Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

1e poging tot eigen recept DIPA

Gestart door patrickwit, 26-10-2020 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Battum80

Ja zo stop je de enzymen inderdaad.

20 is een mooi kleurtje, ongeveer wat je op mijn profielfoto ziet. Al lijkt die wat donkerder.

Als je 25 liter water hebt zou ik niet meer dan 7kg mout gebruiken. Met teveel mout (in verhouding tot het water) haal je je rendement niet en voegt meer mout niet meer suiker toe. 3.5 tot 4 liter water per kg mout, verder zou ik niet gaan en regelmatig roeren

patrickwit

Citaat van: Battum80 op 02-11-2020  20:37 uJa zo stop je de enzymen inderdaad.

20 is een mooi kleurtje, ongeveer wat je op mijn profielfoto ziet. Al lijkt die wat donkerder.

Als je 25 liter water hebt zou ik niet meer dan 7kg mout gebruiken. Met teveel mout (in verhouding tot het water) haal je je rendement niet en voegt meer mout niet meer suiker toe. 3.5 tot 4 liter water per kg mout, verder zou ik niet gaan en regelmatig roeren

Zit nog even in BrouwHulp te kijken naar het maischschema maar kom niet lager dan 2.28 l/kg doen ik wat nog verkeerd?
Me koelbox is 24 l (Dacht 20 maar is dus meer). Ik zie staan vol.bslg neem aan dat dit het water samen met de mout is ik krijg deze natuurlijk niet boven de 24 want dat past niet.

patrickwit

Ik heb nog wat lopen stoeien en moet me batch dus toch verkleinen naar helaas 20 liter maar dat is ook wel voldoende.
Nu kom ik op een 3 l/kg wat volgens mij de ondergrens wel zal zijn.
Tevens ontkom ik toch niet helemaal aan de suiker.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptDIPA
Brouwdatum
BierstijlImperial IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,071 SG
Berekende kleur (Morey)20 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)70 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,50 lWater uit Zutphen
12,04 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,60 kgPale Ale moutDingemans7 EBC91,8 %
0,20 kgCara 120Dingemans120 EBC3,3 %
0,30 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
69,0 °C2 min.60 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
8,4 gColumbuspellets18,3%90 min.20,1 IBU
12,6 gSimcoepellets12,9%45 min.18,2 IBU
12,6 gCentennialpellets10,3%45 min.14,5 IBU
8,4 gColumbuspellets18,3%45 min.17,2 IBU
40,0 gSimcoepellets12,9%koudhop0,0 IBU
40,0 gCentennialbellen10,3%koudhop0,0 IBU
40,0 gCentennialpellets10,3%0 min.0,0 IBU
40,0 gSimcoepellets12,9%0 min.0,0 IBU
35,0 gColumbuspellets18,3%koudhop0,0 IBU
35,0 gColumbuspellets18,3%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafale American (US-05)bovengist

Jacques

Citaat van: patrickwit op 02-11-2020  15:43 uGraag wil ik nog even vragen in hoever ik me zorgen moet gaan maken over hop creep.
Ik stuitte toevallig op dit onderwerp en na uitvoerig lezen krijg ik het gevoel dat dit bijna onvermijdelijk is en dat ik hier mee te maken zal gaan hebben?

Of je last krijgt van hopcreep ligt sterk aan de gebruikte hop. Cascade en Amarillo zijn hoppen die veel hopcreep kunnen veroorzaken. Deze hoppen zie ik niet in je recept.

Voor de liefhebber
https://www.researchgate.net/profile/Kaylyn_Kirkpatrick/publication/327920538_Investigating_Hop_Enzymes/links/5bad4488299bf13e6051da01/Investigating-Hop-Enzymes.pdf?origin=publication_detail

Jacques

Citaat van: Battum80 op 02-11-2020  16:10 uIk zie de noodzaak voor een hopgift bij 45 min niet echt. Deze zou ik naar 10 min verplaatsen voor meer aroma. Dan moet je wel wat meer bitterhop gebruiken om dit te compenseren.
Verder zou ik korter koken, 60 minuten.

Hop is meer dan alleen bitterheid en aroma...
Een hopgift tussen de 45 en 25 minuten heeft ook invloed op de body van je bier.

patrickwit

Citaat van: Jacques op 02-11-2020  21:45 uOf je last krijgt van hopcreep ligt sterk aan de gebruikte hop. Cascade en Amarillo zijn hoppen die veel hopcreep kunnen veroorzaken. Deze hoppen zie ik niet in je recept.

Voor de liefhebber
https://www.researchgate.net/profile/Kaylyn_Kirkpatrick/publication/327920538_Investigating_Hop_Enzymes/links/5bad4488299bf13e6051da01/Investigating-Hop-Enzymes.pdf?origin=publication_detail

Zal de link even in me favorieten zetten om rustig te lezen thanks

Jacques

Citaat van: Snelbier op 02-11-2020  16:49 uHop voorverhitten de-activeert verantwoordelijke enzymen.. Zoek de juiste draadjes / fora.

Bij een test die ik onlangs heb afgesloten heb ik gezien dat een korte voorverhitting wel hopcreep vermindert maar niet geheel voorkomt.
De test heb ik vooral uitgevoerd om te kijken naar het smaakeffect van het voorverhitten. Bij de test die ik heb uitgevoerd met Cascade was de hoppige smaak aanzienlijk minder door het voorverhitten.

Jacques

Citaat van: patrickwit op 02-11-2020  16:56 uDie 45 minuten heb ik uit de DIY van brewdog, daar is een grote deel van het recept op gebaseerd althans de tijden en de soort hop.

Zoals ik al schreef bestaat er als het gaat om hopgiften meer dan alleen een bittergift en een aromagift... ;)

Jacques

Citaat van: patrickwit op 02-11-2020  16:56 uDe bitterheidsindex staat op 0.94.

De bitterheidsindex zegt niet zo veel over de beleving van de bitterheid.
De pH tijdens het koken van het wort, de samenstelling van de brouwzouten, de vergistingsgraad en de hoeveelheid donkere mouten in je stort zijn factoren die allemaal niet worden meegenomen...
Zelfs de vergistingstemperatuur en de gebruikte gist maken uit.

Met andere woorden: de bitterheidsindex heeft weinig waarde...

Jacques

Citaat van: patrickwit op 02-11-2020  18:04 uDacht iets te lezen over diacetyl en botersmaak. Maar goed dit stelt me weer gerust want daar was ik eerder bang voor namelijk.

Klopt. Hopcreep kan zorgen voor meer diacetyl.
Bij één van mijn brouwsels van het afgelopen jaar heb ik daar last van gehad. Het duurde veel langer dan gebruikelijk voordat de diacetyl tot een aanvaardbaar niveau was gedaald.

Jacques

Citaat van: patrickwit op 02-11-2020  21:50 uZal de link even in me favorieten zetten om rustig te lezen thanks

Neem er de tijd voor. Het is de moeite waard.

patrickwit

Bier staat ondertussen in de vergistingkast.

Nog niet helemaal happy over hoe het proces verliep.
Dit is me 3e brouwsel en elke keer leer ik weer dingen.
Dit keer denk ik de fijn geschroot vond het wort erg troebel in de pan.
Geprobeerd nog te filteren richting gistvat maar op gegeven moment was het wel gebeurt en koos ik eieren voor me geld denk dat ik 2 liter troebel massa de gootsteen in heb moet laten gaan.

We wachten nu rustig 2 weken af

beun

Troebel wort betekent nog niet dat je geen helder bier ktijgt. Er is dus nog niets aan de hand. Even afwachten en je zal zien.

De paar laatste liters gaan bij mij in een erlenmeyer en er gaat een andere gist bij. Ik zie het als een toegift. En het wordt net zo goed bier.

Jacques

Citaat van: patrickwit op 08-11-2020  17:45 uDit is mijn 3e brouwsel en elke keer leer ik weer dingen.

Geloof me, dat heb je ook bij je 30e, 300e en zelfs bij je 3000e brouwsel...  ;)

patrickwit

Vergisting is lekker bezig nu rustig wachten en dacht om over 10 dagen ongeveer de koudhop toe te voegen van 4 tot 5 dagen?
Daarna bottelen met 6 g/l en hopelijk 6 weken later kan ik deze topic met succes afsluiten.

Is het normaal dat ik heel bang met voor infecties enz, ik spoel alles duizend keer met oxi en met san en warm water. En elk druppeltje die erin valt bij koelen door knulligheid of elk voor mij nog onbekend dingetje dat ik bang ben.
Het feit dat het gevoelig is ben ik me zeer van bewust maar maakt me ook onzeker omdat ik weet dat ik schoon moet werken en voor mij gevoel ook doe. Maar aangezien ik de grenzen niet ken vind ik dat lastig of iets goed of fout is.

Battum80

Plannen wanneer je gaat afvullen is lastig, je kan pas afvullen als je bier volledig is uigegist, dus als je het SG een aantal dagen constant is. Zelf geef ik de voorkeur eraan nog iets langer te wachten zodat de gist tijd heeft zijn reststoffen op te ruimen. Dit kan ook in de fles, hierover zijn de meningen verdeeld en kan je veel lezen op dit forum.

Koudhop kan je op verschillende of meerdere momenten toevoegen en ook hierover zijn de meningen verdeeld en is wederom veel te lezen. Veel gehoorde opties zijn:
Nadat de hoofdvergisting over zijn hoogtepunt is
Na de hoofdvergisting
Tijdens het koud lageren
of een combinatie hiervan

Zelf vind ik de eerste erg praktisch (zonder te beweren dat dit beter is) omdat ik dan na de hoofdvergisting kan overhevelen en de hop in het vat achter blijft.

Zorgen maken over definfecteren zou niet nodig moeten zijn als je het goed doet ;) ook hier geldt, vaak brouwen dan wordt je er handig is. Ook over dit thema is erg veel te lezen op dit forum.

patrickwit

Citaat van: Battum80 op 09-11-2020  13:52 uPlannen wanneer je gaat afvullen is lastig, je kan pas afvullen als je bier volledig is uigegist, dus als je het SG een aantal dagen constant is. Zelf geef ik de voorkeur eraan nog iets langer te wachten zodat de gist tijd heeft zijn reststoffen op te ruimen. Dit kan ook in de fles, hierover zijn de meningen verdeeld en kan je veel lezen op dit forum.

Koudhop kan je op verschillende of meerdere momenten toevoegen en ook hierover zijn de meningen verdeeld en is wederom veel te lezen. Veel gehoorde opties zijn:
Na de hoofdvergisting
Tijdens het koud lageren

Zelf vind ik de eerste erg praktisch (zonder te beweren dat dit beter is) omdat ik dan na de hoofdvergisting kan overhevelen en de hop in het vat achter blijft.

Zorgen maken over definfecteren zou niet nodig moeten zijn als je het goed doet ;) ook hier geld, vaak brouwen dan wordt je er handig is. Ook over dit thema is erg veel te lezen op dit forum.

Over het schoonmaken gaan we het ook niet verder hebben daarover is inderdaad genoeg te vinden op dit forum.

De vorige keer deed ik dus koudhoppen x dagen voor het bottelen, eigenlijk zoals je al aangaf zal dit plaats vinden tijdens het lageren.
Nou had ik de vorige keer ook met een lek vat te maken dus die situatie ga ik niet vergelijken.
Voor nu wil ik dus gaan koudhoppen zodra het gisten ten einde komt tegen de eind SG aan en zodra die 3 dagen contstant is bottelen maar voor ik botel over hevelen naar een andere emmer.
Kortom ben nog zoekende maar gaat goed komen, en anders gebruik ik de zoekfunctie.

Battum80

Het gaat inderdaad vast goed komen en zoals Jaques al schreef, je blijft leren zolang je blijft brouwen

Jacques

Citaat van: Battum80 op 09-11-2020  13:52 uPlannen wanneer je gaat afvullen is lastig, je kan pas afvullen als je bier volledig is uigegist, dus als je het SG een aantal dagen constant is. Zelf geef ik de voorkeur eraan nog iets langer te wachten zodat de gist tijd heeft zijn reststoffen op te ruimen. Dit kan ook in de fles, hierover zijn de meningen verdeeld en kan je veel lezen op dit forum.

Na de hoofdvergisting
Tijdens het koud lageren

Je bier laten staan nadat de vergisting is afgelopen kan zwavelige autolysesmaken geven. Dit is tijdens een recent gehouden webinar bevestigd door Fermentis voor in ieder geval BE-256. Mijn ervaring is dat dit voor veel meer gisten geldt. Vandaar mijn adviseer het bier niet te lang op (alle) gist te houden.

Koudhoppen kan op heel veel momenten. Het kan zelfs vanaf de start van de vergisting. Voor een complexer hoparoma kun je meerdere keren koudhop toevoegen.

Snelbier

Citaat van: patrickwit op 09-11-2020  13:03 uIs het normaal dat ik heel bang met voor infecties enz, ik spoel alles duizend keer met oxi en met san en warm water. En elk druppeltje die erin valt bij koelen door knulligheid of elk voor mij nog onbekend dingetje dat ik bang ben.
Het feit dat het gevoelig is ben ik me zeer van bewust maar maakt me ook onzeker omdat ik weet dat ik schoon moet werken en voor mij gevoel ook doe. Maar aangezien ik de grenzen niet ken vind ik dat lastig of iets goed of fout is.
Vervelendste van infectie vind ik dat het voor ons niet is te meten, dus de twijfel of en wat is fout gegaan. Bij elk bier met teveel CO2 of afwijkend smaakje weer de vraag/twijfel of je brouwproces op orde was, schoonmaak voldoende, etc..
Ben zelf zover dat bij schoonmaken ALLES uit elkaar moet, alle dode hoekjes en schroefdraden, tapkranen, tm bottelpijpje ALLES open en schoonmaken.
Meer kan je niet doen. Als dat onvoldoende is stop ik met brouwen  >:(

Jacques

Citaat van: Snelbier op 10-11-2020  07:56 uVervelendste van infectie vind ik dat het voor ons niet is te meten ...

Maar het is wel te proeven!
Bij twijfel kun je je bier laten proeven aan een ervaren keurmeester.

patrickwit

Vandaag ga ik de koudhop erbij doen zijn nu op dag 11 wilde zelf op dag 10 maar was even de dag vergeten.

Meteen SG gemeten en schrok even zit nu al op 1010 waar ik op 1072 begon.

Wat ik ook altijd doe is even kijken en proeven.
Hij is nog aardig mistig dus hopelijk met coldcrash dat dit wegvalt.
Verder je proeft al de bitterheid en ruikt fruitig.

Nu maar de hop erbij en over 5 dagen weer kijken
Prikkelde ook lekker in je neus als je boven vat zat
Nog effe foto gemaakt voor het toevoegen van de hop

Noordzij_1

Citaat van: Jacques op 08-11-2020  20:49 uGeloof me, dat heb je ook bij je 30e, 300e en zelfs bij je 3000e brouwsel...  ;)

Na 25 brouwsels kan ik beamen dat dit tot zover klopt...

Bij Nr 25 bleken de volgende dingen;
Dat mijn geheugen me ook wel eens in de steek laat en ik onvoldoende donkere mouten had om de geplande RIS te brouwen.
Dat ik met wat improvisatie wel genoeg had voor een witbiertje.
Dat een half zakje S33 (luchtdicht en in de koelkast bewaard), blijkbaar volstaat om 25L witbier (begin SG 1.058) de volgende ochtend al goed te laten pruttelen (had ik veel later of zelf geheel niet verwacht; en als noodgreep had ik eventueel topgist geënt en een samenraapsel/stijlloos biertje ervan moeten maken).

Noordzij_1

Citaat van: patrickwit op 19-11-2020  19:02 uWat ik ook altijd doe is even kijken en proeven.

Op zich prima is kijken en proeven prima en aan te raden, en doe ik ook altijd eigenlijk wel, alleen net even anders.
Zeker wanneer de waterstop minimaal of niet meer bubbelt (zoals bij je vermeldde FG van 1.010 bijna zeker het geval is)

Houd namelijk wel in je achterhoofd, dat door het hele deksel eraf te trekken je alle CO2 boven je bier laat ontsnappen en met 20% zuurstof; lucht vervangt (wat na een paar dagen smaakafwijkingen en schimmels in de hand werkt) en eventuele ziektekiemen in de lucht (die je bier bijvoorbeeld zuur zouden kunnen maken...)
Mocht je bier klaar zijn en je direct tijd hebt om dezelfde dag te bottelen, is dat niet zo een probleem want er zit al alcohol in je brouwsel.

Ik trek het waterslot uit het deksel en gebruik een gedesinfecteerd dun slangetje om een klein cilindertje ±100 ml (de doorzichtige plastic verpakking van mijn thermometer) vol te hevelen.
Dit monster kun je vervolgens tegen het licht houden om kleur en "troebelheid" vast te stellen, eind SG meten, ruiken, proeven etc.

patrickwit

Voor de SG meting gebruik ik het kraantje en ik gebruik een Speidel die heeft overigens die heeft een redelijk slanke hals.
Maar goed dat houd het ontsnappen van CO2 niet tegen tijdens open.

Ik had ook gehoopt op een hoger SG en misschien toch eerder moeten koudhoppen, al had ik bij me 1e brouwsel een lek vat en zat ik tijdens over hevelen in een goed vat ook al bijna op einde is die kwam er goed van af.

We wachten rustig af.

Vergelijkbare Topics (7)

30298

Reacties: 13
Gelezen: 6432

5052

Gestart door herman 46

Reacties: 3
Gelezen: 2247

40951

Reacties: 0
Gelezen: 851

31585

Reacties: 1
Gelezen: 1661

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.