Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistkeuze voor Barley wine

Gestart door Sjoerd, 26-12-2019 08:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Besten,

Ik wil binnenkort een volmout Barley brouwen met een  begin SG van 1090. Eind SG wil ik graag rond de 1020 hebben zodat hij ook een zoetje houdt. Hebben jullie suggesties voor een gist die een mooie Barley geeft? Dank alvast, groet Sjoerd

hansHalberstadt

Ik zou denk ik de WY3787 (Westmalle) eens proberen, zie ook hier:
http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php/brouwsels/41-Westvleteren-12
Zelf ga ik hier ook binnenkort mee aan de slag voor een zwaar donker bier. brouwsel opsplitsen, 1 helft met
WY3787 en andere helft met Voss Kveik gist.

Thom

Wordt het met de Westmalle gist niet eerder een Tripel/ Quadrupel? Een neutrale of Engelse gist lijkt me persoonlijk passender.

hansHalberstadt

Vooral alcoholtolerantie is belangrijk. Bij iets lagere temperatuur niet boven de 20 graden zal de Westmalle waarschijnlijk ook wel wat cleaner zijn. Je zou inderdaad nog een wat neutralere gist kunnen nemen.

Brambo

Morgen brouw ik een barleywine met mangrove Jack M42.
Ik heb er goeie ervaringen mee met mijn hoog alcoholische stouts en daarom gebruik ik hem nu ook voor deze.

Sjoerd

Sjaak_Deventer

S05 van Fermentis is een prima optie. Laat het zoetje ook mooi achter. Gebruik in mijn zware stout en barleywines!

Zorg wel voor voldoende gist!

Pim

US05 is een goede keuze voor Barley Wines of RISsen tot zo'n 10%. Wel voldoende gist enten.
Boven de 10% heb ik goede ervaringen met de Nottingham gist. Ook hier ruim entenen zorg ook voor voldoende kopruimte.

Hergisting op fles zou een probleem kunnen opleveren omdat er een herstart moet plaatsvinden in een voor de gist minder prettige omgeving (door de alcohol). Daarvoor gebruik ik altijd de CBC-1 (ong 1 g per L bier) en dat gaat ook bij bieren rond de 12% nog goed.

Bennemans

Nottingham gist, een ijzervreter. Tot 14% ABV. Cleane gist, hiermee behoud je het moutprofiel.

hansHalberstadt

Citaat van: Bennemans op 27-12-2019  18:38 uNottingham gist, een ijzervreter. Tot 14% ABV. Cleane gist, hiermee behoud je het moutprofiel.
Op de site van Brouwland staat dat deze gist maar tot 9% gaat.
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/biergisten/lallemand-biergisten/d/lallemand-biergist-gedroogd-nothingham-ale-11g
Geschikt voor hoofdvergisting voor bieren tot 9 % vol.

Bennemans

Citaat van: hansHalberstadt op 27-12-2019  19:00 uOp de site van Brouwland staat dat deze gist maar tot 9% gaat.

Tegenstrijdig... op Braumarkt tot 14%.
Beter de specs van lallemand er zelf bij zoeken.

Linkje naar Braumarkt:

https://www.braumarkt.com/lallemand-nottingham-11-g-5005769

Traditionele stijlen gebrouwen met deze gist omvatten maar zijn niet beperkt tot Pale Ales, Ambers, Porters, Stouts en Barleywines. Naast deze traditionele stijlen kan Nottingham worden gebruikt om onder andere Golden Ale, Kölsch, Lager-achtige bieren, IPA en Imperial Stout te produceren.

Nottingham is een relatief neutrale bierstam die stressbestendig is, waardoor het een goede keuze is voor zware bieren, zure en andere uitdagende gistingsomstandigheden.

Aanbevolen stijlen: American Ales
Aroma's: licht fruitig, neutraal
Vergistingsgraad: hoog
Vergistingstemperatuur: 10-22°C
Sedimentatie: hoog
Alcohol tolerantie: 14%
Dosering: 5-10 g / 10 liter

Bennemans

Neetje

Citaat van: pincopallino op 27-12-2019  19:13 uKorrelgist voor zware bieren:

https://www.brouwmaatje.nl/gist-korrel/33-fermentis-biergist-gedroogd-safbrew-be-256-abbaye-115-g-351666790003.html

Volgens Fermentis is de Abaye 11%.
De Lallemand Abaye gaat wel tot 14 %

Bennemans

Citaat van: pincopallino op 27-12-2019  19:13 uKorrelgist voor zware bieren:

https://www.brouwmaatje.nl/gist-korrel/33-fermentis-biergist-gedroogd-safbrew-be-256-abbaye-115-g-351666790003.html

Beide draven wel door qua alcohol tolerantie.
Maar... zou je die gisten niet eerder gebruiken voor een dubbel, quadrupel (Belgische tegenhanger van de Barley Wine) of een saison, vooral dan de 256 die daar voor lekker doorgist en veel esters afgeeft bij hogere temperaturen?

hansHalberstadt

Citaat van: Bennemans op 27-12-2019  19:07 uTegenstrijdig....op Braumarkt tot 14%.
Beter de specs van lallemand erzelf bij zoeken.

Dus zowel Brouwmarkt als lallemand geven 14%. Vraag is hoe Brouwland dan aan 9% komt. Misschien maar eens navragen, want de kans is groot dat het dus fout is en mensen op basis van verkeerde informatie gaan beslissen.   

Bennemans

Mogen toch wel een beetje aannemen dat Lallemand hun eigen product juist omschrijft... toch?

hansHalberstadt

Citaat van: Bennemans op 27-12-2019  19:45 uMogen toch wel een beetje aannemen dat Lallemand hun eigen product juist omschrijft... toch?
Zeker. Dus neem aan dat de beschrijving van Brouwland dan fout is.

pincopallino

Citaat van: Neetje op 27-12-2019  19:23 uVolgens fermentis is de abaye 11%.
De Lallemand Abaye gaat wel tot 14 %

Lallemand CBC-1 tussen 12 en 14%.

pincopallino

Ik heb zoveel de Lallemand CBC-1 als de Fermentis Be-256 gebruikt in gelijk batchs. Ik geef mijn voorkeur aan de Be-256.

Juindorper

Citaat van: pincopallino op 28-12-2019  09:34 uIk heb zoveel de Lallemand CBC-1 als de Fermentis Be-256 gebruikt in gelijk batchs. Ik geef mijn voorkeur aan de Be-256.
Snap ik. CBC-1 is een bottelgist.

pincopallino

Als je bieren wil met een alchol % van boven de 10/11 % zijn deze twee de geschikte gisten ...althans naar mijn eigen ervaring. Dat de CBC-1 geen eigen smaak toevoegd kun je via de recept opvangen. De BE-256 kun je ook als bottelgist gebruiken

ray81

Ik heb afgelopen vrijdag een barley wine gebrouwen met S-04. Die gist heb ik nog niet eerder gebruikt, dus ik ben benieuwd.

Thom

Zelf ook een goede ervaring met de M42. Deze is neutraal en heeft een goede alcohol tolerantie. Fermentis US-05 is vergelijkbaar.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.