Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blond bier met rooksmaak

Gestart door brewt, 05-11-2020 08:57 u

Vorige topic - Volgende topic

brewt

Hallo allemaal!
Mijn favoriete biertype zijn blonde biertjes. Ik heb al meerdere blonde bieren gebrouwen maar ik wil eens wat anders proberen.
Nu zit ik er aan te denken om wat rookmout door een blond bier heen te doen.
Het idee is om een mooie goudgele blonde te maken, met een volle body die een subtiele rokerige afdronk heeft.
Ik wilde hier onderstaand recept voor gebruiken. Wat denken jullie van dit recept?
De gist die ik wil gebruiken is de 'Belgian' van CrossMyLoof Brew, ik heb geen ervaring met deze gist maar de beschrijving zegt dat het voor alles wat Belgisch is werkt  :)
https://share.brewfather.app/18PDZJGbFiNXv8

kubock

Ik heb recent een bock gebrouwen met 7,5% rookmout. Hoewel het een lekker bier is, vind ik de rooksmaak overheersen. Dat wordt wel minder naarmate de tijd verstrijkt, maar de 12% die in jouw recept staat, lijkt me wat veel.

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet meer op mijn netvlies heb of ik ook de Weyermann rookmout heb gebruikt. Mij staat iets bij van Castle mout, maar die vind ik niet terug op de site van Unibrew.

brewt

Citaat van: kubock op 05-11-2020  13:36 uIk heb recent een bock gebrouwen met 7,5% rookmout. Hoewel het een lekker bier is, vind ik de rooksmaak overheersen. Dat wordt wel minder naarmate de tijd verstrijkt, maar de 12% die in jouw recept staat, lijkt me wat veel.

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet meer op mijn netvlies heb of ik ook de Weyermann rookmout heb gebruikt. Mij staat iets bij van Castle mout, maar die vind ik niet terug op de site van Unibrew.

Bedankt! Ik denk inderdaad dat ik iets minder ga toevoegen. 7 a 8 procent lijkt me zoals je aangeeft genoeg!

DennisSpanjer

Citaat van: kubock op 05-11-2020  13:36 uIk heb recent een bock gebrouwen met 7,5% rookmout. Hoewel het een lekker bier is, vind ik de rooksmaak overheersen. Dat wordt wel minder naarmate de tijd verstrijkt, maar de 12% die in jouw recept staat, lijkt me wat veel.

Wat voor rookmout heb je gebruikt? Ik heb onlangs een bock gebrouwen met 10% rookmout en proef de rooksmaak niet terug.
Dit was de Swaen Smoke

kubock

Weyermann of Castle. Gekocht bij Uinbrew.

beun

De juiste hoeveelheid rookmout doseren lijkt mij erg lastig, het kan snel teveel zijn en de juiste balans vinden is erg lastig.
Daarnaast zijn er zoveel andere variabelen zoals o.a. moutstort, gist, hop, alcoholgehalte, ibu, eind sg, etc ,etc. ik zou eerst met een goed blond bier beginnen als een soort basis. Dan kun je verder experimenteren. Zo vanuit niets een mooi bier brouwen zou een lucky shot zijn.
Laatst ook een redelijk goed geslaagd blond bier met rookmout geproefd. Wel lekker maar voor mij geen 2e... niet mijn bier
groet stefan

Jacques

Het probleem van rookmout is dat je het heerlijk vindt of vreselijk.
Voor mij kan er bij wijze van spreken nooit te veel rookmout in een brouwsel zitten. Anderen gruwelen al bij 1% rookmout.

Laatst heb ik een atypische IPA gebrouwen met wat rookmout. Mijn vrouw is een hele grote liefhebster van IPA's, maar deze kan ze niet waarderen. Dat is geen probleem: ik geniet des te meer van mijn rook IPA...  :proost:

Leon058

Ik zou voor een subtiele toets echt maar enkele procentjes rookmout gebruiken in de stort. Misschien wel gewoon 1% want inderdaad, je proeft het snel. Zeker in bier wat niet al te bitter is en wat niet teveel alcohol heeft kan ik me zo voorstellen.

Behoor zelf tot het kamp rookmout liefhebbers! Een van mijn beste bieren (eigen mening  ;)) had in stort 50% rookmout, 50% munichmout. Licht gehopt (20 IBU) en iets van 6% alcohol. Weyermann rookmout was dat. Staat op de lijst om weer gebrouwen te worden.

Jacques

Citaat van: Leon058 op 05-11-2020  22:55 uMisschien wel gewoon 1% want inderdaad, je proeft het snel.

Of je het snel proef of niet ligt aan het feit dat je er een liefhebber van bent of niet. Voor degenen die de rooksmaak niet kunnen waarderen ligt de smaakdrempel heel laag...

brewt

Citaat van: beun op 05-11-2020  21:43 uDe juiste hoeveelheid rookmout doseren lijkt mij erg lastig, het kan snel teveel zijn en de juiste balans vinden is erg lastig.
Daarnaast zijn er zoveel andere variabelen zoals o.a. moutstort, gist, hop, alcoholgehalte, ibu, eind sg, etc ,etc. ik zou eerst met een goed blond bier beginnen als een soort basis. Dan kun je verder experimenteren. Zo vanuit niets een mooi bier brouwen zou een lucky shot zijn.
Laatst ook een redelijk goed geslaagd blond bier met rookmout geproefd. Wel lekker maar voor mij geen 2e... niet mijn bier
groet stefan

Hoi Stefan, bedankt voor je reactie.
Ik ben het met je eens, het zou beter zijn om eerst een blondje te perfectioneren en dan langzaam toevoegingen doen.
Voor dit brouwsel wilde ik toch graag eens wat compleet anders proberen met het risico dat het niet smaakt :)
Was het puur persoonlijke smaak waardoor je geen tweede zou nemen van het bier dat je noemt? Of was er iets anders mis mee?

Citaat van: Leon058 op 05-11-2020  22:55 uIk zou voor een subtiele toets echt maar enkele procentjes rookmout gebruiken in de stort. Misschien wel gewoon 1% want inderdaad, je proeft het snel. Zeker in bier wat niet al te bitter is en wat niet teveel alcohol heeft kan ik me zo voorstellen.

Behoor zelf tot het kamp rookmout liefhebbers! Een van mijn beste bieren (eigen mening  ;)) had in stort 50% rookmout, 50% munichmout. Licht gehopt (20 IBU) en iets van 6% alcohol. Weyermann rookmout was dat. Staat op de lijst om weer gebrouwen te worden.
Ik heb laatst ook een rookbier gebrouwen (25% rookmout, 27IBU) erg lekker! Voor een blond te veel van het goede maar ik vind de smaak erg interessant!

Citaat van: Jacques op 05-11-2020  23:41 uOf je het snel proef of niet ligt aan het feit dat je er een liefhebber van bent of niet. Voor degenen die de rooksmaak niet kunnen waarderen ligt de smaakdrempel heel laag...
Helemaal mee eens Jacques! Ik denk dat ik maar met 5% ga beginnen, ik denk dat het beter is om iets te weinig rook smaak te hebben dan iets te veel!

Nog enige opmerkingen over de rest van het recept? Mijn laatste blondjes hadden geen geweldige schuimkraag, hier zou ik nog wel wat aan willen verbeteren.
Ik heb de stukken al gelezen over wat de schuimhoudbaarheid positief of negatief beinvloed maar nog weinig ervaring met het toepassen van de verbeterpunten!

Jacques

Citaat van: brewt op 06-11-2020  09:17 uNog enige opmerkingen over de rest van het recept? Mijn laatste blondjes hadden geen geweldige schuimkraag, hier zou ik nog wel wat aan willen verbeteren.
Ik heb de stukken al gelezen over wat de schuimhoudbaarheid positief of negatief beïnvloedt maar nog weinig ervaring met het toepassen van de verbeterpunten!

Ik zie geen gekke dingen of zaken waarvan ik zeg dat moet je niet doen.

Schuimhoudbaarheid is een complexe materie. Niet al te warm vergisten en voldoende bottelsuiker helpt in veel gevallen veel.

beun

Citaat van: brewt op 06-11-2020  09:17 uHoi Stefan, bedankt voor je reactie.
Ik ben het met je eens, het zou beter zijn om eerst een blondje te perfectioneren en dan langzaam toevoegingen doen.
Voor dit brouwsel wilde ik toch graag eens wat compleet anders proberen met het risico dat het niet smaakt :)
Was het puur persoonlijke smaak waardoor je geen tweede zou nemen van het bier dat je noemt? Of was er iets anders mis mee?
Ik heb laatst ook een rookbier gebrouwen (25% rookmout, 27IBU) erg lekker! Voor een blond te veel van het goede maar ik vind de smaak erg interessant!

Ik vind eigenlijk bijna alles wel lekker en zeker ook speciale en aparte bieren. Rooksmaak kan ik ook wel waarderen maar ik vind de smaak en reuk al snel overheersend worden. voor mij is het geen doordrinkbaar bier. Dit heb ik sowieso met allerlei kruiderijen en toevoegingen in bier maar dat terzijde.

Ik zeg gewoon lekker brouwen en ervaren! :biersmile:

brewt

Citaat van: Jacques op 06-11-2020  21:08 uIk zie geen gekke dingen of zaken waarvan ik zeg dat moet je niet doen.

Schuimhoudbaarheid is een complexe materie. Niet al te warm vergisten en voldoende bottelsuiker helpt in veel gevallen veel.

Bedankt voor het mee kijken, Jacques!

Citaat van: beun op 06-11-2020  22:19 uIk vind eigenlijk bijna alles wel lekker en zeker ook speciale en aparte bieren. Rooksmaak kan ik ook wel waarderen maar ik vind de smaak en reuk al snel overheersend worden. voor mij is het geen doordrinkbaar bier. Dit heb ik sowieso met allerlei kruiderijen en toevoegingen in bier maar dat terzijde.

Ik zeg gewoon lekker brouwen en ervaren! :biersmile:

Ja dat kan ik wel begrijpen. Het is wel een sterke smaak. Bedankt!

Vergelijkbare Topics (7)

7299

Reacties: 18
Gelezen: 8827

31412

Reacties: 15
Gelezen: 10583

13715

Gestart door leen123

Reacties: 24
Gelezen: 8423

36673

Reacties: 4
Gelezen: 1771

1345

Gestart door MaartenM

Reacties: 36
Gelezen: 13250

41498

Gestart door Wout Vink

Reacties: 6
Gelezen: 1466

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.