Barleywine - lageren op eikensnippers, gedrenkt in Bourbon

Gestart door Jepke, 07-04-2020 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Jepke

Hallo allemaal,

Ik heb twee weken geleden een Barleywine gebrouwen die ik nu, na twee weken hoofdvergisting op 20°C waarin hij van SG 1.103 naar 1.030 gezakt is, gedeeltelijk wil 'lageren' op eikensnippers. Deze heb ik eerst anderhalve week gedrenkt in Jim Beam Bourbon. Heb nu een split gemaakt: 5 liter zonder en 5 liter met eikensnippers. Ongeveer 3 gram/liter (droog).

Mijn vraag is nu eigenlijk bij welke temperatuur ik dit het beste kan laten 'lageren'? Op 20°C laten staan of toch iets lager, bijvoorbeeld 15°C? Ik vermoed dat het SG nog wel een paar puntjes gaat zakken.

Bij het verlagen van de temperatuur heb ik altijd de 'angst' dat er te veel zuurstof mee naar binnen gezogen wordt. Ik vervang daarom dan altijd tijdelijk het waterslot door een in alcohol gedrenkt stukje keukenrol. Hoe doen jullie dat normaal om zuurstof boven het jongbier te voorkomen?

Dit was de basis voor mijn recept idee: https://www.homebrewersassociation.org/homebrew-recipe/atahsaia-barleywine/?utm_source=informz&utm_medium=email&utm_campaign=AHA&_zs=TTIRG1&_zl=MAsa5

En dit is mijn recept uiteindelijk geworden (ter leering ende vermaek):

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk053
Naam recept'Anglo-American' Barley Wine
Brouwdatum21-03-2020
BierstijlBarley Wine
Volume12.0
Begin SG1.104 SG
Eind SG1.028 SG
Schijnbare vergistingsgraad73.0%
Alcoholgehalte9.9 vol.%
Berekende kleur (Morey)40 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)56 IBU
Brouwzaalrendement79.5 %
Kooktijd120 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18.20 lWater uit Mill (na waterontharder)
4.02 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5.25 kgPale Ale moutDingemans7 EBC94.4 %
0.23 kgDark Crystal moutThomas Fawcett and Sons300 EBC4.1 %
0.08 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC1.5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65.0 °C1 min.90 min.3.3 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.3.3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
36.0 gMagnumbellen10.7%60 min.61.0 IBU
27.0 gColumbusbellen17.0%0 min.0.0 IBU
22.5 gCentennialpellets8.0%0 min.0.0 IBU
16.7 gCascade (nieuw)pellets5.5%0 min.0.0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11.5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20.5 °C
Max. temp. hoofdvergisting20.5 °C
Eind temp. hoofdvergisting20.0 °C
Eind SG hoofdvergisting1.030 SG
Schijnbare vergistingsgraad73.2%
Start nagisting05-04-2020
Temp. nagisting20.0 °C

'Anglo-American' Barleywine omdat de hopgiften meer Amerikaans zijn maar de gist Engels.

StefanUT

Ik denk niet dat een in alcohol gedrenkt stukje keukenrol minder zuurstof doorlaat dan een waterslot.
Toen ik een Imperial stout op houtsnippers heb laten rijpen heb ik gewacht tot hij helemaal was uitvergist en heb daarna pas overgeheveld naar een vat met zo min mogelijk lege ruimte, gewoon bij kamertemperatuur en met een waterslot.

JamMasterJustin

Hoe ik het doe is overhevelen naar een schoonvat als gisting klaar is. Dan voorkom je ook bijsmaken van dode gistcellen. Het schone vat vul ik eerst met koolzuur (als je een koolzuurfles hebt) en dan het bier erin. Daarna doe ik er nog eens koolzuur overheen. Omdat koolzuur zwaarder is dan zuurstof komt koolzuur op het bier te liggen. Vervolgens doe ik een gewone dop op het gistvat.

Mijn tip zou zijn:  uitlaten gisten.

Als je geen koolzuurfles hebt, zou ik overhevelen en 2gram suiker per liter toevoegen. Dan heb je een kleine vorm van vergisting en niet zoveel dode gistcellen waar je op gaat lageren. Maar misschien denken de scheikundige experts daar anders over

Jepke

Citaat van: StefanUT op 07-04-2020  10:30 uIk denk niet dat een in alcohol gedrenkt stukje keukenrol minder zuurstof doorlaat dan een waterslot.

Dat denk ik ook niet. Ik zie het meer als een schoon/'steriel' filter. Maar de kopruimte houd ik waar mogelijk zo klein mogelijk.

Jepke

Citaat van: JamMasterJustin op 07-04-2020  18:52 u2gram suiker per liter toevoegen

Dat ga ik ook eens doen. En dan gewoon een tijd met waterslot wegzetten in de kelder op een graad of 15.

Snelbier

Hergisting na bottelen ben ik benieuwd naar (heel ander onderwerp).
Al ervaringen met dit bier en gist? Ik denk dat de 'uitgeputte' US-05 NIETS meer doet met je bottelsuiker..
Beter nu bedenken dan over 2 maanden met dood bier te zitten..
Grtz,  Snelbier

JamMasterJustin

Dan kun je bottelgist bijvoegen, bijvoorbeeld Safale F2

Jepke

Citaat van: Snelbier op 08-04-2020  16:06 uHergisting na bottelen ben ik benieuwd naar (heel ander onderwerp).
Al ervaringen met dit bier en gist? Ik denk dat de 'uitgeputte' US-05 NIETS meer doet met je bottelsuiker..
Beter nu bedenken dan over 2 maanden met dood bier te zitten..
Grtz,  Snelbier

Goed punt! Ik overweeg daarom ook om per flesje een paar korrels bottelgist (bijvoorbeeld de CBC-1 van Lallemand) toe te voegen. Ik heb daar nog geen ervaring mee maar zit niet te wachten op 'dood' bier.

Vergelijkbare Topics (7)

14049

Reacties: 26
Gelezen: 7988

42437

Reacties: 8
Gelezen: 1304

27165

Reacties: 14
Gelezen: 5619

9121

Reacties: 16
Gelezen: 6074

42328

Reacties: 5
Gelezen: 955

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.