Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel; wel of niet kruiden gebruiken?

Gestart door John, 27-02-2019 08:22 u

Vorige topic - Volgende topic

John

Wil tripel maken; weet niet of ik kruiden zal gebruiken of niet. Mening?

tdp

Afhankelijk welke kant je uit wil met je tripel, maar in de meeste gevallen kun je prima zonder kruiden af.

brouwerwaldonk

Dry hop toepassen een dag of 4 tijdens het lageren het past er perfect bij, hop is ook een kruid.

Koen S

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-02-2019  09:01 uDry hop toepassen het past er perfect bij, hop is ook een kruid.
Met hop kom je inderdaad een heel eind: kruidig, fruitig, citrus, houterig, harsachtig... Dry hop hoeft niet, maar kan zeker.
In een Belgische tripel speelt ook de gist een belangrijke rol.
Je kan met hop en gist eindeloos experimenteren, zoveel mogelijkheden! Kruiden heb je echt niet nodig.

John

jaapz

Niet nodig, maar wel leuk! Korianderzaad en sinaasappelschil is wat meestal gebruikt wordt, maar ik heb ook wel eens met citroengras, gember en kardemom gespeeld.

Gember geeft het echt een warm pittig karakter en kardemom is een echte citrusbom.

Natuurlijk kan je met gist en hop ook al veel bereiken, maar met andere kruiden (naast hop) kan je ook nog best veel moois bereiken.

brouwerwaldonk

Als je ooit toch kruiden wil gebruiken begin dan met hele kleine beetjes want hier telt overdaad schaad.
Voor je het weet heb je TEveel gebruikt, en is je bier naar de kl**ten.

Ooit was ik bij een brouwmaat en die is echt zot van koriander in de keuken. Hij liet me zijn nieuwste creatie proeven, vele uren later toen ik al lang terug thuis was proefde ik nog altijd die koriander in mijn mond. Hij vond het lekker ik vond het gewoon allesbehalve, niks biersmaak geproefd, enkel maar koriander.

lier

Ligt ook een beetje aan de gist keuze zou ik zeggen, de ene gist is de andere niet

Jacques

Citaat van: jaapz op 27-02-2019  13:55 uNiet nodig, maar wel leuk! Korianderzaad en sinaasappelschil is wat meestal gebruikt wordt, maar ik heb ook wel eens met citroengras, gember en kardemom gespeeld.

Gember geeft het echt een warm pittig karakter en kardemom is een echte citrusbom.

Natuurlijk kan je met gist en hop ook al veel bereiken, maar met andere kruiden (naast hop) kan je ook nog best veel moois bereiken.

Een goede tripel kan zonder!

Persoonlijk ben ik geen liefhebber van een tripel waaraan kruiden zijn toegevoegd. Maar dat is een kwestie van smaak.

Vergelijkbare Topics (7)

33192

Reacties: 7
Gelezen: 2037

4188

Reacties: 23
Gelezen: 7263

19053

Gestart door MM

Reacties: 12
Gelezen: 4046

10831

Reacties: 27
Gelezen: 11616

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.