Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gouden Carolus Christmas'ish biertje

Gestart door MH, 01-09-2022 19:28 u

Vorige topic - Volgende topic

MH

Beste mede brouwers,
Na vele jaren stil te hebben gestaan ben ik weer eens begonnen met brouwen. Ik heb me het dit keer iets makkelijker gemaakt en heb een automatische brouwketel aangeschaft, de Arsegan easybrew 30 pro. Nu wil ik een soort Gouden Carolus Christmas kloon gaan maken of iets wat er op lijkt. Ik hou namelijk wel van de wat zwaardere (winter) bieren. Ik had al een recept gevonden die ik wat heb getweakt.
Ik heb het brewfather recept bijgevoegd. Zouden jullie er eens naar kunnen kijken of dit iets gaat worden. Met name of de kruiden hoeveelheid een beetje klopt en de brouwzout toevoegingen (doe ik voor het eerst).
Ben benieuwd naar jullie reactie.

https://share.brewfather.app/1p5q8qktDgFQW5

Ps. Ik ben nog niet zo goed bekend met Brewfather en hoop dat het zo lukt.

CarolusChristmasishbier_20220901.pdf

MH

Recept weer wat aangepast.
HeBeCaWinterIsComing.pdf

Zou dit kunnen of maak ik een grote vergissing?

Thanks.

tdp

Ik ken het bier niet uit eigen hand, maar wanneer ik kijk op https://www.hetanker.be/nl/gouden-carolus-christmas zie ik dat de kleur goed klopt, begin SG zou wat hoger mogen, maar ik denk dat je vrij goed zit zo. De kruiden kunnen snel overheersen, wees voorzichtig qua dosering.

Verder; gewoon brouwen natuurlijk, en lering trekken uit het resultaat! (en ons natuurlijk op de hoogte houden van de voortgang ;))

MH

Kruiden vind ik lastig.
Misschien toch iets minder doseren.

Ik houd jullie op de hoogte  ;D

MH

Ondertussen dit bier gebrouwen en staat nu al lekker te pruttelen. In 4 dagen is het SG gedaald van 1086 naar 1024 (ik hoop op FG van 1013)
Tuurlijk ook geproefd en tot mijn verbazing proef ik de kruiden helemaal niet. Hij is ook iets aan de zure kant. Ik vroeg me nu af of ik nog wat meer kruiden kan toevoegen? En wanneer zou ik dat moeten doen en hoe?

Jacques

Citaat van: MH op 27-09-2022  20:57 uOndertussen dit bier gebrouwen en staat nu al lekker te pruttelen. In 4 dagen is het SG gedaald van 1086 naar 1024 (ik hoop op FG van 1013)
Tuurlijk ook geproefd en tot mijn verbazing proef ik de kruiden helemaal niet. Hij is ook iets aan de zure kant. Ik vroeg me nu af of ik nog wat meer kruiden kan toevoegen? En wanneer zou ik dat moeten doen en hoe?

De onvergiste suikers maskeren nog de smaak van de kruiden. Wacht met oordelen totdat het bier verder is uitgegist.

MH

Op 1014 het wort overgebracht naar een 25 l fles. Waterslot gaf nog steeds heel af en toe een bubbel dus laat hem nog even staan bij 21 °C. Daarna coldcrash (was me de vorige keer goed bevallen).
Tja smaak, lastige weer, zeker zonder koolzuur en niet koud. Alcohol zit er zeker in (abv 9.6%)  ;D

MH

Vandaag gebotteld met 7 g/l suiker en 0.3 g Safale F2 (totaal 14 l jong bier). Eind SG is uiteindelijk 1011 geworden (abv ~10%). Smaak is verwarmend en vol. Van de kruiden proef ik nog steeds niet heel veel. Ben benieuwd wat de smaak is over een aantal weken.
Al met al aardig gelukt.
Het volgende biertje is al in ontwikkeling, een blondje.

Vergelijkbare Topics (7)

12722

Reacties: 17
Gelezen: 5034

41348

Gestart door Larsje40

Reacties: 0
Gelezen: 811

29863

Gestart door Brouwers

Reacties: 0
Gelezen: 1829

21474

Gestart door tommyboy

Reacties: 9
Gelezen: 3218

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.