Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kölsch met Delta X gist

Gestart door Simonsj, 24-11-2020 12:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Simonsj

Goedemiddag,

Het is wat aan de late kant voor tips, maar morgen of overmorgen plan ik een klein brouwsel te brouwen.
Hierin wil ik de Delta X gist van Hans gebruiken die ik heb opgekweekt tot een kleine starter.

Ik heb het recept niet te ingewikkeld gemaakt, maar denk ook niet dat een Kölsch dat nodig heeft.

Volume 3.8 Liter
Begin SG: 1045
Eind SG: 1009  (dit is een gok aangezien ik de vergistingsgraad van de Delta X niet ken. Ik ben uitgegaan van 80%).
Vol: 4.7%
Brouwzaalrendement: 72%
Kooktijd: 60 minuten
EBC waarde: 8.5
IBU waarde: 26
Bottelsuiker: 6 g/ltr of verdient een Kölsch wat meer koolzuur om in het thema te blijven?

Beslagdikte: 4 liter/kg

Vergistbare ingrediënten:

740 g        Pilsmout Dingemans                    3 EBC
30 g          Munich Light                               90 EBC

Maischschema:
67 ºC met een rust van 60 minuten  bedoeling is om deze zo droog mogelijk te krijgen. Ik heb veel gelezen hierover met andere meningen.
Is het verstandig om de temp hoger of juist iets lager te doen? Als dit al waarneembaar gaat zijn.

78 ºC met een rust van 10 minuten

Hopgift 1
10 g     Saaz      3 IBU      60minuten  (18IBU)

Hopgift
7 g     Saaz      3 IBU      15minuten  (8IBU)

Vergisting met Delta X van Hans.

Na bottelen wil ik een viertal flesjes voor een periode van 6-8 weken koud wegzetten.

Ik hoor graag tips en of adviezen.

:degroeten:

Jacques

Voor een kölsch zou ik geen munichmout gebruiken (ook gaat het maar om een kleine hoeveelheid...). Een kölsch kenmerkt zich namelijk niet door een moutige smaak. In plaats daarvan zou ik een 10% tarwemout gebruiken. De kleur is dan ook wat lichter wat beter past bij een kölsch.

De hoeveelheid bottelsuiker zou ik iets hoger doen, zo'n 7,5 g per liter.

hansHalberstadt

Hier 2 recepten uit het triple-W jaarboek van 1995 met DeltaX

seed7

Citaat van: Jacques op 24-11-2020  22:51 uIn plaats daarvan zou ik een 10% tarwemout gebruiken.

Van de zes of zeven overgebleven Koelschbrouwers is er een die een beetje tarwemout gebruikt. Gek toch dat "iedereen" tarwemout in het Kölsch doet. Zal wel Amerikaans zijn...

100% pilsmout is prima.

Simon, 90 EBC is wel een heel hoge waarde voor Muenchner I.

Ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 25-11-2020  08:24 uVan de zes of zeven overgebleven Kölschbrouwers is er een die een beetje tarwemout gebruikt. Gek toch dat "iedereen" tarwemout in het Kölsch doet. Zal wel Amerikaans zijn....

100% pilsmout is prima.

Simon, 90 EBC is wel een heel hoge waarde voor Muenchner I.

Ingo

Recentelijk een Kölsch gebrouwen, 100% pilsmout, topbier geworden

Simonsj

Bedankt allen voor bovenstaande tips.

Nu hoeft het allemaal niet zo strikt, maar de munchener is toegevoegd om aan de "voorgeschreven" EBC te komen. Brewfather geeft op: 6.9 - 9.9 EBC.
Met 100% pilsmout kom ik op een EBC van rond de 5.

Ik haal hem er uit ivm de moutigheid die niet gewenst is voor een Kölsch. Eventueel heb ik wel Goldswaen Hell van 25 EBC. Maar dan komen we misschien weer op dezelfde discussie qua moutigheid.

Over een tarwe twijfel ik. Mijn idee is om een mooi heldere Kölsch te krijgen. Of kan dat gewoon met 10% tarwe?

Ik wil niet te veel naar cijfers kijken maar ook wel dicht bij het thema Kölsch blijven.

Eric v B

Een Kölsch kun je alleen brouwen als je zicht hebt op de Dom van Keulen. Anders mag je het geen Kölsch noemen.
Bij deze: Forum open laten staan op deze pagina en brouwen! Succes!

Oorzaak van tarwe in een Kölsch schijnt zijn oorsprong te hebben in een winnend Kölsch recept dat in een boek is verschenen. Vanaf toen zat er tarwe in Kölsch. Was inderdaad een Amerikaans boek.
Vóór de tweede wereldoorlog was Kölsch donker. Net als Düsseldorfer Alt. Aangezien Düsseldorf/Köln een soort A'dam/R'dam is, is men de Kölsch licht gaan brouwen om zich te onderscheiden tov Düsseldorf.
Haal het ook niet in je hoofd om een Alt in Keulen te bestellen of een Kölsch in Düsseldorf. De muziek gaat uit en je zal gedurende je aanwezigheid in die kroeg het middelpunt van enige spot zijn.

Simonsj

Hi Eric,

Bedankt voor de achtergrond informatie!
Foto is geprint dus ergens kan ik toch de vervalste versie maken  >:D. Aan de hand van de gegeven info over de kleur, het recept wat uit het triple-W boek komt ga ik hem veranderen naar 100% pilsmout. De tweede hopgift zal ik van 15-20 minuten veranderen. Bottelsuiker is verhoogd naar 7.5 g/ltr. Ik hem gewoon brouwen. Het is een kleine batch dus groot zullen de risico's niet zijn.

Aangepast recept als volgt met aangepaste waarden.

Volume 3.8 Liter
Begin SG: 1047
Eind SG: 1009  (dit is een gok aangezien ik de vergistingsgraad van de Delta X niet ken. Ik ben uitgegaan van 80%).
Vol: 5.0%
Brouwzaalrendement: 72%
Kooktijd: 60 minuten
EBC waarde: 5.1
IBU waarde: 26
Bottelsuiker: 7.5 g/ltr

Beslagdikte: 4 liter/kg

Vergistbare ingrediënten:

800 g        Pilsmout Dingemans                    3 EBC

Maischschema:
67 ºC met een rust van 60 minuten 

78 ºC met een rust van 10 minuten

Hopgift 1
10 g     Saaz      3 IBU      60 minuten  (18IBU)

Hopgift
7 g     Saaz      3 IBU      20 minuten  (8IBU)

Vergisting met Delta X van Hans.

Na bottelen wil ik een viertal flesjes voor een periode van 6-8 weken koud wegzetten.

tdp

En als je dan echt in stijl wilt brouwen, moet je hem wel filteren. Anders is het nog steeds of je het in Keulen hoort donderen en brouw je een Wiesbier :)

Maar is een mooie stijd in ieder geval, goed alternatief voor Pils.

Eric v B

Citaat van: tdp op 25-11-2020  16:41 uEn als je dan echt in stijl wilt brouwen, moet je hem wel filteren. Anders is het nog steeds of je het in Keulen hoort donderen en brouw je een Wiesbier :)

Maar is een mooie stijd in ieder geval, goed alternatief voor Pils.
Gaffel Kölsch, pommes und currywurst en mensen kijken op de kerstmarkt op de Alter Markt. Heerlijk! Helaas dit jaar even niet  :(

Hierna maar weer on topic  ;)

JanDeGraaff

Ik heb deze al geruime tijd in mijn bookmarks staan omdat ik zelf een keer een Kölsch wil brouwen en (meerdere soorten) Kölsch in hun natuurlijke habitat wil proeven.

Erg leuk stukje, je krijgt er gewoon zin in om je corona vaccinatie te gaan halen en in de trein naar Keulen te stappen...
https://belgianbeergeek.be/2018/01/12/crazy-little-thing-called-kolsch/

Sorry, ik ging ook even off-topic.

Jacques

Citaat van: Simonsj op 25-11-2020  11:26 uOver een tarwe twijfel ik. Mijn idee is om een mooi heldere Kölsch te krijgen. Of kan dat gewoon met 10% tarwe?

Als je 10% tarwemout gebruikt is helderheid geen enkel probleem.

Overigens als je kijkt naar de kölsch recepten in het board Bewezen recepten dan zie je dat in al deze recepten tarwemout in storting zit... De hoeveelheid varieert. De maximale hoeveelheid is 15%.

hansHalberstadt

Ik heb ook een keer de fout gemaakt om goldswaen munich light te bestellen waarvan ik dacht dat het munich 17 EBC basismout was, echter het was een hele donkere mout dus zeker geen munich mout die ik bedoelde. Let dus even op dat je die fout niet maakt.

tdp

Citaat van: Eric v B op 25-11-2020  19:11 uGaffel Kölsch, pommes und currywurst en mensen kijken op de kerstmarkt op de Alter Markt. Heerlijk! Helaas dit jaar even niet  :(

Hierna maar weer on topic  ;)

Dat, of op de 11e van de 11e het carnavalsseizoen daar beginnen.

(Sorry wanneer je dit voor vandaag niet meer uit je hoofd krijgt, loop er al mee sinds de 11e vd 11e :))

En weer on topic :D

Simonsj

De Dom van Keulen geprint op het aanrecht, Wenn et Trömmelje geht aangezet.
Wat wil je nog meer?

De stort heb ik op 100% pilsmout gehouden. Het recept zoals laatste update.
Vanmiddag even leuk de tijd om te hobbyen.

hansHalberstadt

Citaat van: Simonsj op 26-11-2020  14:00 uDe Dom van Keulen geprint op het aanrecht, Wenn et Trömmelje geht aangezet.
Wat wil je nog meer?
Ook leuke triggers voor het etiketontwerp?

tdp

Citaat van: Simonsj op 26-11-2020  14:00 uDe Dom van Keulen geprint op het aanrecht, Wenn et Trömmelje geht aangezet.
Wat wil je nog meer?

De stort heb ik op 100% pilsmout gehouden. Het recept zoals laatste update.
Vanmiddag even leuk de tijd om te hobbyen.

Haha, prachtig! Fijne brouwdag gehad neem ik aan?!

Simonsj

Prima brouwdag. Kleine batch dus gewoon in de keuken gerommeld. Rendement zoals op voorhand berekend en geen bijzonderheden.
Staat nu vrolijk te bubbelen bij 18 ºC.

Tegen de tijd dat het klaar is zal ik nog een foto uploaden met misschien wel een etiket.

Simonsj

Bij deze een impressie over de "kölsch".

Eigenlijk een hele eenvoudige smash.

Lekker en makkelijk te drinken bier. Bittertje iets te vlak (dat ligt aan de hop die een aantal weken niet vacuüm in de koelkast is geweest).
Wat bleekjes echter alleen pilsmout.
Schuim houdbaarheid, prima. Foto gemaakt na ong 15 min na schenken.
Redelijk clean, zou zo een pilsgist kunnen zijn. Ook heeft het iets wat ik niet helemaal kan omschrijven. Halverwege het glas en denk ik lust er nog wel een. Voor mijn idee dus een mooi resultaat.

Denk dat deze gist zich ook leent voor (i)pa leent.
https://myalbum.com/album/DVLEmcrczBN7

Proost!

Vergelijkbare Topics (7)

16400

Reacties: 12
Gelezen: 5420

15180

Reacties: 17
Gelezen: 6511

37234

Reacties: 8
Gelezen: 2493

4216

Reacties: 62
Gelezen: 18940

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.