Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Quadrupel met zwarte honing

Gestart door j.heesters3, 10-11-2021 09:46 u

Vorige topic - Volgende topic

j.heesters3

Hallo

Ik heb een quadrupel gebrouwen met donkere bijna zwarte honing.  Verdere ingrediënten pilsmout, pale mout, cara 100, tarwe, chocolademout en donkere kandysuiker.  Bitterhop Perle en aromahop Saaz. Gist BE 256. Staat nu nog te gisten. Twee weken na brouwen. Recept heb ik al enige keren ingezonden bij de clubwedstrijd bij de Roerstok en daar elke keer (na bij elke inzending een aanpassing te hebben gedaan) goede resultaten mee behaald. Zal het verloop van het proces hier wel posten.

Broudoe

Jos

Johan_vL

Mag ik vragen welke kandijsuiker je hebt gebruikt en wat de ebc-waarde is? Dat kan weer helpen bij mijn volgende recept. Ik heb verschillende ervaringen met verschillende kandijsuikers. De ene is donkerder dan de andere en levert ook een andere smaak... :brouwen:

j.heesters3

Ik heb donkere kandysuiker gebruikt. 350 EBC. Kwam van Unibrew, voor zover ik me herinner.

j.heesters3

Dit is de kleur van de honing.

Jos

j.heesters3

Vanddag mijn quadrupel gebotteld. Eind sg 1010 met een beginn van 1088. Wordt een stevige jongen. Smaakt nu al voortreffelijk. Nog ff geduld hebben. De honing is bijna niet te proeven maar heeft wel voor een erg donkere kleur gezorgd.

Broudoe

Jos

beermenke

Zo'n honing heb ik nog nooit gezien. Van welk product hebben de bijen hun best gedaan?

Rely

Citaat van: j.heesters3 op 01-12-2021  16:42 uVanddag mijn quadrupel gebotteld. Eind sg 1010 met een beginn van 1088. Wordt een stevige jongen. Smaakt nu al voortreffelijk. Nog ff geduld hebben. De honing is bijna niet te proeven maar heeft wel voor een erg donkere kleur gezorgd.

Broudoe

Jos

Jos, misschien is het al eens gebeurd, maar wellicht leuk om het recept 'n keer in het clubblad te plaatsen.
      er zijn altijd wel liefhebbers voor. :brouwen:

Snelbier

Citaat van: beermenke op 01-12-2021  17:30 uZo'n honing heb ik nog nooit gezien. Van welk product hebben de bijen hun best gedaan?
Zwarte honing blijkt een bijvangst te zijn; bijen doen zich soms (net als mieren) tegoed aan luizensap? Zie  https://www.bijenhouders.nl/blog/zwarte-honing.
Vreemd dat die kleur dan zo donker wordt, maar het is zoals het is  :weetniet:.
Groet, Snelbier

j.heesters3

De zwarte honing heet ook wel honingdauwhoning. Staat ook een artikel  op www.imkerpedia.nl . De honing is wat sterker van smaak vind ik zelf. Ook zitten er een hoop aminozuren in. Dit staat er o.a." De honing is zeer rijk aan mineralen zoals ijzer, aminozuren en oligo-elementen – dat zijn o.a. magnesium, zink, fosfor, kobalt en zwavel de z.g sporenelementen."  ik vraag me af of de aanwezigheid van aminozuren er toe geleid heeft dat ik veel later kon bottelen als voorheen. Er bleef activiteit in het waterslot. Misschien dat iemand van het forum uitsluitsel kan geven. Ik las laatst dat de aanwezigheid van aminozuren essentieel is voor de gist.

Broudoe

Jos

Jacques

Aminozuren zijn inderdaad noodzakelijk voor de gistgroei. Net als mineralen, vetzuren en suikers...  :)

Snelbier

Citaat van: j.heesters3 op 03-12-2021  18:00 uDe zwarte honing heet ook wel honingdauwhoning. Staat ook een artikel  op www.imkerpedia.nl . De honing is wat sterker van smaak vind ik zelf. Ook zitten er een hoop aminozuren in. Dit staat er o.a." De honing is zeer rijk aan mineralen zoals ijzer, aminozuren en oligo-elementen – dat zijn o.a. magnesium, zink, fosfor, kobalt en zwavel de z.g sporenelementen."  ik vraag me af of de aanwezigheid van aminozuren er toe geleid heeft dat ik veel later kon bottelen als voorheen. Er bleef activiteit in het waterslot. Misschien dat iemand van het forum uitsluitsel kan geven. Ik las laatst dat de aanwezigheid van aminozuren essentieel is voor de gist....
Leuk vraagstuk.  Als jouw opgave correct is heeft zwarte honing bijna alle stoffen die gist nodig heeft, lijkt bijna de ideale gistvoeding  8).
Daarmee zou je verwachten dat gist als een speer gaat, en NIET later bottelen..
- Waren eerdere bieren vergelijkbaar in receptuur? Moutstort en zelfde hoeveelheid suiker of honing?
Hoor het graag.  Groet, Snelbier

j.heesters3

Hallo Snelbier

Mijn vorige stortingen waren hetzelfde. Ipv van de honing 500 donkere kandybrokken van 350 EBC. Nu heb ik 450 g zwarte honing en 250 g donkere kandybrokken gebruikt. Heb nu 15 g Fermentis BE256 gebruikt ipv een zakje van 11,5 g. SG was iets hoger 1088 ipv 1084/85 van de vorige stortingen.

Jos

Snelbier

Citaat van: j.heesters3 op 04-12-2021  18:12 u..  vorige stortingen waren hetzelfde. Ipv van de honing 500 donkere kandybrokken van 350 EBC. Nu heb ik 450 gr zwarte honing en 250 gr donkere kandybrokken gebruikt. Heb nu 15 gr fermentis be 256 gebruikt ipv een zaje van 11,5 gr. Sg was iets hoger 1088 ipv 1084/85 van de vorige stortingen.
Waarom dan laatste batch later gebotteld? Niet uitvergist? Of niet helder genoeg?
Groet, Snelbier

j.heesters3

Hallo Snelbier

Laatste batch bleef activiteit in het waterslot vertonen. Laatste dagen ongeveer een blubje per 10 minuten. Toen toch maar gebotteld. Twee weken later als anders.

Jos

Snelbier

Citaat van: j.heesters3 op 05-12-2021  11:54 uHallo Snelbier

Laatste batch bleef activiteit in het waterslot vertonen. Laatste dagen ongeveer een blubje per 10 minuten. Toen toch maar gebotteld. Twee weken later als anders.

Jos
Vreemd.. BE256 is meestal snel klaar. Misschien toch 'iets' in die zwarte honing  :denken:
Een blupje per 10 min is overigens minimaal, kan rest-CO2 of temperatuurverschil zijn.
Bij twijfels SG meten met tussenpozen van enkele dagen..  Succes, Snelbier

j.heesters3

Snelbier

Verschil sg bij overhevelen en bij bottelen was marginaal dus de gok genomen en gebotteld.

Jos

Vergelijkbare Topics (7)

40317

Reacties: 0
Gelezen: 904

29623

Reacties: 10
Gelezen: 3835

14546

Reacties: 12
Gelezen: 7627

43926

Reacties: 34
Gelezen: 2893

37389

Reacties: 6
Gelezen: 1784

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.