Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pompoen bier

Gestart door Gerb, 30-10-2006 19:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Morgen is het Halloween en ik zag 2 weken terug pompoenen bij de supermarkt liggen, dus toen kreeg ik het idee om daar iets mee te doen. Volgens mij zijn niet alle pompoenen eetbaar, dus ik heb biologisch geteelde gekocht.
Ik heb nog nooit een pompoenbier gedronken, dus ik moet maar afgaan wat ik lees. Op het internet staan redelijk wat Pumpkin Ales, natuurlijk voornamelijk in Amerika, die gebruiken vaak ingeblikte pompoen.

De pompoenen
Aangezien mijn pompoen vers was, moest er nog het een en ander aan voorbereiding aan vooraf gaan. Eerst de pompoenen open gesneden en ontdaan van de pitten. In alle recepten wordt er melding gemaakt van het garen in de oven, de temperaturen en tijden lopen hier uiteen. Ik heb 1 uur bij 200°C aangehouden. Het vlees was hierna veel zachter geworden en ik heb dit met een staafmixer kleiner gemaakt (zie foto).

Mout
De moutstort is in de meeste gevallen een standaard blond bierrecept, waar vaak nog wat melasse of kandijsuiker aan toegevoegd wordt. Ik mik hiermee op een SG van 1050. Dat is dus zonder eventuele extra suikers van de pompoen.

pilsmout2,40 kg  83,3%
tarwemout0,18 kg  6,3 %
caramunich0,15 kg  5,2%
bruine bastersuiker0,15 kg  5,2%

Maischschema 75 minuten op 65°C
De pompoen heb ik meegemaischt, dit is blijkbaar de meest gangbare manier blijkbaar. Ik had 1850 gram pulp wat niet echt fraai rook, meer naar een kruising tussen rauwe aardappel en radijs. Dus dat meemaischen was misschien geen slecht idee. Later dacht ik dat er natuurlijk ook zetmeel en allerlei "filterblokkeerders" in zouden kunnen zitten, die met het maischen afgebroken worden. Ik heb 75 minuten gemaischt vanwege de pompoen, de afloop van het maischen was redelijk troebel. Ik had misschien wat lager in moeten maischen i.v.m. de afbraak van deze troebels.

Hop
De hop is niet echt een belangrijke smaakfactor in dit bier. Natuurlijk zijn er Amerikanen die er een Imperial Pumpkin Ale van maken, maar het is niet echt de bedoeling. De Crystal lag te schreeuwen in de vriezer om gebruikt te worden. Leek me wel een aardige combinatie.

Magnum15.2%8 gr60 min24,2 IBU
Crystal3.5 %10 gr10 min1,4 IBU

Kruiden
De kruiden in een pompoenenbier zijn nogal smaakbepalend en moeten de indruk geven van een pumpkin pie. Blijkbaar een taart-iets wat met Halloween gegeten wordt en waar veel kruiden in gebruikt worden. Ik huiverde vooral nogal van de nootmuskaat, maar ik heb voor de vorm een superklein mespuntje er ingestrooid. Verder vond ik het opvallend dat er flink wat kruiden al bij het begin van het koken toegevoegd worden. Overigens zijn onderstaande kruiden maar een fractie van wat er in de US wordt gebruikt.

nootmuskaat1 mespuntje60 min
kaneel1 pijpje60 min
kruidnagel1 stuk60 min
kardemom1 pitje5 min
kruidnagel1 stuk5 min
kaneel1 pijpje5 min

Gist: US-56
Begin-SG: 1056

Adrie

Leuk en interessant! Met al dat kruidengeweld zul je van de pompoen waarschijnlijk weinig proeven. Hoeveel heb je gebrouwen.

Gerb

Ik heb 13 liter overgehouden, mooi getal past goed in het Halloween sfeertje  >:D

De kruiden zullen inderdaad wat overheersen, maar dit past denk ik wel in een eindejaarsbiertje.

Drents Hopbier

Citaat van: Gerb op 30-10-2006  19:42 uIk heb 75 minuten gemaischt vanwege de pompoen, de afloop van het maischen was redelijk troebel. Ik had misschien wat lager in moeten maischen i.v.m. de afbraak van deze troebels.
Nog wel een jodiumtest gedaan?

Hopbier

Gerb

Ja, die was negatief.

Edgar

Het is schijnbaar een heel gangbaar bier in de VS, pompoenbier. Het klinkt eerlijk gezegd niet lekker. Maar dat klinkt worteltjestaart ook niet, en die is toch soms heerlijk.

Goed plan om de hoeveelheid specerijen te 'limiteren', al lijkt het me nog een aardig geurfestijn te zijn. Hoe smaakte het wort?

Gerb

Het wort smaakte vooral naar kaneel en kruidnagel, maar niet echt overheersend en natuurlijk zoet. Door de zoetheid wordt het kruidige nu nog wel overschaduwd, dus na de hoofdvergisting zal het kruidge sterker overkomen.

MO

De (smerige) pumpkin ale die ik een paar jaar geleden in Boston heb gedronken, smaakte alleen maar naar speculaas kruiden. Weer een leermoment, ik wist niet dat er echte pompoenen in gingen. Heb je op internet iets kunnen vinden over de samenstelling van pompoen (zetmeel, suikers, vezels etc).

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 31-10-2006  09:21 uHeb je op internet iets kunnen vinden over de samenstelling van pompoen (zetmeel, suikers, vezels etc).
Zie http://www.xquis.com/products/_nl/pompoen.htm

Hopbier

MO

91% van een pompoen is water volgens Hans' link. Dat lijkt me wat overdreven. En als het al waar is, dan heeft brouwen ermee weinig nut lijkt me. Er zal toch veel meer zetmeel inzitten?

Gerb

Het vochtgehalte is niet heel anders dan andere vruchten, die bestaan meest ook uit 85-90% vocht. Er zit wel een verschil tussen koolhydraatgehaltes, maar dit ontloopt elkaar ook niet erg. Pompoen heeft bv 7 gram koolhydraat, perziken 8,7 gr., appel 11,8 gr. en kersen 10 gr.

Het punt dat er weinig zetmeel in zit is volgens mij ook niet echt een goede, het wordt tenslotte toegevoegd vanwege de smaak en niet voor vergistbare suikers. Althans zo heb ik het niet bedoeld.

Herman

Hoi Gerb,

Hoe staat het er voor met je pompoenbier? Ik heb enkel van -Hans- wel eens een pompoenbier geproefd (ten minste, dat was het geloof ik).

Gerb

Ik heb het bier afgelopen zaterdag geproefd en het was een groot verschil in smaak met toen het 3 weken op fles zat. De kruiden, vooral de kruidnagel en de kaneel, komen redelijk sterk naar voren. Van de pompoen is erg weinig, eigenlijk niets, te merken. Als je het weet, zou je misschien wat van de smaak mee kunnen krijgen, maar het is verre van overtuigend. Het bier is niet echt goed gelukt dus, maar het is ook gewoon niet echt lekker. Voor mij geen pompoenbier meer in de nabije toekomst. De eerst komende bieren worden gewoon weer mout, hop, water en gist.

Gerb

O ja, ik heb hier de Punkin' Ale van Dogfish Head staan, daar ben ik ook erg benieuwd naar de pompoensmaak.

Gerb

Zojuist nog maar eens een pompoenbier geopend en ik was verrast door de geur die echt wel lijkt op de geur van pompoen. Dit is wel een lekkere geur en in combinatie met de kruiden die niet zo sterk zijn is dit wel een goed bier geworden. In de smaak komt de pompoen heel licht terug, maar je proeft wel dat er iets aparts ingemikt is. De bitterheid is wel vrij strak ondanks de 25 IBU, wellicht dat de kruiden nog wat aan bitterheid toevoegen, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat het bier veel bitterder dan 25 IBU smaakt. Ik moet snel die Punkin' Ale maar eens gaan drinken. Ik ga hem nu in de koelkast zetten.

Vergelijkbare Topics (7)

35986

Reacties: 8
Gelezen: 1981

24102

Reacties: 9
Gelezen: 3756

6287

Gestart door Sjaak

Reacties: 9
Gelezen: 6066

39432

Reacties: 17
Gelezen: 3470

10734

Reacties: 85
Gelezen: 23601

43291

Reacties: 3
Gelezen: 834

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.