Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA-recept, hoppig genoeg?

Gestart door jooprules, 23-06-2022 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

jooprules

Hallo,

Zaterdag staat er bij mij een ipa-recept op het programma. Normaal brouw ik rond de 17, 18 liter, maar nu wil ik iets meer bier, ook voor een feestje binnenkort. Daarom wil ik weer eens high gravity brouwen, dus met een vrij hoog sg beginnen en net voor het koelen wat extra water toevoegen, zodat ik meteen kan gaan whirlpoolen. Hebben jullie nog tips mbt high gravity en de gekozen hoppen en de hoeveelheden daarvan?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptjoopmeister wazige janne
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume24,4 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)65 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediƫnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgVienna moutWeyermann7 EBC42,9 %
2,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC28,6 %
2,00 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC28,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gZeuspellets14,0%60 min.46,9 IBU
30,0 gCascadepellets5,5%5 min.3,7 IBU
80,0 gZeuspellets14,0%koudhop0,0 IBU
80,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU
80,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU
60,0 gCascadepellets5,5%whirlpool7,4 IBU
40,0 gAmarillobellen8,9%whirlpool7,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafale American (US-05)bovengist

Hopfenfox

Met korter koken hou je ook meer over. Ik verdamp hier 2,4 liter per uur en als ik de kook terugschroef van 60 naar 30 minuten kan ik dus 1,2 liter meer bier maken. In jouw grotere ketel met groter oppervlak kan die winst nog groter zijn.

Broewerke

Meer spoelen. De laatste 3 liter apart houden en laatste kwartier bij je kokend wort doen. Bevat altijd meer suiker en smaakstoffen dan water.

Hopfenfox

Dat kan als je een meerpanssysteem gebruikt, in een brouwtomaat blijft het spoelwater in de ketel en loop je tegen de rand aan. Tenzij je de korf in een emmer laat uitlekken.

jooprules

Bedankt voor jullie reacties. Ik brouw BIAB, maar ik spoel normaal wel een beetje. Ik kan nu natuurlijk meer water gebruiken om te spoelen.
Korter koken heb ik ook al een paar keer gedaan. Meestal doe ik een first wort hop en dan zet ik de stopwatch op een uur. Het duurt dan nog even voordat het echt kookt, vaak wel 15 minuten, dus uiteindelijk kook ik dan maar 45 minuten max.

Broewerke

Je biab zet je in grote ketel.dan nog wat spoelwater er op. Laten staan en dan met fietstakel til je m omhoog. Wat er nog uitlekt wordt nog bier. Ik doe t niet meer omdat ik t niet de moeite vind maar is wel een mogelijkheid

Vergelijkbare Topics (7)

36062

Gestart door rajd

Reacties: 11
Gelezen: 3384

11726

Reacties: 41
Gelezen: 15464

43291

Reacties: 3
Gelezen: 909

30452

Reacties: 5
Gelezen: 2714

17538

Gestart door MM

Reacties: 14
Gelezen: 5698

695

Reacties: 53
Gelezen: 21264

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.