Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoptoevoegingen

Gestart door Brouwerij KOR, 22-12-2020 14:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwerij KOR

Beste brouwers,

Ik zou graag meer willen leren van verschillende hopsoorten en hopgiften in recepturen.
Tot nu toe heb ik 8 eigen recepturen gebrouwen waarbij ik goede ervaring heb met East kent Golding als bitterhop en Saaz als aroma hop en val hier dan ook elke keer op terug. Ik voeg ongeveer 2/3 bitterhop toe aan begin koken en 1/3 aromahop 10min voor einde koken.
Ik zie hier ook ingewikkelde hopgiften voorbij komen met soms wel 4 of 5 verschillende hopsoorten op verschillende momenten en hoeveelheden en hier wil ik graag meer over leren.

Kunnen jullie aangeven hoe jullie de hopgiften meestal opbouwen wanneer er meer dan 2 hopgiften gedaan worden?

Groet Ruud

Jacques

Citaat van: Rootsman op 22-12-2020  14:34 uBeste brouwers,

Ik zou graag meer willen leren van verschillende hopsoorten en hopgiften in recepturen.
Tot nu toe heb ik 8 eigen recepturen gebrouwen waarbij ik goede ervaring heb met East kent Golding als bitterhop en Saaz als aroma hop en val hier dan ook elke keer op terug. Ik voeg ongeveer 2/3 bitterhop toe aan begin koken en 1/3 aromahop 10min voor einde koken.
Ik zie hier ook ingewikkelde hopgiften voorbij komen met soms wel 4 of 5 verschillende hopsoorten op verschillende momenten en hoeveelheden en hier wil ik graag meer over leren.

Kunnen jullie aangeven hoe jullie de hopgiften meestal opbouwen wanneer er meer dan 2 hopgiften gedaan worden?

Groet Ruud

Hiervoor zijn geen regels of richtlijnen.

Veel is afhankelijk van jouw smaak en voorkeuren...

Elke hop kan gebruikt worden voor de bittere smaak en ook elke hop kan dienen voor het verhogen van het hoparoma. Vaak gebruik ik een hop met een hoog alfazuurgehalte als vlamuit hop omdat die een mooi aroma heeft. Een Saaz die wat ouder is geef ik aan het begin van het koken als bitterhop. De kaasachtige smaak van oude hop verdampt voor een deel door het lange koken... Oude geoxideerde hop gebruik ik niet op het einde van het koken.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.