divfiles/merk-S.php

In mijn verzameling, http://www.pinkgron.nl zit niet een van deze bieren omdat ik het niet heb gedronken.

vriendelijke groet
Harry Pinkster

Oscar

Leuke verzameling Harry.Tsjonge wat heb jij al veel biertje geproefd, terwijl ik langzaam naar de 1000 kruip met mijn digitale bier encyclopedie. Maar ja ik ben er dan ook pas 4 jaar mee bezig.... :biersmile:

Caspar

Ik las gisteravond in de PINT dat er weer een sterk ondergistend bier terug op de markt gezet wordt door Oranjeboom.

MO

Ach, Oranjeboom is overdreven. De brouwerij in Breda is gesloten en afgebroken en volgens mij verdwijnt het pils ook langzaam. Typisch dat Inbev toch nog wat in de naam ziet.

oranjeboombiertje

Inbev ziet helemaal niks in de naam van Oranjeboom, ze maken het kapot. Ze gaan alle Oranjeboom cafe's langs om te vragen of deze alsjeblieft willen overstappen op een ander merk (Dommelsch, Hertog Jan, Jupiler). Ze hebben de brouwerij natuurlijk niet voor niks gesloten, het was een van de grotere van Nederland.

Wesley

Gerb

Met alle respect oranjeboombiertje, maar vond/vind je Oranjeboom pils nou zo'n geweldig pils? Ik weet van vroeger dat ik het gewoon een laf pils vond, beetje zoetig, weinig hop. Met andere woorden waarom ben je fan?

oranjeboombiertje

Ik vind Oranjeboom absoluut geen laf pils. Het is vol van smaak, moutig, en lekker bitter. Ik verzamel zelf ook alles van de brouwerij, vandaar ook mijn forumnaam. Ik vind Oranjeboom het beste Nederlandse pilsje. Heineken of amstel bijvoorbeeld vind ik pas laf pils. Maar uiteraard verschillen smaken  ;)

Wesley

pinkgron

Volgens mij kun je toch ook om een andere reden geinterresseerd zijn in Oranjeboom?
Ik verzamel alles van Barbarossa, een gesloten brouwerij in Groningen die werd overgenomen door Oranjeboom
Ik daarom ook een aantal Oranjeboom items in huis
Ook geen liefhebber van het bier, maar wel van de historische waarde de de brouwerij heeft gehad
(vooral van voor alle overnames en dan in het bijzonder Barbarossa en iets mindere mate Oranjeboom)

oranjeboombiertje

Natuurlijk kan dit, maar gezien het feit dat ik Oranjeboom verzamel ben ik ook een fan van het pilsje. Oranjeboom heeft in de jaren 60 inderdaad verschillende brouwerijen overgenomen waaronder Barbarossa. Ikzelf verzamel alleen alles van Oranjeboom.

Wesley

Herman

Oranjeboom en Jupiler zijn de enige tapbieren die ik bewust mijd, ik krijg er al snel hoofdpijn van. Dat anderen daar wellicht geen last van hebben zegt op zich niks (ben wat fijngevoelig voor een bepaald fuseltje o.i.d.?). Maar ieder zijn meug!

Ik heb nog wel een oud glas voor je met Oranjeboom, ZHB en Barbarossa er op, voor het geval je die nog niet hebt (Harry wel).

oranjeboombiertje

Dat glas heb ik al, maar bedankt voor het aanbod.

Wesley

René K

Citaat van: Herman op 11-01-2007  21:47 uOranjeboom en Jupiler zijn de enige tapbieren die ik bewust mijd, ik krijg er al snel hoofdpijn van.

Volgens mij wordt oranjeboom door veel mensen hier in het noorden gemeden. Het staat inderdaad bekend als echt hoofdpijnbier... Ik kan me echter niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een oranjeboom pilsje heb gehad.

Oscar

Citaat van: Rene F&B op 11-01-2007  22:39 uIk kan me echter niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een oranjeboom pilsje heb gehad.

De enige keer dat ik pils drink is op vrijdag aan het einde van de werkweek omdat mijn baas niets anders inkoopt. Eigenlijk uit pure armoede dus. Eigenbrouw hoef ik niet mee te nemen, want bij sommigen heerst het gevoel, "wat ik niet ken dat drink ik niet", meer bier voor mij dus.

oranjeboombiertje

Maar om weer even terug te komen op het topic. Weet iemand wat er nu zo anders is aan een super pils, Behalve dat hij wat meer alcohol heeft en wat bitterder is?

Wesley

Vergelijkbare Topics (7)

5866

Reacties: 51
Gelezen: 18425

15927

Gestart door Hopmans

Reacties: 52
Gelezen: 17052

20924

Reacties: 12
Gelezen: 3657

630

Gestart door Adrie

Reacties: 98
Gelezen: 38262

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.