Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Barley wine

Gestart door fortunalars, 07-03-2022 19:25 u

Vorige topic - Volgende topic

fortunalars

Hallo allemaal!

Ik heb op dit moment 2 bieren gebrouwen, een tripel en saison. Beide waren lekker.
Ik ben een zeer beginner en wil nu eens mijn favoriete bierstijl gaan brouwen, namelijk een Barley wine bier.

Zelf kook ik op het fornuis met een pan. Wil ooit wel eens meer brouwen maar dat is wat voor de toekomst.

Mijn capaciteit is totaal (maar) 5L wat ik kan brouwen.

Ik zou heel graag een zwaarder alcohol gehalte eens willen brouwen of dit mij ook gaat lukken.

Heeft iemand op dit forum misschien een voorbeeld recept wat over 5 L gaat?

Tevens hoe doen jullie het maischen in een pan?
Ik heb een thermometer maar heel precies wordt dit natuurlijk nooit.

Groetjes Lars!

De Hopman

Voor recepten kun je hier kijken: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=2209.0
Dat zal niet voor 5 liter zijn, maar over het algemeen kun je gewoon schalen.

De keren dat ik in een pan heb gebrouwen was de grootste uitdaging om de temperatuur niet teveel te laten schommelen. Wellicht is het dan verstandig om op één temperatuur te maischen, in plaats van meerdere stappen. Maakt het misschien net even wat makkelijker, en als de temperatuur een beetje schommelt kom je aan het eind toch redelijk op het gemiddelde uit.

Let er wel op dat een zwaarder bier zoals een barley wine een stuk meer mout gebruikt dan een lichter bier, maar aangezien je al een tripel hebt gebrouwen zal dat misschien geen enorme verrassing zijn.

Veel succes!

Blokkie

Maischen gaat op temperatuur. Dat moet precies. Maar hoe precies is precies ? Het komt niet op een halve graad. Ik kook in een pan. Breng de temperatuur naar de gewenste. Ik roer tijdens het meten, om warm en koud te mengen. Dan zet ik de pan van het vuur en doe er een deken omheen en bovenop. Na een kwartiertje meet ik de temperatuur weer. Ik ga dan gelijk even door roeren. Ook goed voor het resultaat. Wanneer de temperatuur 2 graden gedaald is, zet ik de pan weer even op het vuur. Werkt voor mij (geen automaat) heel goed.

Vergelijkbare Topics (7)

9121

Reacties: 16
Gelezen: 6074

42019

Gestart door Jannes

Reacties: 2
Gelezen: 898

42437

Reacties: 8
Gelezen: 1303

8677

Reacties: 62
Gelezen: 23459

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.