Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zou dit een lekker biertje kunnen worden?

Gestart door Kiekeboe, 25-12-2019 20:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Kiekeboe

Ik heb onder impuls van allerlei commentaren en reacties op dit forum nog wat gesleuteld aan het recept van het bier dat ik in januari zou willen brouwen. Is er iemand met enige kennis van zake die een mening heeft over dit recept en werkwijzen allerhande?

Recept blonde tripel (versie 20191225)

Ingrediënten:                 (voor 20 liter bier)

– 5 kg pilsmout 3EBC (toevoegen aan begin van maischproces)
– 1 kg tarwemout 3 EBC (toevoegen aan begin van maischproces)
– Bitterhop Goldings 60 g  (toevoegen bij begin koken)
– Aromahop Saaz 40 g (toevoegen 15 min. voor einde koken)
– 1 kg kristalsuiker (toevoegen 15 min. voor einde koken)
– Koriander 6 g (toevoegen 15 min. voor einde koken)
– 12 gram (2 zakjes) gist Brewferm Top (toevoegen na overhevelen van gekoelde wort naar gistvat).

Maischschema:

– 62°C gedurende 45 minuten.
– 72°C gedurende 30 minuten
– 78°C gedurende 5 minuten

Kooktijd:

- 75 minuten

Water:

– (+) Maischwater 20 liter
– (+) Spoelwater 10 liter

– (–) absorptie mout 6 liter
– (–) verdamping 2 liter
– (–) verlies gistkoek 2 liter

Brouwinstallatie

– Schroten (klam) met walsmolen aangedreven met boormachine op laag toerental.
– Elektrische maisch- en kookketel van 27 liter
– Filteren met filteremmer van 30 liter met filterplaat.
– Spiraal/dompelkoeler uit rvs
– Kunststof gistvat van 30 liter met cilindrisch waterslot.
– vergistingskast (gemiddelde vergistingstemperatuur ingesteld op 18°C)

Metingen:

– pH meting (tijdens maischen en evt aanzuren met fosforzuur) met papier of digitale pH meter.
– Jodiumproef bij einde maischstap op 72°
– pH meting (van het spoelwater op een temperatuur van 80°C) met papier of digitaal. Evt aanzuren met fosforzuur.
– SG (begin) meting met hydro- en/of refractometer na afkoelen van het wort en voordat het wort in het gistvat gaat.
– SG (bepalen einde vergisting) met weegmethode van gistvat en inhoud.
– SG (einde) bepalen met hydrometer op moment van bottelen.

Sjoerd

Volgens mij wel, paar puntjes:
- met 30 liter water ga je volgens mij geen 20 liter halen, wellicht met jouw installatie wel
- ik kan zo niet zien hoe bitter je biertje wordt, maar ik denk een laag ibu gezien de hoppen, die zou ik naar 30-35 ibu brengen
- de gist heb ik nooit gebruikt. Met de M47, M41, T-58 en BE-256 heb ik goede blonde bieren mee gebrouwen.

Succes!

Ansius

20 liter bier overhouden gaat volgens mij ook te optimistisch zijn.

Met hoeveel liter denkt u te beginnen met koken?
Wat verwacht u voor begin sg?
Ergens aan gerekend?

Bier word te bitter is mijn gok.
Verdamping is meer dan 2 liter.

Koriander is niet mijn keuze, beter niet.

Iets zegt me dat u beter nog een keer kan brouwen zonder fosforzuur.

Koen S

Met een elektrische maischketel van 2000 Watt verdamp je per uur ongeveer 4 liter.
Het verlies van de gistkoek of tussentijds overhevelen mag je niet meetellen in je waterberekening. Als je start met 20 liter wort ga je natuurlijk minder bottelen. Als je 2 liter verlies hebt na de gisting en je wil 20 liter overhouden, dan moet je een recept maken voor 22 liter. Maar 20 liter is zowat het maximum van zo een maischketel.
Werk je met een brouwprogramma? Gebruik BrouwHulp, die rekent dat allemaal netjes voor je uit.
Post daarna je uitdraai van BrouwHulp even, dan kunnen we nog meer tips geven.

Nick H.

Het kan een lekker biertje worden..... maar er zitten teveel onzekere factoren.

Zoals eerder opgemerkt, begin met het gebruiken van een rekenprogramma. Dan kun je veel beter voorspellen.
Je moet dan wel enkele dingen over je eigen installatie weten.

Onzekere factoren
Brouwzaalrendement?
Alfazuurpercentages?
Gistkeuze? Veel brouwers zullen waarschijnlijk een andere keuze maken, ik ook: BE-256

Mijn installatie verdampt circa 3,5 liter water per uur
Bij mijn installatie heb ik 11 liter spoelwater nodig.

En misschien moet je dit recept gewoon brouwen en tegelijkertijd een rekenprogramma gebruiken met alle informatie die je hebt. Dan vul je alles in, ook gedurende het brouwproces, krijg je in ieder geval data die je verder helpen.
 :proost: :proost:

Kiekeboe

Citaat van: Sjoerd op 26-12-2019  08:21 uVolgens mij wel, paar puntjes:
- met 30 liter water ga je volgens mij geen 20 liter halen, wellicht met jouw installatie wel
- ik kan zo niet zien hoe bitter je biertje wordt, maar ik denk een laag ibu gezien de hoppen, die zou ik naar 30-35 ibu brengen
- de gist heb ik nooit gebruikt. Met de M47, M41, T-58 en BE-256 heb ik goede blonde bieren mee gebrouwen.

Succes!

Over water: Je mening wordt gedeeld door anderen die hieronder reageren. Het was dan ook maar een poging tot inschatting van mijnentwege zonder proefondervindelijk onderzoek en zonder brouwsoftware.  Maar ik ga in ieder geval rekening mee houden dat er meer water nodig zal zijn.

Over bitterheid: Tja, daar ken ik als beginneling (nog) niets van. Ik brouw varianten van het moutpakket Gabriël van Brewferm. Daar zit zover ik kan nagaan 50 gram Goldings en 35 gram Saaz in. Ik heb die hoeveelheden verhoogd naar 60 gram Goldings en 40 gram Saaz om de simpele redenen dat ik telkens ingrediënten bestel voor 5 batchen van 20 liter. Dat gaat dan over 25 kg gerstenmout, 4 kg tarwemout, 300 gram hop goldings, 200 gram hop Saaz, 10 zakjes van 6 gr. gist Brewferm Top.  Vervolgens verdeel ik de ingrediënten op een manier dat ik geen restjes heb, vandaar de aanpassingen aan het oorspronkelijke recept.

Over gist: Je suggestie om een andere gist te gebruiken neem ik ter harte. Je suggestie komt overeen met die van Nick H. Hieronder die (net als jij) BE 256 adviseert. Een tip die ik ga onthouden.

Citaat van: Ansius op 26-12-2019  09:33 u20 liter bier overhouden gaat volgens mij ook te optimistisch zijn.

Met hoeveel liter denkt u te beginnen met koken?
Wat verwacht u voor begin sg?
Ergens aan gerekend?

Bier word te bitter is mijn gok.
Verdamping is meer dan 2 liter.

Koriander is niet mijn keuze, beter niet.

Iets zegt me dat u beter nog een keer kan brouwen zonder fosforzuur.

Over water: Zie hoger mijn reactie op Sjoerd.

Over begin SG: Het oorspronkelijke recept stelt dat ik uit moet komen op 1092. Ik heb al vele varianten geprobeerd en ben nog nooit aan 1075 geraakt. Ook niet na het overschakelen van een schijvenmolen naar een walsenmolen en ook niet na verhogen van toegevoegde suiker (van 700 naar 800 naar 1000 gram).

Over bitterheid: zie mijn reactie op Sjoerd. Nu heb ik al wel een aantal keren varianten van dit recept gebrouwen met dezelfde hoppen en hoeveelheden als in het hierboven voorgestelde recept. Over de smaak was van alles te vertellen maar niemand vond het bier te bitter. Daar tegenover staat dat in mijn pogingen om dit recept in te voeren in het programma BrouwHulp, de indicator omtrent bitterheid ver in het rood slaat (zoals jezelf en ook Sjoerd aangeven).

Over toegevoegde kruiden: Ja, ik twijfel wel over het toevoegen van koriander. Het was een tip bij het oorspronkelijke recept, maar ik heb het nog nooit gedaan. Reden daarvoor was dat ik het bier wel lekker vond smaken zonder koriander. Maar hoe het smaakt met koriander heb ik nog nooit geprobeerd/geproefd. 

Over corrigeren pH met fosforzuur: Ja, dat is een tip. Ik brouw meestal met 2 of 3 brouwketels van 27 liter tegelijk. Ik ga de volgende keer eens 1 batch aanzuren en de andere 2 batchen niet aanzuren. Ben benieuwd of ik een verschil zal proeven.

Citaat van: Koen S op 26-12-2019  09:50 uMet een elektrische maischketel van 2000 Watt verdamp je per uur ongeveer 4 liter.
Het verlies van de gistkoek of tussentijds overhevelen mag je niet meetellen in je waterberekening. Als je start met 20 liter wort ga je natuurlijk minder bottelen. Als je 2 liter verlies hebt na de gisting en je wil 20 liter overhouden, dan moet je een recept maken voor 22 liter. Maar 20 liter is zowat het maximum van zo een maischketel.
Werk je met een brouwprogramma? Gebruik BrouwHulp, die rekent dat allemaal netjes voor je uit.

Over water: Ja, ik moet de hoeveelheid wort dat verdampt tijdens het kookproces eens nauwkeurig registreren voor toekomstige berekeningen. Dat ik het verlies aan bier door wat er achter blijft aan sediment/gistkoek in het gistvat niet mag meerekenen is natuurlijk een arbitraire keuze. In de praktijk heb ik altijd al gerekend met 22 liter wort in het gistvat met het oog op 20 liter bier klaar voor consumptie (in het flesje of in de soda-keg).

Anderzijds ben ik ook wel gecharmeerd door een tussenkomst van Jacques elders op dit forum. Hij beperkt de hoeveelheid spoelwater tot een minimum om redenen van energiefactuur. Als dan toch blijkt dat hij te weinig bier zal overhouden na koken voegt hij gewoon wat water toe tijdens het koken (in zoverre ik zijn tussenkomsten heb begrepen natuurlijk).

Over brouwsoftware: Ik heb al wat zitten prutsen met het programma BrouwHulp maar er zijn nog veel onduidelijkheden. Ik moet me daar eens achter zetten met de handleiding erbij om uit te vissen hoe ik er mee moet werken.

Anderzijds is bier brouwen een edele ambacht die al duizenden jaren voor de komst van brouwsoftware bestond. En ook voor de komst van brouwsoftware werden er naar alle waarschijnlijkheid lekkere biertjes gebrouwen. Dus bier brouwen moet ook zonder brouwsoftware kunnen. Daarnaast spreken de resultaten van verschillende programma's elkaar regelmatig tegen. In ieder geval wil ik graag weten hoe zo'n programma's hun berekeningen maken (formules, enz.).

Citaat van: Nick H. op 26-12-2019  12:49 uHet kan een lekker biertje worden..... maar er zitten teveel onzekere factoren.

Zoals eerder opgemerkt, begin met het gebruiken van een rekenprogramma. Dan kun je veel beter voorspellen.
Je moet dan wel enkele dingen over je eigen installatie weten.

Onzekere factoren
Brouwzaalrendement?
Alfazuurpercentages?
Gistkeuze?? Veel brouwers zullen waarschijnlijk een andere keuze maken, ik ook: BE-256

Mijn installatie verdampt circa 3,5 liter water per uur
Bij mijn installatie heb ik 11 liter spoelwater nodig.

En misschien moet je dit recept gewoon brouwen en tegelijkertijd een rekenprogramma gebruiken met alle informatie die je hebt. Dan vul je alles in, ook gedurende het brouwproces, krijg je in ieder geval data die je verder helpen.
 :proost: :proost:

Over water en verdamping: Zie hoger. Ik maakte een inschatting van 2 liter waterverlies door verdamping omdat ik me herinner dat ik (aan het einde van kookproces) toe te voegen brouwsuiker had opgelost en aan de kook gebracht in een pot van 3 liter water. Toen puntje bij paaltje kwam was dat teveel water. Maar ik weet het allemaal niet zeker en zal er in de toekomst beter op letten (Evt test om heel precies uit te maken hoeveel water er eigenlijk verdampt uit mijn elektrische ketel tijdens 75 minuten koken).

Over brouwzaalrendement en alfazuurpercentages: Dat heb ik ook allemaal al proberen begrijpen, maar ik nog maar een beginneling. Tot dusver begrijp ik de relevantie van deze indicatoren niet (helemaal).

Over gistkeuze: Je verwijst net als Sjoerd hierboven naar een andere gist. Ik ga dat proberen met BE 256 ipv Brewferm Top. Dus bij een volgende brouwdag zal ik 3 brouwsels maken waarbij er één batch niet aangezuurd wordt met fosforzuur en een tweede batch vergist met BE 256 ipv Brewferm top. De derde batch gaat dan volledig volgens onaangepast recept aan het begin van deze topic.

middelaersch

Je maakt het jezelf onnodig moeilijk door niet met brouwsoftware te werken. Vragen als hoeveel alcohol krijg ik, hoe bitter wordt het bier, en hoe verhoudt zich dat tot de richtlijnen van een stijl laat zich redelijk nauwkeurig voorspellen met BrouwHulp. Ook je vragen mbt waterhoeveelheden en rekent BrouwHulp perfect voor je uit. Ook waterbehandeling, gebruik van brouwzouten e.d. kun je met BrouwHulp allemaal vrij eenvoudig uitrekenen.

Verder worden veel van de formules in BrouwHulp uitgelegd in het boek 'verander water in bier'  van Adrie Otte, die ook het programma BrouwHulp heeft gebouwd.

Nog een tip: ik begrijp dat je steeds batches van ongeveer 3x20 is 60 liter brouwt. Als je kleinere batches brouwt kun je vaker brouwen, meer dingen uitproberen en daardoor meer leren.

Nick H.

Je gebruikt een brouwpakket. Wellicht heb je dan niet alle details over de ingrediënten. Maar gezien de prijs van zo'n pakket kun je ook eens alle ingrediënten los kopen. Dan krijg je informatie over de kleur en alfazuur. Als je die gegevens invoert in de databank van de brouwsoftware, dan zet je stappen naar een goede inschatting van je brouwsel.

Dat je geen koriander toegevoegd hebt tot nu toe is niet erg. Het is geen "must", maar sommigen van ons vinden het een toevoeging aan de complexiteit van een tripel.

Van de gist uit je brouwpakket weet ik niets, maar als je BE-256 gaat gebruiken weet ik dat je een bijzonder resultaat krijgt. Wel opletten dat die niet uit je gistvat ontsnapt omdat die behoorlijk kan gisten. En als je het nog niet weet, ook behoorlijk kan ruiken gedurende de vergisting  :o.

Ik heb nooit een brouwpakket gebruikt, meteen in het diepe. En vaker kleine batches gebrouwen, dan leer je snel bij.

Veel brouwplezier.  :proost:

Jacques

Citaat van: Nick H. op 28-12-2019  11:57 uDat je geen koriander toegevoegd hebt tot nu toe is niet erg. Het is geen "must", maar sommigen van ons vinden het een toevoeging aan de complexiteit van een tripel.

Een goede tripel heeft geen koriander (en sinaasappelschil) nodig! Complexiteit haal je ook met een goede mix aan hop.

Ansius

Nog even voor Kiekeboe.

Vandaag gebrouwen met dezelfde kookketel.

Verdamping 2,7 l/uur.

En nog wat over het recept.
Ik ken de gist niet maar de dosering lijkt me weinig.

Kiekeboe

Citaat van: Koen S op 26-12-2019  09:50 uWerk je met een brouwprogramma? Gebruik BrouwHulp, die rekent dat allemaal netjes voor je uit.

Is het dit wat je vroeg of moet je de checklist hebben?

Kiekeboe

Citaat van: middelaersch op 26-12-2019  23:53 uJe maakt het jezelf onnodig moeilijk.

Dat is een eigenschap die hobbybrouwers met elkaar gemeen hebben. Als je een lekker biertje wil hebben aan een correcte prijs moet je dat in een supermarkt kopen. Als je moeilijk wil doen ga je het zelf brouwen, meestal kom je dan als hobbybrouwer zowel wat kostprijs (hoog) alsook wat kwaliteit (slecht) betreft uit op een bedenkelijk niveau. Dan heb ik het nog niet over de investering op vlak van werkuren.

Koen S

Je watersamenstelling ziet er goed uit en je moet je spoelwater dus niet aanzuren.
Gewoon brouwen, wordt vast een lekker biertje. 👍

Ansius

Citaat van: Kiekeboe op 31-12-2019  18:59 uDat is een eigenschap die hobbybrouwers met elkaar gemeen hebben. Als je een lekker biertje wil hebben aan een correcte prijs moet je dat in een supermarkt kopen. Als je moeilijk wil doen ga je het zelf brouwen, meestal kom je dan als hobbybrouwer zowel wat kostprijs (hoog) alsook wat kwaliteit (slecht) betreft uit op een bedenkelijk niveau. Dan heb ik het nog niet over de investering op vlak van werkuren.

Wat een onzin!

hansHalberstadt

Citaat van: Kiekeboe op 31-12-2019  18:59 uDat is een eigenschap die hobbybrouwers met elkaar gemeen hebben. Als je een lekker biertje wil hebben aan een correcte prijs moet je dat in een supermarkt kopen. Als je moeilijk wil doen ga je het zelf brouwen, meestal kom je dan als hobbybrouwer zowel wat kostprijs (hoog) alsook wat kwaliteit (slecht) betreft uit op een bedenkelijk niveau. Dan heb ik het nog niet over de investering op vlak van werkuren.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar een lekker biertje vergelijkbaar met wat ik zelf brouw kost al snel 2 euro per flesje=6.70 per liter. 50 liter brouwseltje komt dan op 335 euro. Daar kom je toch een heel eind mee als je het zelf brouwt, zelfs als je je uren netto loon brouwer erbij zou rekenen. En wat betreft kwaliteit is er geen verschil, als je tenminste een beetje kunt brouwen. En het is vooral leuk. als je het niet leuk vindt kun je het inderdaad beter kopen en een andere hobby kiezen.   

Kiekeboe

Citaat van: Ansius op 01-01-2020  09:41 uWat een onzin!

Nee, eerder zelfrelativering.

hansHalberstadt

Citaat van: Kiekeboe op 01-01-2020  11:09 uNee, eerder zelfrelativering.
Zolang het alleen betrekking heeft op jouwzelf is het niet erg natuurlijk, maar ga er wel vanuit dat anderen er niet zo over denken er misschien wat geirriteerd raken van zulke uitlatingen omdat je er feitelijk het hele hobbybrouwen mee onderuit haalt of reduceert tot iets wat niets betekent.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.