Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ondergistend Blond bier.

Gestart door BuBS, 10-09-2006 18:09 u

Vorige topic - Volgende topic

BuBS

Vorig jaar in december een ondergistend blond bier gebrouwen, in de trend van de Christoffel Blond.
Het werd een prachtig bier, maar helaas te weinig Christoffel en iets te pilzig.

Nu ga ik het nog eens proberen, nu met munchener en cara-hell 25 in de stort en iets hoger begin SG.
Hier het recept voor 10 L

Begin SG 1055
       EBC 14.7
       UBU 40

1.90 kg pilsmout
0.31 kg munchener
0.06 kg Cara-hell 25

15.5 gr Hallertau Perle 7.6 % FWH
6.25 gr Santiam 5.8 % FWH
3.2 gr Santiam 5.8 % 15 min

Gist, de White Labs WLP 830 ( German Lager ) is de zelfde gist als de Wyeast 2124 Bohemian lager
De Santiam is een soort super Tettnanger.
Ik ga het maischschema gebruiken van 25 min op 60°C en 20 min op 70°C en ik ga niet spoelen.

Wat vinden jullie ervan ?

Gr BuBs

Edgar

Ik zie dat je dezelfde gist gebruikt als in de vorige poging. Als die niet Christoffelig genoeg was, zou je dan geen andere gist proberen? Je zou de brouwerij kunnen bellen, of je een beetje van hun gist mag gebruiken bijvoorbeeld.

BuBS

HI Herman,

Ik denk dat de gist wel ok is. Maar het vorige recept was qua moutsamenstelling te pilzig.
Vandaar nu met munchener en een beetje cara hell.

Gr Kees

BuBS

Gisteren gebrouwen, alles goed verlopen. Enkel was het rendement wat lager, ik had gehoopt om op 1056 uit te komen, maar het werd 1052. Gisteravond om 18.00 de giststarter toegevoegd ( 2 liter en 2 dagen continu belucht met 9 gr Fermaid en 0.3 gr Cervomyces ) De starter toegevoegd op 20°C en vanmorgen in de koelkast gezet op 11°C.
Toen ik vanmorgen in de brouwerij keek,trof in onderstaande troep aan, alles schoon gemaakt en in de koelkast gezet met koude handdoeken er omheen, om de boel zo snel mogelijk terug te koelen.
In de koelkast gaat het schuimen gewoon door.

Gr BuBs

Edgar

Spectaculaire vergisting, wat natuurlijk niet erg vreemd is bij een ondergister op 20° en zo'n voorbeeldige starter. Let op: koude doeken (ik neem aan dat ze nat zijn) hebben alleen zin als je er flinke ventilatie op zet! Nu isoleren ze eerder dan dat ze helpen met koelen! Als je een ventilator in je koelkast zet heeft het zin, maar dan is het ook weer niet nodig want die koude lucht actief langs je vat doet al een hoop.

Misschien hoef ik je niet te vertellen dat als je bier 20° was, en nu zo enorm actief is, dat het lastig zal zijn om het terug te koelen als je de koelkast maar op 11° zet. Sowieso wordt je bier (ik vertel het nog maar een keer) in de actieve fase gemakkelijk een graad of 3-4 (afhankelijk van het soort vat en de grootte) warmer dan de omgeving. Doeltemperatuur is dus voor jouw bier momenteel 14-15°, en dan moet het daar eerst nog komen. Je bent dus straks al twee dagen volop aan het vergisten voordat je in op echte ondergistings-temperaturen belandt. Ik weet niet meer hoe fruitig Christoffel is, maar een strak-clean bier zal het vermoedelijk niet worden. Deze gist geeft volgens Wyeast overigens dan nog altijd goed bier, dus geen man overboord.

Ik wil maar zeggen, dat als je een typische ondergister wilt brouwen, het waarschijnlijk een betere strategie is om iets te koud te beginnen en de temperatuur langzaam te verhogen, dan te proberen een exploderende vergisting met te weinig middelen te remmen. Ook de gist zal daar vermoedelijk beter op reageren.

Terzake: Wat geeft die temperatuurstrip nu aan?

BuBS

Hi Edgar,

De temp is nu 17°C.
Deze manier van vergisten wordt geadviseerd door White Labs, de gist inzaaien op 20°C en als de hoofdgisting begint terug koelen naar 11°C met een max van 12 graden per 10 uur.
Deze manier geeft geen fruitigheid aan het bier. Natuurlijk kan je gist ook inzaaien op 11°C, maar duurt het erg lang ( tot 72 uur ) voordat de vergsiting begint en de vergisting duurt erg lang.
Mijn vorige bier was absoluut niet fruitig, maar juist erg clean en moutig.

De hevige vergisting is nu voorbij en heb nu het vat goed schoon gemaakt, er komen heerlijke ondergist/hop geuren uit het waterslot, hmmmmmmmmmm
Wat wel jammer is, is dat er 2 liter kostbaar bier uit mijn waterslot is gelopen.

Gr Kees

Edgar

Ik weet dat het ook wel word aangeraden door gistverkopers, en dat het veel wordt toegepast, zo heb ik het ook wel gedaan. Ik wil erop wijzen dat het voor ons met koelkasten en plastic vaten onhandig is, soms op het ondoenlijke af, om een gistend vat bier van 20° terug te koelen naar 10-11°. Koelkasten zijn nu eenmaal (vergeleken met Coolfermenters... :P ) niet erg effectieve koelinstallaties. Het alternatief (zoals ze het trouwens bij Pilsner Urquell doen en zoals meneer Wyeast (daar is 'ie weer) Logsdon het aanraadt, nl. langzaam stijgen van temperatuur, geeft weliswaar een grotere lag-time (en meer gist vereist) maar biedt meer controle. 72 uur lag-time is overdreven lang, (mijn bokje was binnen 12 uur bezig op 9,5°). De totale vergisting duurt inderdaad wel langer.

Ander voordeel is dat je de gist niet blootstelt aan voor de gist oncomfortabel snelle (hoewel nog altijd niet snel genoeg in dit geval) temperatuursveranderingen.

Ieder z'n meug, maar als ik een ondergister wil brouwen zou ik die toch graag niet meer dan 24 uur boven de 15 graden hebben.

Drents Hopbier

Citaat van: BuBS op 15-09-2006  17:18 uGisteravond om 18.00 de giststarter toegevoegd ( 2 liter en 2 dagen continu belucht met 9 gr Fermaid en 0.3 gr Cervomyces ) De starter toegevoegd op 20°C en vanmorgen in de koelkast gezet op 11°C.
Toen ik vanmorgen in de brouwerij keek,trof in onderstaande troep aan,
Op de 1e foto is te zien dat het vat wel erg vol zit.

Hopbier

MO

Kees, spectaculair gezicht! Leve de heftige vergistingen. Twee vragen:

1. bij welke temperatuur heb je de giststarter gemaakt
2. waarom is dit niet gewoon een urtyp pils?

BuBS

De temp is nu 13°C en het sg is 1016.
Het vat was deze keer te klein, mijn vorige ondergister was helemaal niet zo actief, dus durfde ik het wel aan.
Blijkbaar was mijn gistmanagment wat beter als de vorige keer, dus de volgende keer toch maar weer in het echte hoofdgistingsvat ( 60 L ) of gewoon eens proberen om de gist in te zaaien op 10 °C  en op deze temp te laten vergisten.

Mo, ik heb de starter gemaakt op 20°C en misschien is ook wel een Urtyp.
Mijn doelstelling was een ondergistend bier van rond de 6 %, met een een stevige bitterheid.

Gr Kees

BuBS

Gisterenavond het jong bier overgeheveld naar het lagervat en de koelkast op 4 graden gezet.
Het sg was nu 1010 en ik hop dat ie nog een paar punten verder gist ( ik hoop op 1008 uit te komen )
Op het hopkarakter nog verder te accentueren, heb ik 50 gr Santiam toegevoegd als dry-hop.
De smaak is prima, lekker ondergistend.
Over een week of twee wil ik het bier gaan bottelen.

Gr BuBs

Caspertjeeee

Hee,

Ik ga proberen jou recept te maken!
Welke hopsoorten heb je nou gebruikt? Want ik zie dat je de Tettnanger vervanger zowel als bitterhopt als aroma hop gebruikt, hoe komt dit?  :lessmile: Alvast bedankt!

Groeten Casper

Vergelijkbare Topics (7)

12042

Reacties: 41
Gelezen: 16896

35306

Gestart door franklu

Reacties: 9
Gelezen: 3069

19770

Reacties: 8
Gelezen: 7144

1051

Gestart door wim

Reacties: 12
Gelezen: 7869

39574

Reacties: 1
Gelezen: 1585

25205

Reacties: 21
Gelezen: 5796

6732

Reacties: 86
Gelezen: 21684

29-07-2007 21:33 u
door Jos Groen

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.