Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weizen tips gevraagd

Gestart door JessyH, 08-03-2021 09:26 u

Vorige topic - Volgende topic

JessyH

Beste collegabrouwers,

Ik heb een receptje samengesteld voor een Weizen en zou graag jullie meningen en/of tips ontvangen.

De bedoeling is om een zoete weizen te brouwen, zo ook door meer calciumchloride dan calciumsulfaat toe te voegen. Is de huidige verhouding Cl/SO4 (1,3) daar goed/te hoog/te laag voor?

Alvast bedankt.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk4
Naam receptEffe weizen
Brouwdatum04-04-2021
BierstijlWeizen
Volume16,0 l
Begin SG1,054 SG
Eind SG1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,1%
Alcoholgehalte5,2 vol.%
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)11 IBU
Brouwzaalrendement68,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,00 lWater uit Eindhoven
1,90 gCaCl2
1,30 gCaSO4
5,90 mlMelkzuur
9,29 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
83 mg/l5 mg/l12 mg/l156 mg/l35 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,50 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC58,8 %
1,25 kgSwaen ViennaDe Swaen5 EBC29,5 %
0,50 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC11,8 %

Maischschema
TemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
43,0 °C1 min.20 min.4,0 l/kg
67,0 °C24 min.45 min.4,0 l/kg
78,0 °C11 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%90 min.11,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamTypeTemperatuur
12,0 gBlanche Ale Yeast (Y015)bovengist20 °C

JessyH

bastiaandalen

Ik zou een andere gist kiezen, deze gist zou ik eerder voor een witbier kiezen. Verder zou ik kooktijd veranderen naar 90 minuten maar das meer persoonlijk, ik kook namelijk bijna nooit 90 minuten eigenlijk altijd 60. Moutstort is prima

JessyH

Bedankt voor je reactie. Ik heb even op internet gezocht en ik ben het wel met je eens dat ik wellicht beter een andere gist kan kiezen. Ik zit nu te twijfelen tussen de Mangrove Jack M20 bavarian wheat of de Wyeast 3068 Weihenstephan Weizen. Voor het gemak van een korrelgist ga ik hoogstwaarschijnlijk voor de M20.

bastiaandalen

M20 heb ik vorige zomer ook een Weizen mee gebrouwen en die was erg lekker geworden. Wyeast 3068 heb ik veel goede verhalen over gehoord en wil ik komende zomer zeker weten gaan proberen. Je kan ook kiezen om je batch te splitsen, de ene helft M20 en andere Wyeast 3068 mits je voldoende vaten ervoor hebt uiteraard

JessyH

Dat splitsen zou ook nog kunnen inderdaad, maar aangezien ik gecontroleerd wil vergisten is dat dan toch niet mogelijk in één klimaatkast?

Ik las laatst namelijk een topic van iemand die een proef deed met verschillende gisten in één klimaatkast en dat resulteerde niet in een positief resultaat in vergelijking met één vat per kast.

bastiaandalen

Als het in je klimaatkast past en voor beide batches je voldoende kopruimte hebt (voor volume vergisten dus zeker 1/3 volume kopruimte) dan kan het prima. Alleen je gist dus variëren kan namelijk al een heel andere weizen worden. De ene weizen gist is bijvoorbeeld beter in staat om esters te produceren die voor de typische banaansmaak zorgt, de ander zorgt bijvoorbeeld juist weer voor een wat meer kruidnagelsmaak

Snelbier

Citaat van: JessyH op 08-03-2021  11:37 uDat splitsen zou ook nog kunnen inderdaad, maar aangezien ik gecontroleerd wil vergisten is dat dan toch niet mogelijk in één klimaatkast?
Ik las laatst namelijk een topic van iemand die een proef deed met verschillende gisten in één klimaatkast en dat resulteerde niet in een positief resultaat in vergelijking met één vat per kast.

Citaat van: bastiaandalen op 08-03-2021  15:59 uAls het in je klimaatkast past en voor beide batches je voldoende kopruimte hebt (voor volume vergisten dus zeker 1/3 volume kopruimte) dan kan het prima. Alleen je gist dus variëren kan namelijk al een heel andere weizen worden. De ene weizen gist is bijvoorbeeld beter in staat om esters te produceren die voor de typische banaansmaak zorgt, de ander zorgt bijvoorbeeld juist weer voor een wat meer kruidnagel smaak

Meerdere vaten (zelfs met zelfde bier en gist) in 1 gistkast is GEEN gecontroleerde vergisting, hoewel het vaak goed zal gaan.
Je meet 1 vat, en daar ga je temperatuur op sturen.  Andere vaten kunnen een andere temperatuur hebben dan vat-1 aanwijst.
Zeker met verschillende gisten (andere warmte -ontwikkeling) of vaten van verschillende grootte zullen temperatuur-afwijkingen ontstaan.
NIET doen als je echt controle wilt houden.  Proost, Snelbier

Toevoeging: forumlid Kiekeboe heeft vorig jaar zijn ervaringen en metingen gedeeld, maar kan de link niet vinden. Grote temperatuurafwijkingen in de vaten!

JessyH

Dan ga ik ze inderdaad niet splitsen. Ik ga deze keer voor de M20, wellicht de volgende keer met de Wyeast 3068.

Eric v B

Ik heb al vaker naar dit topic verwezen. Lees het ff door. Voer het uit en je hebt een heerlijke Weizen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33558.msg510170.html#msg510170

JessyH

Citaat van: Eric v B op 08-03-2021  20:05 uIk heb al vaker naar dit topic verwezen. Lees het ff door. Voer het uit en je hebt een heerlijke Weizen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33558.msg510170.html#msg510170

Super bedankt, maar de Ayinger vind ik niet per se zo'n lekkere Weizen dat ik hem na zou willen brouwen (voor zover dat zou lukken).

Eric v B

Citaat van: JessyH op 08-03-2021  20:26 uSuper bedankt, maar de Ayinger vind ik niet per se zo'n lekkere Weizen dat ik hem na zou willen brouwen (voor zover dat zou lukken).
No problem. Wellicht dat iemand anders er iets aan heeft.

bastiaandalen

Ah oke, klinkt op zich logisch inderdaad. Dan is het inderdaad niet perfect gecontroleerd meer

Hopfenfox

Qua vergistingstemperatuur: ik lees op veel plekken dat je de temperatuur op 17-18 moet houden bij een Weizen gist zoals de Weihenstephaner. Voor de banaansmaak lijkt me dat aan de lage kant. Wat raden jullie dan aan, 4 dagen hoofdvergisting op 18 en dan alsnog opvoeren naar 24?

JessyH

Citaat van: Hopfenfox op 09-03-2021  08:31 uQua vergistingstemperatuur: ik lees op veel plekken dat je de temperatuur op 17-18 moet houden bij een Weizen gist zoals de Weihenstephaner. Voor de banaansmaak lijkt me dat aan de lage kant. Wat raden jullie dan aan, 4 dagen hoofdvergisting op 18 en dan alsnog opvoeren naar 24?

Toevallig zat ik er inderdaad aan te denken de hoofdvergisting op 18 °C te doen en de nagisting vervolgens geleidelijk op te laten lopen tot maximaal 24 °C (Gemiddeld 1 °C per dag).

Vergelijkbare Topics (7)

17497

Gestart door RobinB

Reacties: 23
Gelezen: 9255

29187

Reacties: 10
Gelezen: 3924

38570

Reacties: 3
Gelezen: 1256

7227

Gestart door @

Reacties: 1
Gelezen: 2527

37945

Reacties: 36
Gelezen: 5711

4284

Gestart door Oscar

Reacties: 124
Gelezen: 31199

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.