Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuwe IPA poging

Gestart door Bvk1983, 16-06-2022 13:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Nu met het mooie weer komt toch de behoefte weer boven om een poging te wagen de voor mij ultieme fruitige IPA te brouwen. Tot nu toe zijn mijn IPA's "prima" maar de fruit kick die ik in sommige commerciële bieren proef heb ik zelf nog niet gehaald.

Ik twijfel over de hoeveelheid en moment van koudhop, en de gistsoort. Tot op heden heb ik met hopzakjes gekoudhopt maar ik wilde nu de pellets eens los in het vat gooien. De eerste toevoeging zal dan dus niet verwijdert kunnen worden bij de tweede toevoeging. De reden dat ik London Ale III heb geselecteerd is omdat deze nieuw voor mij is en ik deze in diverse commerciële (NE)IPA's terug zie komen. Met US-05, Kveik Voss en Verdant IPA heb ik eerder IPA's gebrouwen maar niet met het resultaat wat ik zocht.

Heeft iemand tips, do's/don't's?

Fruitige IPA
7.4% / 17.4 °P

All Grain
BIAB (No sparge)
65.4% efficiency
Batch Volume: 23 L
Boil Time: 60 min
Mash Water: 34.35 L
Total Water: 34.35 L
Boil Volume: 28 L
Pre-Boil Gravity: 1.058

Vitals
Original Gravity: 1.071
Final Gravity: 1.015
IBU (Tinseth): 41
BU/GU: 0.57
Color: 11.2 EBC

Mash
Strike Temp — 68.9 °C
Temperature — 65 °C — 60 min

Malts (7.47 kg)
4.6 kg (58.5%) — Dingemans Pale Ale — Grain — 6.5 EBC
1.15 kg (14.6%) — Dingemans Pilsen MD — Grain — 3.2 EBC
860 g (10.9%) — Briess Barley, Flaked — Grain — 3.3 EBC
860 g (10.9%) — Briess Oats, Flaked — Grain — 2.8 EBC

Other (400 g)
400 g (5.1%) — Sugar, Table (Sucrose) — Sugar — 2 EBC

Hops (405 g)
25 g (28 IBU) — El Dorado 11.6% — Boil — 60 min
30 g (12 IBU) — El Dorado 11.6% — Boil — 10 min
125 g — Mosaic 12.25% — Dry Hop — day 4
125 g — Citra 12% — Dry Hop — day 8
100 g — Idaho #7 12.5% — Dry Hop — day 8

Miscs
4.945 g — Calcium Chloride (CaCl2) 33% — Mash
3.105 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash
4.945 g — Gypsum (CaSO4) — Mash
8.05 ml — Lactic Acid 80% — Mash

Yeast
1 pkg — Wyeast Labs 1318 London Ale III 75%
2.4 L starter
236 g DME / 288 g LME
417 billion yeast cells
1.04 million cells / ml / °P

Fermentation
Primary — 20 °C — 14 days
Carbonation: 4.7 g/L

Water Profile
Ca2+ 94
Mg2+ 14
Na+ 14
Cl- 32
SO42- 104
HCO3- 220

Hopfenfox

Je dryhop is wel erg aan de hoge kans als ik de g/l bereken. Heeft dat wel zin? Misschien beter een deel daarvan gebruiken in de whirlpool of wat meer toevoegingen einde kook? Dus met 15-10-5-0 minuten en whirlpool?

Ik herken wel wat je zegt, in commerciële bieren proef ik vaak afzonderlijke hopsoorten, in de mijne een fruitmand. Of zoals ik het eerder omschreef, in commercieel herken ik rood en blauw, bij mij is het paars. De laatste fruitige die ik heb gebrouwen was een NEIPA met Jacques. Die heb ik rechtstreeks uit het gistvat gebotteld en bovendien is er wat Brewtan-B toegevoegd tijdens de brouw. Of het daaraan ligt weet ik niet, maar hij smaakt afgetekender dan mijn vorige brouwsels. Gist was de Verdant IPA.

Bvk1983

Klopt, het komt uit op 15 g/L wat bijna het dubbele is van wat Brewfather adviseert. Er zijn commerciële bieren die hier nog ver overheen gaan, er zijn ook berichten dat meer dan 8g/L zinloos is. Wat de waarheid is weet ik niet. Ik heb tot nu toe altijd max. 8gr/L aangehouden en wil eens kijken wat een hogere koudhop met de smaak/aroma doet.

Brewtan-B zou wellicht een goede toevoeging zijn. Waar heb je deze kunnen kopen? Ik zie hem namelijk alleen bij Brouwmaatje á € 60,- voor 500 g staan.

LAM

Citaat van: Bvk1983 op 16-06-2022  13:45 uBrewtan-B zou wellicht een goede toevoeging zijn. Waar heb je deze kunnen kopen? Ik zie hem namelijk alleen bij Brouwmaatje á € 60,- voor 500 g staan.
Misschien iemand die dit net als bij de tetrahop een tijdje terug zou willen oppakken? Bijvoorbeeld in zakjes van 10 of 20 gram verdelen.

Hopfenfox

Ik lees net mijn aantekeningen terug en het was Antioxin dat Jacques had meegenomen. En dat is per 100 gram te verkrijgen: https://www.brouwmaatje.nl/stabiliserende-producten/6395-antioxin-sbt-100-gr-2500005817897.html

Nogmaals, of dat het verschil heeft gemaakt weet ik niet, maar is het proberen waard.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 16-06-2022  14:12 uIk lees net mijn aantekeningen terug en het was Antioxin dat Jacques had meegenomen.

Er is toen zowel Brewtan B als Antioxin toegevoegd. Een combinatie die ik vaker gebruik en waardoor mijn bieren veel frisser van smaak zijn geworden.

Het is jammer dat deze middelen niet in kleine hoeveelheden verkocht worden.

Bvk1983

Heeft iemand nog tips of opmerkingen qua moutstort/hop giften?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 17-06-2022  21:01 uHeeft iemand nog tips of opmerkingen qua moutstort/hop giften?

Daar lijkt mij niet zo veel mis mee...

wdelau

ik zou persoonlijk 60 min boil hop weg laten en zeker een whirlpool uitvoeren. Ook zou ik de maisch met 1 grade verhogen. 15 g/l is zeker niet mis en zul je zeker proeven. tegenwoordig is 20 g/l beetje het gemiddelde. Heb zelf de vorige brouwsel met alleen cryo hop gebruikt. Echter was dit ''nog'' geen succes en had ik te maken met een flinke hopburn ookal heb 50% minder gebruikt dan met t-90 hopkorrels.

Arthur B

Goed punt inzake de 60 minuten. Ik zou voor een IPA ook meer later in de kook toevoegen. Geeft vaak extra fruitige nuances.

Bvk1983

Citaat van: wdelau op 18-06-2022  23:31 uik zou persoonlijk 60 min boil hop weg laten en zeker een whirlpool uitvoeren. Ook zou ik de maisch met 1 grade verhogen. 15 g/l is zeker niet mis en zul je zeker proeven. tegenwoordig is 20 g/l beetje het gemiddelde. Heb zelf de vorige brouwsel met alleen cryo hop gebruikt. Echter was dit ''nog'' geen succes en had ik te maken met een flinke hopburn ookal heb 50% minder gebruikt dan met t-90 hopkorrels.

Zou je dan het aantal IBU's primair uit de 10 minuten halen of uit de whirlpool?

Hopburn ben ik ook een beetje huiverig voor dus ik ga nog even goed lezen hoe ik dat risico kan verminderen.

Arthur B

Je kan ook overwegen om bijvoorbeeld extra hop op 30 / 15 / 10 / 5 minuten te doen (één of meerdere). Geeft iedere keer net andere (extra?) nuances en natuurlijk bitterheid...

Bvk1983

Vandaag gebrouwen en nu vraag ik me af of ik het wel goed heb aangepakt.

De Wyeast 1318 een paar dagen geleden gesmackt en dat ging niet helemaal lekker. Had veel pogingen nodig tot het binnenzakje brak en had het gevoel het binnenzakje daarna leeg te moeten knijpen. Bolde wel strak op in 3 dagen dus leek me weinig aan de hand.

Vandaag opengemaakt om te pitchen en toen zag ik dat het binnenzakje uit 2 delen bestond. Het ene deel was kapot, het andere niet. Ik heb toen alles ontsmet (handen, schaar) en dat 2e deel opengeknipt en toegevoegd.

Later bedacht ik me dat ik geen idee had of dat wel goed was. Ik ging er vanuit dat dit ook gist was (donker bruinig) maar misschien is het wel iets anders? Weet iemand dit?

Het recept is overigens aangepast naar OG van 1.054, zodoende zou 1 smackpack zonder starter voldoende zijn.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 29-06-2022  22:50 uDe Wyeast 1318 een paar dagen geleden gesmackt en dat ging niet helemaal lekker. Had veel pogingen nodig tot het binnenzakje brak en had het gevoel het binnenzakje daarna leeg te moeten knijpen. Bolde wel strak op in 3 dagen dus leek me weinig aan de hand.

Vandaag opengemaakt om te pitchen en toen zag ik dat het binnenzakje uit 2 delen bestond. Het ene deel was kapot, het andere niet. Ik heb toen alles ontsmet (handen, schaar) en dat 2e deel opengeknipt en toegevoegd.

Later bedacht ik me dat ik geen idee had of dat wel goed was. Ik ging er vanuit dat dit ook gist was (donker bruinig) maar misschien is het wel iets anders? Weet iemand dit?

Dit is in het verleden diverse keren aan de orde geweest.

De gist zit in de buitenzak. De gistvoeding (verrijkte wort) in het binnenzakje...

Vergelijkbare Topics (7)

29209

Reacties: 12
Gelezen: 3314

18799

Reacties: 9
Gelezen: 3145

40477

Reacties: 3
Gelezen: 834

31938

Reacties: 10
Gelezen: 3083

23499

Gestart door Jerome

Reacties: 25
Gelezen: 9344

42572

Reacties: 13
Gelezen: 1862

34428

Reacties: 9
Gelezen: 1571

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.