Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Appel cider bier

Gestart door BritneysBeers, 08-06-2022 14:38 u

Vorige topic - Volgende topic

BritneysBeers

Hoi allen,

De appels op mijn appelbomen beginnen vorm te krijgen, en mijn moeder leek het leuk om daar samen eens iets mee te gaan doen...
Nou ben ik van het brouwen van enkel bier  :proost: dus ik zit in dubio.
Nu ben ik van plan om de cider die mijn moeder eigenlijk samen wil maken te vermommen in een bier jasje.
The grand scheme: het maken van een halve appelcider-halve tripel!

Tripel 12.5 liter + 12.5 liter vers geperste appelsap van eigen bomen.

Mout:       3500 gram   pilsmout 3 ebc Dingemans
Suiker:     600  gram   kristalsuiker   (dit is enkel voor de tripel eigenlijk; misschien meer doen omdat appels veel zuur met zich meebrengen?)

Hop:         50    gram Cascade bloemen 6,4 % alfa begin koken
                50 gram Cascade bloemen 6,4% alfa laatste 10 minuten koken

Startwater: 26 Liter (in brouwzak, geen spoelwater) (-3.5L mout -6L kook - 4L trubb loss)

Maischschema: Storten op 68 graden, temperatuur zakt naar 63 graden. 45 minuten op 63 graden en 30 minuten op 73 graden.

Kooktijd:    90 minuten
Appelsap á 10 liter toevoegen na afkoelen tot 85 graden en 20 minuten stoppen met koelproces om appelsap tijd te geven om te pasteuriseren. 

Gist:  1 zakjes T-58 (voor de trippel) en 1 zakje; appelcider  over het afgekoelde wort gestrooid.
Dan de hele bups in mijn 30 liter brewmonk gistvat.   
-is het wel wijsheid om zo twee gisten te mengen? of gaan deze samen vechten in mijn gistvat? :echtboos:  :weetniet: )

Vergisting: 5 dagen op 21 graden dan overgeheveld naar gistfles voor 14 dagen op 18 graden.

(onderstaande SG en alc percentage heb ik altijd bij deze trippel gehad; wat het appelsap gaat doen? geen idee :nut: )
Startsg: 1077

eind SG: 1016

Alcohol: 8,6%

Bitterheid: 49.1 Ibu Tinseth

Commentaar is zeer welkom

De Hopman

Leuk plan! Ik maak, naast bier, ook zo af en toe eens een lading appelcider, maar een combi heb ik nog niet geprobeerd. Wat de combinatie gaat doen kan ik je dus niet vertellen, maar er zijn wel een paar dingen die ik zo kan bedenken:

Ik zou geen extra suiker toevoegen. Sterker nog, misschien zou ik de suiker zelfs weglaten. Appelsap is inderdaad vrij zurig, maar dat ga je niet oplossen door er meer suiker aan toe te voegen. Deze suiker wordt voledig vergist, en zal (naast meer alcohol) vooral een drogere smaak geven. Als je voor een enigzins zoet fruitbier wil gaan dan zou je kunnen proberen om je tripel met 100% mout te maken, of te mikken op iets meer restsuikers. Ciders gisten over het algemeen kurkdroog uit, en er zijn eigenlijk maar weinig gisten op de markt die 'zoet' uitgisten.
100% puur appelsap bevat van nature genoeg suikers voor ongeveer 5 à 6 procent alcohol. Ik heb wel eens een sterke appelcider (15%) willen maken door een berg suiker toe te voegen, en die gistte heel mooi uit, maar sodeknetter... die cider was zo droog dat je tanden zich spontaan terugtrokken in je tandvlees.

Wat betreft het mengen van gisten kan ik weinig helpen. Ik vermoed dat de biergist een deel van de suikers in de appels wel kan vergisten, maar of dat voor alle suikers geldt...  :weetniet:
Ik zou de appels wel even goed wassen in sulfietwater voor je ze perst, want die krengen zitten vol met wilde gistsporen, en ik heb geen idee wat die met je bier gaan doen.

Een verdeling van 50/50 lijkt mij wat veel cider als ik het vergelijk met bijvoorbeeld het aandeel fruit in fruitbieren. Ik zou zelf eerder denken aan 60/40 of 70/30, maar dat is meer een gevoel. Gewoon testen (flesje tripel en flesje cider kopen en mengen)

SG van geperst appelsap is uit mijn hoofd zo rond de 1.045, beetje afhankelijk van de appelsoort. Ik heb de metingen van mijn ciders zo niet bij de hand, maar veel zal het waarschijnlijk niet afwijken. Je totale SG zal dus wat lager uitvallen dan bij een tripel. Dat kun je natuurlijk ophogen met suiker, maar dan wordt ie wel wat droger.

En nog een laatste dingetje: Cider heeft zeker een half jaar, maar liever nog iets langer nodig om goed op smaak te komen. Wij persen altijd in september, vullen af in oktober, en drinken vervolgens in de daaropvolgende zomer (vanaf juni). eigenlijk zijn de flesjes die we aan het eind van de zomer drinken, in september, altijd het lekkerst. We proberen wel eens eerder een flesje, maar die zijn dan nog aardig wrang. Goede kans dus dat je je tripel ook rustig 6 maanden weg moet leggen voordat hij een beetje lekker begint te worden, maar dit zul je zelf moeten proberen.

Nog even een losse opmerking: waarom 90 minuten koken? Als je toch niet spoelt hoef je ook niet zoveel weg te koken toch? 26 liter maischwater op 3,5kg mout is meer dan ruim, dus dat kun je rustig iets beperken, kun je ook wat minder lang koken.

BritneysBeers

Hoi Hopman,

bedankt voor je uitgebreide reactie met nuttige tips.
Zelf had ik niet gedacht dat suiker toevoegen voor een droger drankje zou zorgen.
In mijn hoofd vergist namelijk maar 70- max 90% van de suiker en houdt je dus nog 30-10% extra zoetigheid over.
Maar ik kan me ook voorstellen dat meer alcohol een drogere smaak geeft. ik had je 15% tandentrekker wel willen proeven haha  :beersmiley:

Een verdeling van 50/50 lijkt mij wat veel cider als ik het vergelijk met bijvoorbeeld het aandeel fruit in fruitbieren. Ik zou zelf eerder denken aan 60/40 of 70/30, maar dat is meer een gevoel. Gewoon testen (flesje tripel en flesje cider kopen en mengen) --> het mengen van cider en bier met flesjes uit de supermarkt om een goede ratio te bepalen is overigens een top plan. ga ik uitvoeren.

Ik zou de appels wel even goed wassen in sulfietwater voor je ze perst, want die krengen zitten vol met wilde gistsporen, en ik heb geen idee wat die met je bier gaan doen. --> ook kans dat sulfiet dan in het eindrankje komt en de rest van de gist aantast, denk je niet? en zou overigens de andere gisten niet zwaar overheersen boven het kleine beetje natuurlijke gist?

Goede kans dus dat je je tripel ook rustig 6 maanden weg moet leggen voordat hij een beetje lekker begint te worden, maar dit zul je zelf moeten proberen. --> ik ben wel iets te nieuwsgierig om er niet al 1 na een maandje open te trekken. Maar de rest zal ik netjes langer laten staan.

Bedankt voor je tips. :proost:

De Hopman

Citaat van: BritneysBeers op 08-06-2022  16:27 uHoi Hopman,

bedankt voor je uitgebreide reactie met nuttige tips.
Zelf had ik niet gedacht dat suiker toevoegen voor een droger drankje zou zorgen.
In mijn hoofd vergist namelijk maar 70- max 90% van de suiker en houdt je dus nog 30-10% extra zoetigheid over.

Nou, dat klopt in zoverre als het gaat om de suikers vanuit de mout. Daarvan vergist inderdaad niet alles, omdat een deel bestaat uit niet vergistbare suikers. Kristalsuiker is echter voor 100% vergistbaar, en wordt dus volledig omgezet in alcohol.

Citaat van: BritneysBeers op 08-06-2022  16:27 uIk zou de appels wel even goed wassen in sulfietwater voor je ze perst, want die krengen zitten vol met wilde gistsporen, en ik heb geen idee wat die met je bier gaan doen. --> ook kans dat sulfiet dan in het eindrankje komt en de rest van de gist aantast, denk je niet? en zou overigens de andere gisten niet zwaar overheersen boven het kleine beetje natuurlijke gist?

Mwa, zou ze na het schoonmaken nog wel even afspoelen met schoon water, maar de toegevoegde gist zal er niet veel van merken, daar is het eventuele restant sulfiet veel te klein voor. Gistvaten maak je tenslotte ook goed schoon (met sulfiet of een ander ontsmettend middel) en daar merkt je gist ook weinig van als het goed is. Daarnaast is een heel klein beetje restant van sulfiet in je bier/cider helemaal niet zo erg.
De toegevoegde gist zal wel overheersen, maar de wilde gist begint al te groeien op het moment dat de appels geperst zijn en ze in het sap terecht komen. tegen de tijd dat alles in het gistvat zit ben je waarschijnlijk al wel een paar uur verder, en het duurt ook nog even voor de toegevoegde gist actief wordt, afhankelijk of je een actieve starter maakt of gewoon korrelgist erin strooit natuurlijk. Ik gok dat je de appels sowieso wel even wast om slakkensporen en vogelpoep eraf te wassen, en een snufje sulfiet in je spoelwater is dan een kleine moeite denk ik. Sulfiet is trouwens niet heilig daarin, maar dat is wat ik altijd gebruik.
Citaat van: BritneysBeers op 08-06-2022  16:27 uGoede kans dus dat je je tripel ook rustig 6 maanden weg moet leggen voordat hij een beetje lekker begint te worden, maar dit zul je zelf moeten proberen. --> ik ben wel iets te nieuwsgierig om er niet al 1 na een maandje open te trekken. Maar de rest zal ik netjes langer laten staan.

Af en toe proeven moet je ook zeker doen! maar schrik dus niet als het eerste flesje na een maand wrang smaakt, dat trekt wel weg ;)

Ben heel benieuwd naar je bevindingen, misschien dat ik dit ook wel eens ga proberen!

tdp

Je zou eens kunnen buurten bij https://www.stadsbrouwerijwageningen.nl/. Afgelopen weekend stonden die bij de Bombazijn in Oldenzaal met een Graff, half bier half cider. Die van hun is met perencider, maar ze kunnen je wellicht voorzien van tips. Aardige gasten met passie voor brouwen!

De Hopman

Citaat van: tdp op 08-06-2022  17:03 uJe zou eens kunnen buurten bij https://www.stadsbrouwerijwageningen.nl/. Afgelopen weekend stonden die bij de Bombazijn in Oldenzaal met een Graff, half bier half cider. Die van hun is met perencider, maar ze kunnen je wellicht voorzien van tips. Aardige gasten met passie voor brouwen!

Ah, die lui maken inderdaad vaker dit soort combi's. Een tijdje geleden heeft een oude jeugdvriend van me daar Braggot (bier/honingmede) met ze gemaakt van eigen honing.

Jacques

Citaat van: tdp op 08-06-2022  17:03 uAardige gasten met passie voor brouwen!

Voordat ze commercieel gingen brouwen zijn ze een hele tijd actief geweest op dit forum, zoals zo veel andere Nederlandse craftbrouwers. 

Vergelijkbare Topics (7)

38485

Reacties: 28
Gelezen: 5351

9585

Gestart door steven m

Reacties: 36
Gelezen: 8283

42624

Reacties: 21
Gelezen: 2930

31412

Reacties: 15
Gelezen: 10151

16837

Reacties: 29
Gelezen: 14545

35165

Reacties: 11
Gelezen: 2986

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.