Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blond bier met rooksmaak

Gestart door brewt, 05-11-2020 08:57 u

Vorige topic - Volgende topic

brewt

Hallo allemaal!
Mijn favoriete biertype zijn blonde biertjes. Ik heb al meerdere blonde bieren gebrouwen maar ik wil eens wat anders proberen.
Nu zit ik er aan te denken om wat rookmout door een blond bier heen te doen.
Het idee is om een mooie goudgele blonde te maken, met een volle body die een subtiele rokerige afdronk heeft.
Ik wilde hier onderstaand recept voor gebruiken. Wat denken jullie van dit recept?
De gist die ik wil gebruiken is de 'Belgian' van CrossMyLoof Brew, ik heb geen ervaring met deze gist maar de beschrijving zegt dat het voor alles wat Belgisch is werkt  :)
https://share.brewfather.app/18PDZJGbFiNXv8

kubock

Ik heb recent een bock gebrouwen met 7,5% rookmout. Hoewel het een lekker bier is, vind ik de rooksmaak overheersen. Dat wordt wel minder naarmate de tijd verstrijkt, maar de 12% die in jouw recept staat, lijkt me wat veel.

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet meer op mijn netvlies heb of ik ook de Weyermann rookmout heb gebruikt. Mij staat iets bij van Castle mout, maar die vind ik niet terug op de site van Unibrew.

brewt

Citaat van: kubock op 05-11-2020  13:36 uIk heb recent een bock gebrouwen met 7,5% rookmout. Hoewel het een lekker bier is, vind ik de rooksmaak overheersen. Dat wordt wel minder naarmate de tijd verstrijkt, maar de 12% die in jouw recept staat, lijkt me wat veel.

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet meer op mijn netvlies heb of ik ook de Weyermann rookmout heb gebruikt. Mij staat iets bij van Castle mout, maar die vind ik niet terug op de site van Unibrew.

Bedankt! Ik denk inderdaad dat ik iets minder ga toevoegen. 7 a 8 procent lijkt me zoals je aangeeft genoeg!

DennisSpanjer